
Ken je het automerk Nio inmiddels? Het Chinese bedrijf doet in eigen land prima zaken, maar in Nederland wil de Audi-concurrent nog niet echt lekker voet aan wal krijgen. En dat snappen we wel. In een segment waar het gaat om merkbeleving, is het voor een nieuwkomer heel lastig om mensen te overtuigen. Zeker als je geen extraatjes biedt als een extreem uitbundig interieur of een uitgesproken design. We denken daarom dat Firefly het een stuk beter gaat doen.
Firefly is het nieuwe zustermerk van Nio. Ze willen nog steeds de wat luxere optie zijn, maar met een prijs van 29.900 euro zitten ze maar 3.000 euro boven een Volkswagen Polo. Bovendien komt het minimalistische interieur ineens heel goed tot zijn recht in dit segment. Als je in deze klasse een auto zoekt, dan is deze Firefly het overwegen waard – dat kunnen we alvast verklappen.
Inhoud Firefly (2025) review
Wat is er nieuw aan deze Firefly?
Het merk is nieuw en de auto is volledig nieuw. Aan het stuur herken je wel dat het een zusje is van Nio, maar je merkt aan alles dat het merk vanaf nul is begonnen met de ontwikkeling. En zonder gemakzucht, want de Firefly zit goed en vooral ook slim in elkaar. Om het maar even op onszelf te betrekken: het is verfrissend om iets echt nieuws te rijden dat ook nog eens behoorlijk goed is.
We testen de laatste tijd allerlei auto’s die in de basis hetzelfde platform delen, dezelfde verouderde chips hebben voor het infotainmentsysteem en bovendien bijna hetzelfde rijden. Deze Firefly deelt niets met de auto’s die je al kent. Vaak komen we ook auto’s tegen die voor de Nederlandse of Europese markt opnieuw zijn opgewarmd en daardoor niet helemaal lekker zijn afgestemd op onze wensen, of zelfs niet ‘af’ aanvoelen. Dat is hier ook niet het geval.
Hoe is het interieur van de Firefly?
Van bumper tot bumper is de Firefly formaatje Polo, maar binnenin heb je bijna de ruimte van een Golf. Bijna alle lengte van de auto zit tussen de wielen: de bumpers steken nauwelijks uit. Zelfs lange mensen zitten goed achter het stuur en dan kan er nog een volwassen persoon goed achterin zitten. Vergeet niet dat deze auto in het segment van de Renault 5 zit, waarbij je zelfs je excuses moet aanbieden aan je boodschappen als je ze achterin zet.

Voorin heb je nog een ruime frunk, de kofferbak is 496 liter groot en onder de zittingen van de passagiersstoel en achterbak zit nog een verborgen vak. Het scherm ziet er met zijn felle kleuren vrolijk uit en werkt lekker snel. En je hebt nog een extra display achter het stuur waarop je bijvoorbeeld je snelheid kunt aflezen.
Ook de digitale gebruikerservaring is slim. Het is jammer dat fysieke knoppen ontbreken, maar Firefly heeft het alleraardigst opgelost. Door met twee vingers rechts omhoog of omlaag te vegen, stel je het volume in. Dezelfde beweging links regelt de temperatuur, en als je met twee vingers horizontaal veegt zet je de ventilatie harder of zachter. Zo hoef je niet je navigatie weg te drukken om in een los menu deze functies te bedienen.
Hoe rijdt ie?
Heel volwassen. Bij Firefly zijn ze trots op de multilink-achterwielophanging en de McPherson-opzet vóór. Ze laten bij de presentatie beelden zien van een auto die zijwaarts door de sneeuw veegt (want hij heeft achterwielaandrijving), maar dit is geen hot hatch. En dat is positief. Het onderstel is net te zacht voor het echte gooi- en smijtwerk, maar daardoor is het juist een heel aangename en comfortabele auto om normaal mee te rijden. En dat zul je toch het meeste doen.

Het enige waar we helemaal gestoord van worden, zijn de rijhulpjes. Het is onmogelijk om langer dan één minuut te rijden zonder een onterecht piepje of trilling in het stuur. Dit soort systemen is bijna altijd irritant, maar Firefly heeft het tot een kunst verheven. Gelukkig kan alles uit, maar zelfs dan krijg je nog een paniekerige melding dat je het stuur over moet nemen (terwijl je gewoon rechtuit rijdt) of een remingreep op een lege snelweg.
Firefly zegt overigens dat de eerste update al heel snel komt. Hier moeten we kritisch op zijn: zustermerk Nio is al een paar jaar bezig in Nederland, dus alle data zou aanwezig moeten zijn om een goed systeem voor onze wegen te maken. Nu willen we niet zeggen dat het nooit goed gaat komen, maar het kan dus wel even duren voordat het perfect is.
Wat is de prijs van de Firefly?

De Firefly kost 29.900 euro. De enige betaalde optie is de lakkleur en je mag nog kiezen uit twee interieurkleuren. Verder valt er niets te kiezen. Lekker makkelijk. Hiermee is de Firefly zo’n 6.000 euro duurder dan de goedkoopste Renault 5, maar eigenlijk moet je die instapper hier buiten beschouwing laten. Ga je appels met appels vergelijken, dan ontloopt het elkaar maar weinig. En in de Firefly kun je tenminste wel achterin zitten. Je krijgt alleen wel een wat moeilijker uiterlijk, als je het ons vraagt.
Dus, moet je de Firefly kopen?
Als je alleen kijkt naar al het tastbare, dan is het een steengoede auto. Hij rijdt comfortabel, steekt ergonomisch goed in elkaar, is snel genoeg en is verrassend ruim vanbinnen. Hij is iets duurder dan de charmante Renault 5, maar biedt meer ruimte. Bovendien zit ie boordevol slimmigheden waarbij je merkt dat er echt over de auto is nagedacht. Ga wel eerst een testrit maken om te kijken of de panische rijhulpjes geen dealbreaker voor je zijn.
Specificaties Firefly (2025)
Aantal motoren | 1 |
Power | 143 pk/105 kW, 200 Nm |
Accu | 41,2 kWh |
Aandrijving | achterwielen, traploos |
Acceleratie | 0-100 km/u in 8,1 s |
Topsnelheid | 150 km/u |
Verbruik | 14,5 kWh/100 km |
Actieradius | 330 km |
Laadtijd | 29 min. bij 100 kW (80%) |
Afmetingen | 4.003 x 1.885 x 1.557 mm (l x b x h) |
Wielbasis | 2.615 mm |
Gewicht | 1.467 kg |
Bagage | 496/1.345 l |
Jatwerk, duur en matige EV prestaties. Dit zou een 8/20 moeten zijn en dan hou ik het nog hoog aan.
De objectiviteit in dit artikel is duidelijk ver te zoeken. TG bukt weereens voorover in ruil voor wat Chinees bloedgeld.
Betalen ze Honda royalties voor deze Honda e ripoff? Of is dit het zoveelste voorbeeld van Chinees jatwerk?
Verder oogt het vooral heel vreemd met die auto die gefotosjopt lijkt in het Nederlandse straatbeeld.
Het zou off-topic moeten zijn, maar omdat de (ruimte in de) R5 er een paar keer bij wordt gehaald reageer ik toch: waarom wordt er toch telkens zo geklaagd over de vermeende ruimte in een R5?
Ik kan met mijn 1,86 “achter mezelf zitten”.
Zetten al die journalisten de bestuurdersstoel op standje skelter met de leuning in standje strandstoel ofzo?
Het is (gelukkig) geen SUV en tot aan deze Firefly (hey, toch on-topic) één van de weinige serieus te nemen compacte EV’s, en je kiest de R5 niet omdat je onderdak zoekt voor je 5 kinderen en de labrador.
Zo. Ik ben het weer kwijt.
Leuk ding die Firefly, zeker in deze kleur. Jammer van het gebrek aan knoppen.
Foto’s zien er slecht/bewerkt uit. Bijna alsof de auto in foto’s van een Nederlands straatbeeld is gephotoshopped. Foto’s van stoelen of interieur ontbreken, en het leest als een advertentie. Jammer weer dit.
Idd en die advertorials zien we wel vaker als Topgear schrijft over de Chinezen. Zoals altijd zonder enige kritische noot over alles wat fout is aan die fabrikanten – en dat is nogal wat.
Als je reëel bent, dan ben je niet helemaal goed wijs als je 30k voor deze auto neerlegt als er zoveel betere alternatieven zijn. Ook dat is zonder mee te nemen hoe fout die Chinese auto’s zijn en dat die Chinezen de schrootprijs als restwaarde hebben.
Kan ik ook de optie aanvinken om geen spyware te hebben?
Krijg enorme invalidenwagen vibes als ik dit ding zie, maar goed hij kost maar 30k dus misschien moet ik daar gewoon ff doorheen kijken.