Je zult het zeker met ons eens zijn: van alle Fiat 500-derivaten is de 500X met afstand de leukste. We reden al eerder een wat ‘gewonere’ versie, nu dan de topper (Fiat 500X 1.4 MultiAir 170 AT9), met 170 pk, vierwielaandrijving en een negentraps (9!) automaat.

Hoe veel versnellingen heeft een mens nodig? Vier? Vijf? Zes? Of nog meer? Bij automaten gaan ze nog wat verder: zestraps is al bijna de norm, Mercedes gooit overal zeventraps automaten in en BMW mikt er doorgaans doodleuk nog een verzetje bij. En sinds kort zijn er zelfs automaten met negen versnellingen.

Fiat doet er nog een schepje bovenop

Range Rover gebruikt ze en Mercedes ook, hier en daar, en nu meldt ook Fiat zich, dat in het topmodel van de 500X een negentraps doe-het-zelver heeft gesleuteld. Waar je in hemelsnaam negen versnellingen voor nodig hebt? Wel, bij grotere motoren (en dito auto’s) vooral om het verbruik te drukken, bij kleinere vooral om te zorgen dat het vaak wat beperkte vermogen en koppel optimaal kunnen worden benut.

De 500X is een beetje een vreemde eend in beide bijten. Hoewel het zo’n beetje de grootste personenauto is die Fiat maakt, kun je ‘m geen dikke jongen noemen, en met z’n 170 pk sterke 1.4-turbomotor komt ie evenmin vermogen tekort. Een auto dus waarmee die hightech negenklapper niet de minste moeite zou moeten hebben. Dat valt een tikje tegen.

Een aantal nadelen

Allereerst omdat je van zo’n top-automaat verwacht dat hij zijdezacht en onmerkbaar schakelt. Dat doet hij niet; zeker van 2 naar 3 voel je af en toe een duidelijke ‘klonk’. Het is niet heel vreselijk, maar het hoort gewoon niet.

Ten tweede: je kunt de 500X op twee standen zetten: Normaal en Sport. In de normale stand reageert de automaat alsof hij een heel zware nacht achter de rug heeft. Traag op het gaspedaal en op flipperen, en hij lijkt soms niet te kunnen kiezen welke versnelling hij nu eens zal nemen. Dat doet afbreuk aan de motor, die opeens 50 pk kwijt lijkt te zijn. Die zijn er weer allemaal als je voor de sportstand kiest. Maar daar slaat de automaat weer fors aan het overdrijven. Hij vertikt het dan de motor onder de 3.000 tpm te laten komen, zelfs al rijd je al een tijdje constant 120 km/u op de snelweg.

Heeft die negende versnelling wel nut?

Je zou bijna zeggen: al het optrekken en dergelijke in Sport, dan snel naar Normaal voor een beetje rust op de snelweg. Dat kan de bedoeling toch niet zijn? Ook bijzonder: tijdens onze (redelijk korte) testrit hebben we de negende versnelling welgeteld één keer langs zien komen. Bij 120 km/u in 8 weigert hij domweg op te schakelen, toen we het even aandurfden om 130 km/u te rijden en opschakelden, was ie er. Een echte Duitsland-versnelling dus.

Het is nog steeds een heerlijke auto, de 500X, maar in deze dure combinatie komt hij niet uit de verf. Pak gewoon de 1.4 MultiJet van 140 pk, eventueel met gewone zestraps automaat. Daar heb je een veel betere auto aan dan deze Fiat 500X 1.4 MultiAir 170 AT9.

Fiat 500X 1.4 MultiAir 170 AT9 4x4 Cross Plus


Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
170 pk @ 5.500 tpm
250 Nm @ 2.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,0 s
top 200 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,7 l/100 km
157 g/km CO2
D-label

Afmetingen
4.273 x 1.796 x 1.612 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.405 kg
48 l (benzine)
350 l (bagage)

Prijzen
NL € 33.595 (25%)
BE € 28.500

VONNIS
De 500X is en blijft een leuke, ruime en prima rijdende auto, maar het deel dat ‘m uniek en nog beter zou moeten maken, werkt juist tegen ‘m. Koop er een met handbak of een gewone automaat, bespaar je een hoop geld ook

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)