Om met het eerste te beginnen: mocht je ooit waar dan ook een foto opzoeken van een ‘stadsauto’, dan staat daar zonder twijfel een foto van een 500 bij. Ere wie ere toekomt: zonder de 500 hadden we het misschien een jaar of 30 later een keer over stadsauto’s gehad. Natuurlijk, het barst van de heroïsche verhalen over de mensen die met een 500 op vakantie zijn geweest of er anderszins epische reizen mee hebben gemaakt, maar de stad is zijn core business.

De 500 is uitgevonden omdat het in die drukke Italiaanse steden met hun middeleeuwse smalle straatjes nu eenmaal prettig was als je een keer droog bleef als het regende. En omdat er geen vier man op een Vespa passen (nee, dat is geen uitdaging). Omdat ie overal tussendoor past, overal (desnoods overdwars) te parkeren is, én omdat hij in zijn forever young-schattigheid zo’n beetje de definitie van Italiaans design is. In een stad, zeker een hectische Italiaanse, is een 500 onverslaanbaar.

Is het vreemd dat er nu een elektrische Fiat 500e is?

Nou, in zekere zin wel. Hij begon zijn leven in 1957 met de motor achterin. Bij zijn wedergeboorte, in 2007, lag de motor voorin. En nu is ie opeens elektrisch – noem ons één andere auto die een dergelijke transitie heeft meegemaakt zonder zijn uiterlijk wezenlijk aan te passen. En toch is, je verwacht het niet als je naar hem kijkt, niet één deel van deze 500 gelijk aan dat van de vorige.

Er komt geen nieuwe benzine-variant

Dat is niet zonder reden, want de Fiat 500e is vanaf het begin ontworpen als elektrische auto – er komt ook niet eens een variant met een benzinemotor. We zeggen met opzet ‘deze’, omdat (ja, hij had al watt) er al eerder een elektrische 500 was. Alleen was dat een omgebouwde benzineauto, die meer dan welke auto in De Geschiedenis Ooit een moetje was. Hij moest er komen vanwege bepaalde eisen in Amerika, was alleen daar (met enorme tegenzin) leverbaar en heeft Fiat klauwen met geld gekost. Het was een volkomen waardeloos ding, dat omdat ie zo schattig én lief voor vogelbekdieren was, ook door Europeanen nog weleens besteld werd – zo vaak dat toenmalig Fiat-baas Marchionne mensen in het openbaar gesméékt heeft dat vooral niet meer te doen. Het is beslist niet het eerste unicum in de geschiedenis van Fiat, maar zeker een van de bijzonderste.

Het past wel

Het zette Fiat in ieder geval wel op het spoor van het onvermijdelijke. Een 500 en elektriciteit: ze passen bij elkaar als kaas en wijn, Geer en Goor, en Famke Louise en niet al te snuggere uitspraken. En het leverde meteen een probleem op. Hoe vind je zo’n icoon voor de derde keer uit? Kun je die erflast niet beter laten voor wat ie is en met iets heel nieuws komen? Zeker nu je bij de PSA Groep hoort, die alle techniek gewoon kant en klaar heeft liggen?

Het geval is: dat wisten ze toen nog niet. Alleen dat het concern in zwaar weer verkeerde en dat er iets moest gebeuren. En laten we daar met zijn allen dankbaar voor zijn, want de elektrische Fiat 500 heeft al die werknemers gedwongen zich tot het uiterste in te spannen. En dat heeft ze tot een klein spektakelstuk gebracht.

Even over het uiterlijk van de Fiat 500e

Geen grille, maar een groot plakkaat met gestileerde 500-cijfers. Daarnaast koplampen die onderbroken worden door de opening van de ‘motor’kap, en resulteren in de treffendste verbeelding van een bozig cartoonfiguur die we ooit hebben gezien, zeker in het donker. Voor de rest, qua profiel en de achterkant, is de Fiat 500e vooral heel erg een 500 gebleven. Maar goed ook, want dat is nou precies wat mensen zo in hem waarderen. En andere elektrische Fiats komen heus, al zullen die waarschijnlijk de PSA-basis hebben.

Een ander groot EV-voordeel, zeker in zo’n opdondertje als een Fiat 500e, is dat je geen versnellingsbak nodig hebt, en er dus ook geen grote tunnel door het interieur loopt. Dat maakt hem zeker voorin ruimer dan je gewend was. Achterin blijft het trouwens behelpen, en de bagageruimte is met zijn 185 liter precies even groot klein gebleven.

Hoe is de afwerking?

Die is dik in orde. Het instrumentenpaneel is geheel gedigitaliseerd, waardoor je ook door diverse schermen kunt scrollen en meer aandacht kunt richten op de navi, boordcomputer enzovoorts. Het grote touchscreen is mooi, scherp en intuïtief te bedienen. En gelukkig zijn er normale knoppen vooor de bediening van de kachel en airco, waarvoor hoera. De stoelen lijken trouwens beter verstelbaar dan ze waren; je zit nog steeds hoog en rechtop, maar een goede zitpositie – bij ons altijd een probleem in de 500 – konden we nu makkelijk vinden.

Hoe rijdt de Fiat 500e?

Ook het rijden is er alleen maar leuker op geworden. Niets ten nadele van de benzinemotoren, maar die hadden toch altijd wat toeren nodig om tot leven te komen. Daar heb je bij een elektromotor geen last van. Hij levert 118 pk, wat heel veel lijkt, zeker in vergelijking met de oude 500, maar vergeet niet dat ie ook een forse klap meer weegt (1.365 kilo tegen 915 voor een TwinAir). Toch wordt de Fiat 500e er wel degelijk sneller van; 0 naar 100 gaat in 9,0 seconden, maar vooral op stadssnelheden is ie heerlijk pittig. Daarnaast liggen al zijn accu’s natuurlijk onderin, en dat merk je aan zijn bochtgedrag: hij heeft grip zat, helt niet over en knalt elke bocht dankzij dat onmiddellijk beschikbare koppel met veel enthousiasme uit. Ook op de snelweg lijkt ie stabieler te liggen dan voorheen, maar vooral in de stad is het een en al pret.

De rij-modi

Er zijn drie rij-modi: Normal, waarin niet of nauwelijks meegeremd wordt, Range, waarbij je het rempedaal alleen nodig hebt als je hard moet remmen (voor de rest rem je gewoon door het gas los te laten; het werkt ook echt tot stilstand) en Sherpa, voor de hoge nood. Dan wordt alles op alles gezet om ook die laatste kilometers nog uit de accu te slepen. Verder is er een keur aan rijhulpjes, camera’s en smartphone-integratie aanwezig.

Met zijn bereik van 320 kilometer is de Fiat 500e beslist niet veroordeeld tot alleen de stad, en dat geeft hem een streepje voor op bijvoorbeeld een Honda e of Mini Cooper SE. Als Fiat de 500 een succesvol derde leven wilde geven, hadden ze het nauwelijks beter kunnen doen.

Andere uitvoeringen van de Fiat 500e

De elektrische 500 is er in nogal wat soorten en maten. Zo kun je hem ook met een kleinere accu (23,8 kWh) krijgen. Dat scheelt aanzienlijk qua prijs (hij heet dan Action en is er vanaf 24.900 euro), maar ook qua vermogen (95 pk) en vooral actieradius; je komt maar 180 kilometer ver. Zouden wij niet doen.

Er is een drie- en een vijfdeurs, en je kunt hem ook als Cabrio krijgen, met dat bekende roldak dat ook het achterruitje meeneemt als je het omlaag doet. Maar de bijzonderste toevoeging aan het gamma is zonder meer de 3+1 (in het Italiaans tre più uno, kortweg trepiùno, ‘toevallig’ de naam van de conceptcar uit 2004 waarmee het voor de nieuwe 500 allemaal begon). In dit geval slaat het op het aantal deuren – de drie normale en een kleine vierde aan de rechterkant, die tegengesteld opent, en zo het in- en uitstappen voor een achterpassagier aanzienlijk makkelijker maakt. Kost 2.000 euro extra, heb je wel iets bijzonders.

Specificaties Fiat 500e (2021)


Motor
1 elektromotor
118 pk
220 Nm
42 kW kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 150 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,0 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
320 km (WLTP)
Laadtijd
4:12 uur bij 11 kW
0:35 uur bij 85 kW (80%)
Afmetingen
3.632 x 1.683 x 1.527 mm (l x b x h)
2.322 mm (wielbasis)
1.365 kg
185 / 550 l (bagage)
Prijzen
€ 30.600 (NL)
€ 31.900 (B)

Reacties

  • Mark heeft op 17 januari 2022 geschreven:

    Wij zijn lang, ik 1,89 maar pas er prima in. Werkelijk alles, qua functionaliteit zit er op, dat ook op de grote elektrische auto’s te vinden is. Maar t blijft een 500. Je wordt dus nog wel van de weg geduwd door de grote jongens 😉 Heerlijk wagentje! En zuinig!

    Reageer
  • peter heeft op 6 december 2021 geschreven:

    rij er nu een jaar mee. In het begin wat kleine problemen. Nu een storingloze comfortabele auto. Afgelopen weekend nog probleemloos mee naar leeuwarden geweest op en neer op 1 dag zonder problemen. Alleen af en toe een kop koffie gedronken tijdens t laden. Laadstations onderweg vinden is geen probleem. Alleen hoe harder je rijdt hoe kleiner t bereik. En als je hem thuis laa(d)t is hij erg goedkoop.

    Reageer
  • Allard van den Hof heeft op 22 maart 2021 geschreven:

    Geweldig, ooit begonnen wij met een Flatje 600,met compleet rolden, niet tot de helft maar over de hele lengte. Het zou leuk zijn om nu te eindigen met de 500e cabrio. Alleen opladen bij ons appartementencomplex wordt er probleem. Maar anders, k zou het zo doen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)