![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2025/02/fiat-grande-panda-e-la-prima-2025-review-03.jpg)
Citroën heeft in dit genre ‘auto’ de Ami, die in Nederland nooit is geleverd; en waarvan in 2025 een nieuwe versie komt. Opel heeft de Rocks Electric, die je in steden regelmatig ziet rijden. En nu is het dus de beurt aan Fiat met de Topolino. 1.200 euro duurder dan de Rocks, dezelfde specs, maar met Italiaanse zwier. Eigenlijk was het logisch geweest als Fiat binnen Stellantis, waartoe ook Opel en Citroën behoren, de eerste zou zijn geweest met zo’n kleintje.
Want al in 1936 lanceerde Fiat een miniatuurauto voor in de stad: de 500 Topolino, wat letterlijk ‘kleine muis’ betekent. Dat model is overigens niet de 500 waar je wellicht aan denkt – dat rugzakachtige model is de Nuova 500, die in 1957 verscheen en wiens sterk gelijkende nazaat nu nog leverbaar is.
Je blijft droog in de Fiat Topolino
Je kunt natuurlijk het OV pakken, fietsen of lopen, maar de mens vindt een zekere vorm van individualistische reisvrijheid – lang leve de auto! – ook wel prettig. Dus is een klein karretje waarin je droog blijft en vlot door de stad kunt crossen wel zo fijn. In een notendop waarom de Birò in Amsterdam zo populair is.
Het nadeel van zo’n Birò, en de meeste alternatieven als een Aixam, Canta, Ligier, Move en zo nog wat, is dat ze eruitzien alsof de eigenaar verstandelijk ook maar beter geen echte auto kan besturen.
![Fiat Topolino groen (2025) voorzijde op dak Fiat fabriek](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2024/12/fiat-topolino-voorkant.jpg)
Plus: die krengen kosten meestal meer dan 10 mille, zeker de nieuwste (vaak elektrische) modellen. Wil je een wagentje dat er leuk uitziet én nog een beetje betaalbaar is, dan hebben Fiat, Opel en (in België) Citroën een aardig smoelend alternatief. In Nederland mag je zo’n ding vanaf zestien jaar met AM- of B-rijbewijs besturen.
In België mag je je kroost zelfs al met veertien jaar achter het stuur zetten. We zouden ze wel eerst verkeerswijs maken, want met het vermogen van 8,2 pk haal je uiteindelijk 45 km/u. En als je ’m vanuit stilstand plankt, ramt ie zomaar even 12 pk naar z’n voorwielen, zodat ie helemaal binnen een dag of twee op z’n top zit.
De Topolino ziet er schattig uit in het mintgroen
We rijden dwars door Turijn – de geboortestad van Fiat – in de avondspits. Het wordt al donker en het regent, dus betere testomstandigheden zijn niet denkbaar. Het eerste dat opvalt, zijn de vrolijke blikken die we van iedereen ontvangen. De Topolino, alleen leverbaar in deze mintgroene kleur, ziet er schattig uit.
Hij is ook hilarisch wendbaar, met de draaicirkel van een droogtrommel, maar binnenin klinkt ie als een wasmachine. Zet je de ontwaseming/verwarming aan, zeker nodig bij regen als je niet wilt dat alles beslaat, dan wordt het een hysterische wasmachine.
![Fiat Topolino groen (2025) interieur stuurwiel](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2024/12/fiat-topolino-dashboard.jpg)
Niet alleen het geluid binnenin is Spartaans. Je kont gaat pijn doen als je langer dan een half uur op de stoelen zit, vering heeft ie nauwelijks, alles is gemaakt van hard plastic, inclusief de carrosseriepanelen. En het zicht rondom is beroerd, mede door twee buitenspiegels van het formaat knoop en het ontbreken van een binnenspiegel. Maar lachen is ie wel.
Ziet de Fiat Topolino als overdekte brommer
Je moet ’m gewoon niet als auto zien. Er is ook geen snelle versie leverbaar, het is simpelweg een overdekte, elektrische brommer op vier wielen voor minder dan 10.000 euro. Die rijdt als een rudimentaire auto. Standaard heeft ie led-lampen, een zonnescherm voor het glazen dak, een telefoonhouder en een USB-aansluiting.
Ben je zomers ingesteld, ga dan voor de Dolcevita-uitvoering, zonder deuren en met een oproldak van canvas. Touwtjes doen dan dienst als deur. Afijn, hij wordt er lekker winddoorlatend van, maar bij een regenbui moet je snel een garage opzoeken.
Welke opties heb je op de Fiat Topolino?
De leverbare accessoires zijn hip en vernuftig. Wat dacht je van een kleine douche? Handig voor op het strand, vindt Fiat. Er zijn ook stoelhoezen die je tot strandhanddoeken kunt omtoveren. Daarnaast nog een USB-ventilator, een bluetooth-luidspreker en een thermosfles. We zouden het er allemaal bij nemen. De standaardgarantie is twee jaar met een onbeperkt aantal kilometers en drie jaar of 40.000 kilometer op de accu.
![Fiat Topolino groen (2025) achterzijde op dak Fiat fabriek](https://media.1815.io/topgear/i/width=1920&height=1080/2024/12/fiat-topolino-achterkant.jpg)
Die vier uur laadtijd nodig heeft op een normaal stopcontact, waarna je 75 kilometer ver komt. Echt wel genoeg in de stad. Bedenk alleen één ding: bij parkeren gelden dezelfde regels als voor personenauto’s. Dus alleen in de vakken, en indien nodig gewoon betalen. Dat kost in Amsterdam ongeveer net zoveel per uur als de aanschafprijs van een nieuwe Topolino.
Specificaties Fiat Topolino (2025)
Prijzen € 9.890 (NL)
€ 9.840 (B)
Aantal motoren 1
Power 8,2 pk/6 kW
Accu 5,5 kWh
Aandrijving voorwielen, traploos
Acceleratie 0-100 km/u haalt ie niet
Topsnelheid 45 km/u
Verbruik 80 kWh/100 km
Actieradius 75 km
Laadtijd 3 à 4 uur bij 2,3 kW
Afmetingen 2.535 x 1.400 x 1.530 mm (l x b x h)
Wielbasi 1.728 mm
Gewicht 562 kg
Bagage 63 l
Björn heeft op 8 februari 2025 geschreven:
De Ami is toch verkrijgbaar in Nederland.
https://www.citroen.nl/modellen/ami.html