Geld verdienen aan een auto: het is in ons land om te janken zo simpel. Schroef een stapel batterijen en een stopcontact in je auto en je verkoopt ‘m makkelijker dan handschoenen aan een eskimo. Willen wij ook, dacht Ford en zie: C-Max Energi.
Menig merk zal met op elkaar gebeten tanden, een brok in de keel en tranen in de ooghoeken hebben aangekeken hoe auto’s als de Volvo V60 Plug-in Hybrid en Mitsubishi Outlander PHEV over de toonbank gingen alsof ze werden weggegeven (wat in zekere zin ook zo was). De jaloezie moet ondraaglijk zijn geweest. Ford is één van de merken die het braafste jongetje van de klas was, met z’n fijne driecilinder EcoBoost-motortje, maar op hybridegebied nauwelijks iets te bieden had. Dat wil zeggen: hier, bij ons in Europa, want in de VS maken ze al sinds 2004 hybrides.
En dus kwam het Ford bepaald niet slecht uit dat ze daar al sinds 2012 ook een plug-in hybrideversie hadden rondrijden – van de C-Max nota bene. Kijk, dat is nou eens een auto waar je in Europa (in het algemeen, en Nederland in het heel erg bijzonder) iets mee kunt. Want hieperdepiep, 7 procent bijtelling en een populaire carrosserievorm die nog door geen enkele andere concurrent als PHEV wordt aangeboden: je hoeft deze C-Max niet eens gereden te hebben om ‘m een glorieuze toekomst te voorspellen.
Het goede nieuws: wij hebben ‘m inmiddels wél gereden en daaraan hoeft het ook al niet te liggen. De 2,0-liter viercilinder levert al 143 pk en het elektragedeelte pompt het totale vermogen op tot 185 pk. Inderdaad, riant voldoende, al heeft ie dat ook wel nodig met z’n gewicht van 1.725 kilo. De accu’s zouden het theoretisch 44 kilometer vol moeten kunnen houden, al mag je met mild-winterse Nederlandse omstandigheden blij zijn als je de helft haalt. Daar gaat het niet om: het opgegeven verbruik bedraagt 2,0 l/100 km en al haal je ook dat nooit (het dubbele zou trouwens nog een heel net verbruik zijn), dat is wel waar je fiscaal op afgerekend wordt. Wat Ford in ieder geval uitstekend voor elkaar heeft, is de geluidsisolatie en de manier waarop motor en elektra met elkaar samenwerken. Het is nauwelijks hoor- of voelbaar als de benzinemotor aanslaat en dat rijdt wel zo rustig. Qua onderstel of comfort hebben we nooit iets op de C-Max aan te merken gehad, en dat is ook nu niet het geval, al kun je met name ‘bocht in’ wel merken dat er behoorlijk wat extra gewicht mee te torsen valt. Dat maakt op zich niet heel veel uit, deze C-Max is niet bedoeld als strepentrekker, en draagt dat nadrukkelijk uit.
Een fors nadeel van de accu’s is dat je ze ergens kwijt moet: hier liggen ze in de bagageruimte, waardoor er nog maar 200 liter voor je spullen overblijft – minder dan in een Ka. Voordeel van de Amerikaanse oorsprong is dat ie tjokvol extra’s zit, tot een automatisch openende achterklep aan toe. Goed, hij is met z’n prijs van 35 mille geen koopje, maar er is op zich niets mis met deze C-Max. En het is weer eens wat anders dan een Outlander PHEV.
Ford C-Max Energi Plug-in Hybrid
12/20
Motor
1.999 cc
viercilinder hybride
185 pk / koppel n.b.
Aandrijving
voorwielen
cvt-automaat
Prestaties
0-100 km/u n.b.
top 164 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,0 l/100 km
46 g/km CO2
Afmetingen
4.380 x 1.828 x 1.626 mm (l x b x h)
2.648 mm (wielbasis)
1.725 kg
55 l (benzine)
200 / 1.356 l (bagage)
Prijzen
NL € 34.995 (7%)
BE n.n.b.
Het vonnis
Kijk naar de specs en je weet het al: zolang Renault, Opel en consorten niet met een dergelijk soort auto komen, is Ford spekkoper in dit segment. Rijdt oké, dat wel
Reacties