Het gebeurt niet vaak dat Fiat een compleet nieuwe Panda presenteert. Het is de afgelopen 45 jaar zelfs maar drie keer voorgekomen. Deze Fiat Grande Panda mag zijn borst dus natmaken, want hij moet mogelijk nog mee tot ongeveer 2040. Heeft ie de juiste genen voor een lang en gelukkig leven?
Net als zijn Stellantis-broertje, de Citroën C3, is de Grande Panda te krijgen als hybride en als EV. Op termijn volgt, mogelijk niet voor Nederland, ook een versie met enkel een benzinemotor en een handbak. Bij de persintroductie in Turijn proberen we de EV in de rijkst aangeklede La Prima-uitvoering, en rijden we ook een klein stukje in de sympathieke instapper, de Red (op witte stalen wieltjes – smelt…).
Inhoud Fiat Grande Panda (2025) review
- Wat is er nieuw aan deze Fiat Grande Panda?
- Hoe rijdt ie?
- Hoe is het interieur van de Fiat Grande Panda?
- Verder nog bijzonderheden?
- Wat is de prijs van de Fiat Grande Panda?
- Wat kost de Fiat Grande Panda in de private lease?
- Dus, moet je de Fiat Grande Panda kopen?
- Fiat Grande Panda E La Prima specificaties (2025)
Foto: © Fiat
Wat is er nieuw aan deze Fiat Grande Panda?
Hij heeft niks meer te maken met de vorige Panda. Sterker: hij volgt die auto niet eens op. Fiat erkent dat er een markt is voor een echt kleine Panda, maar weet ook dat ze wereldwijd het meeste verschil kunnen maken in het B-segment, waarin ze al sinds het verscheiden van de Punto in 2013 niet meer actief zijn. Daarom nu deze Grande Panda: bijna 4 meter lang, met herkenbare retro-moderne styling en de missie om het B-segment terug te winnen in alle markten waar het merk actief is.
Er staat een opvallend autootje met genoeg hints naar de jaren ’80 om je spontaan naar je walkman te doen verlangen. Een scherp getekend silhouet, 8-bit-achtige verlichtingsblokjes, zelfs een plakkaatje op de C-stijl waarop je ofwel de letters ‘FIAT’, ofwel het aloude ‘////’-logo kunt zien, afhankelijk van de kijkhoek. In de deuren staan de letters ‘PANDA’ gestanst, die je eventueel met semi-ruig beschermplastic kunt opvullen. Afhankelijk van de uitvoering krijg je ook een set dakrails die hem er meteen vrij offroad-achtig laat uitzien. Hij is, als je het ons vraagt, bijzonder tof om naar te kijken.
Foto: © Fiat
Hoe rijdt ie?
Zacht en vriendelijk: het onderstel haalt de scherpe randjes van het verbrokkelde Italiaanse wegdek, de besturing is licht en niet erg direct. Hij voelt behendig aan en rondt bochten zonder veel hellend en wiegend drama. Snel is ie niet, want hij beschikt over de 113 pk sterke elektromotor die we inmiddels van dit platformpje kennen. Reken op een tel of elf naar de 100 km/u – niks spectaculairs, maar vlot genoeg om het verkeer niet op te houden.
De reactie op het stroompedaal is ook gemoedelijk, zodat je je passagiers niet snel zult laten schrikken als je iets te enthousiast probeert in te voegen. Rijmodi zijn er niet, maar je krijgt wel een C-knop op de, eh, ‘transmissie’. Die staat voor Comfort en zorgt niet voor meer, maar juist voor minder remwerking wanneer je je rechtervoet optilt. We zouden graag het testverbruik voor je oplezen, maar dat valt nergens te zien. Ter illustratie: we starten met 97 procent lading en een voorspelde actieradius van 298 kilometer en komen bij de lunch aan met 71 procent en 186 kilometer. Na een zinderende topsnelheidsrun, welteverstaan (132 km/u).
Foto: © Fiat
Hoe is het interieur van de Fiat Grande Panda?
Leuk! Het dashboard bestaat uit twee displays in een ovaal omhulsel (gemodelleerd naar de Lingotto-testbaan op het dak van de oude fabriek in Turijn – er prijkt zelfs een klein autootje rechtsonder in de bocht). De graphics en functies zijn eenvoudig, net als de bediening, omdat er simpelweg niet zoveel op zit. De airco (handmatig in de Red, automatisch in de La Prima) bedien je gelukkig met losse knoppen. Die zijn er ook voor het uitschakelen van de snelheidswaarschuwing en rijstrookassistentie. De hoekige ventilatieopeningen hebben knalgele randjes, en alles is uiteraard gemaakt van materiaal dat duurzaam/verantwoord/hergebruikt/al het bovenstaande is.
Voorin zitten we prima op de zachte stoelen, en achterin kan een stel volwassenen het zeker een tijdlang uithouden. De Grande Panda heeft ruim 13 liter aan opbergruimte in het interieur, waarvan de grote box op het dashboard het opvallendst is. In de La Prima is die met bamboevezels bekleed. Er zijn rondom elektrische ramen, maar ‘starten’ doe je nog met een sleutel. Op snelheid dringt er wat windgeruis door tot de cabine – mogelijk de prijs die je betaalt voor die lollig blokkerige styling.
Foto: © Fiat
Verder nog bijzonderheden?
We hadden het al even over de actieradius. Die is volgens de fabrieksopgave al niet erg rooskleurig: 320 kilometer. Voldoende voor stadsverkeer, maar juist met een B-segmenter met plek voor je kinderen wil je ook weleens een stukje verder rijden. In dat geval kun je de 44-kWh LFP-accu met tot 100 kW snelladen via de normale laadpoort achterin. Voor ‘traag’ laden met tot 7 kW heeft de Grande Panda een handig spiraalsnoer in de neus dat je tot 4,5 meter kunt uittrekken. Bestel je de snellere 11-kW boordlader, dan moet dit snoer wijken en gaat alles via de gewone laadpoort.
Wat is de prijs van de Fiat Grande Panda?
In Italië begint de hybride rond de 17 mille, maar voor zo’n bedrag instappen kunnen we in Nederland vergeten. Hier is de elektrische Grande Panda er vanaf 25.990 euro. De hybride, 100 plus 28 pk sterk, kost eveneens vanaf 25.990 euro. In België rijd je voor 18.890 euro weg met de hybride en voor 24.890 euro met de EV.
Wat kost de Fiat Grande Panda in de private lease?
Fiat Nederland noemt een prijs van 379 euro per maand (72 maanden, 5.000 kilometer per jaar) voor de Grande Panda E Red. De door ons gereden La Prima is er tegen dezelfde voorwaarden voor 395,09 euro per maand.
Foto: © Fiat
Dus, moet je de Fiat Grande Panda kopen?
Jarenlang liepen we collectief te klagen dat er geen betaalbare EV’s op de markt waren, maar inmiddels zijn er meerdere – en nog meer in aantocht – die voor onder de 25 mille te krijgen zijn. De nieuwe Fiat Grande Panda springt eruit door zijn unieke design en toffe details als dat spiraalsnoer, maar wat betreft rijplezier zal hij het lastig krijgen tegen de aankomende instap-Renault 5. De Hyundai Inster heeft ook geinige styling, is (iets) goedkoper en komt (iets) verder op een lading. Bij Dacia, Leapmotor of Dongfeng (wie?) kun je voor nog eens duizenden euro’s minder slagen.
Het hangt er dus maar net van af wat je zoekt. Wij, met een soft spot voor kleine guitige Italiaantjes, zouden zomaar voor de Fiat Grande Panda kunnen vallen. Maar dan wel in de basisuitvoering graag. Rood met witte wielen en een blauw interieur.
Fiat Grande Panda E La Prima specificaties (2025)
Prijzen | € 28.990 (NL) / € 27.890 (B) |
Aantal motoren | 1 |
Power | 113 pk/83 kW, 122 Nm |
Accu | 43,8 kWh |
Aandrijving | voorwielen, traploos |
Acceleratie | 0-100 km/u in 11,5 s |
Topsnelheid | 132 km/u |
Verbruik | 16,8 kWh/100 km |
Actieradius | 320 km |
Laadtijd | 27 min. bij 100 kW (20-80%) |
Afmetingen | 3.999 x 1.763 x 1.615 (l x b x h) |
Wielbasis | 2.540 mm |
Gewicht | 1.554 kg |
Bagage | 361/1.315 l |
Reacties