Je kunt zeggen wat je wilt over de SUV-markt, maar hij is in ieder geval lekker voorspelbaar. Eerst reden we allemaal in dikke semi-offroaders. Toen dat te duur werd, stapten we over naar kleine, hoge voorwielaandrijvers met matte beschermkapjes en drie centimeter extra grondspeling. En nu het langzamerhand weer mag, willen we eigenlijk terug naar die grotere, meer imponerende modellen. Maar dan wel met de gadgets en het gebruiksgemak waar we inmiddels aan gewend zijn geraakt, alstublieft, dank u wel. Ford doet het met de Ford Edge.
Ford spint al jaren garen bij de SUV-gekte met de bijzonder geslaagde Kuga en vulde kort geleden het gamma aan met de EcoSport, een Indiaas hokje dat meer wegheeft van zo’n plastic doosje dat je in een Kinder Surprise-ei vindt dan van een serieuze Mokka- en Captur-concurrent. Nu de vraag naar family-size SUV’s begint toe te nemen, hebben ze in een ander werelddeel alweer een kandidaat rondrijden: vanuit de VS waagt de tweede generatie Edge, die daar al sinds 2014 te koop is, vanaf nu de oversteek.
Wat komt de Ford Edge hier doen dan?
In het kader van het hele One Ford-gebeuren – het gelijktrekken van platforms en modellen in verschillende markten – werd de nieuwste Ford Edge ontwikkeld op dezelfde basis als de Mondeo, S-Max en Galaxy. Het was dan ook eigenlijk al van meet af aan het plan om hem de wijde wereld in te sturen. Hij is in Amerika gepositioneerd onder de Explorer en de gigantische Expedition. Hij wordt dus gezien als een middelgrote familiezeuler. Maar bij ons zou ie het zomaar goed kunnen doen als uit de kluiten gewassen topmodel.
Dus ging Ford aan de slag. De vier- en zescilinder EcoBoost-benzinemotoren werden eruit gesloopt en vervangen door een 2,0-liter TDCi-diesel met een of twee turbo’s. De minder bedeelde motor kreeg een lekker Europese handbak toegewezen. Er werden ook wat aanpassingen gedaan om aan de regelgeving en veiligheidseisen te voldoen. En toen was ons continent een Ford-SUV rijker.
Het moet gezegd worden: de Ford Edge staat er knap bij
Jep! Met z’n opgepompte front en stevige, gemasseerde lijnen hoeft hij zich over z’n road presence geen zorgen te maken. Zeker niet in de met zwarte accenten aangedikte Sport-variant die we voor deze test bij ons hebben. Dit is tevens de enige uitvoering die in Nederland in combinatie met de sterkste diesel wordt geleverd. Hij kost een lieve duit (de Edge begint – met 180 pk en zesbak dus – in Nederland bij 56 mille, in België bij 43 mille), maar dan heb je ook wat. De Ford Edge Sport heeft onder meer altijd een automaat en 20 inch velgen. Audio wordt verzorgd door Sony met twaalf speakers. Dit bovenop de intelligente vierwielaandrijving, Sync 2 infotainment en tal van andere goodies die op de Trend-instapversie ook al standaard zijn.
Achter het stuur is het DNA van de S-Max en Galaxy gemakkelijk terug te zien: je zit hoog, met voor je neus een immens diep dashboard waarop je een schoolmusical zou kunnen organiseren. Ook alle bedieningselementen en zaken als de geanimeerde tellers kennen we al uit andere Fords.
Waarom onderscheidt de Ford Edge zich?
De Edge onderscheidt zich door het uitzicht over de brede motorkap en het nietige gevoel dat je daardoor krijgt: dit is een beste klomp van een auto. Bijkomend voordeel is de ruimte: je zult er nooit een tekort aan hebben. De achterbank is verstelbaar en uitgerust met de vreemde, dikke en stijve airbaggordels die we een paar jaar geleden voor het eerst op de Mondeo zagen. In het balzaalwaardige plafond spotten we drie gaatjes: dit zijn de microfoons van het Active Noise Control-systeem, dat een continu antigeluid via de speakers genereert om zaken als banden- en windgeruis naar de achtergrond te dringen.
Het werkt voorbeeldig: voor het gehoor is reizen in de Edge als meegevoerd worden op een zuchtje wind. Mede daardoor, en door het eerder genoemde formaat, is het een overwegend relaxende ervaring om met deze Ford Edge onderweg te zijn.
Des te vreemder is het dat z’n makers de ‘sportiviteit’ van de auto zo stellig wil benadrukken. Zeker op de topuitvoering – die, inderdaad, dan ook Sport heet. Ze hebben alles uit de kast gehaald: sportstoelen, een sportonderstel en scherpe adaptieve besturing (die de stuuruitslag varieert naar aanleiding van je snelheid; doorgaans nogal raar en vervreemdend) doen vermoeden dat deze Edge bedoeld is om een goed potje mee te hoeken. Maar dat is ie niet. Het is immers nog steeds een grote Amerikaanse crossover. Hij kan bochten prima met een vaartje ronden, maar als je ‘m daartoe zet, leun en schuif je in het rond tot het punt dat je gas moet terugnemen om even puffend bij te komen.
Dus we vinden het niks?
Mis: de Edge is een voorbeeldige reisauto. Door z’n grootte en gewicht rolt ie onverzettelijk over de weg terwijl de heerlijk soepele motor hem kalmpjes voortstuwt. Z’n verbruik is voor zo’n kolos een lachertje. Omdat ie bulkt van de extra’s kun je jezelf onderweg uitvoerig vermaken. Bijvoorbeeld met de parkeerfunctie of de wide-view-camera op de voorbumper.
Daarnaast kun je een fysieke snelheidslimiet instellen, die vervolgens communiceert met de verkeersbordenherkenning en zich daaraan aanpast. Geinig, zolang je geen afritten of parallelbanen passeert met een limiet die de helft lager ligt. We koesteren altijd diepe haatgevoelens tegen de (uitschakelbare) automatische remfunctie en al snel blijkt maar weer waarom. Bij een vluchtheuvel in het midden van de rijbaan wordt er meteen hysterisch gepiept, terwijl we in een echte noodsituatie – een oude dame draait zonder te kijken de weg op – blij zijn dat we nog altijd op onze eigen reflexen vertrouwen: het systeem geeft geen kik.
Ach, dit soort misplaatste technologie maakt van de Ford Edge geen minder goede auto. Qua looks, ruimteaanbod en uitrusting kent hij weinig concurrenten. Nu maar afwachten of er genoeg kopers zijn die zulke zaken belangrijker vinden dan de prestige van de Duitse badges waar je voor dit geld ook gemakkelijk terechtkunt.
Specificaties Ford Edge Sport 2.0 TDCi Bi-Turbo
Motor
1.997 cc
viercilinder biturbo
210 pk @ 3.750 tpm
450 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,4 s
top 211 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,9 l/100 km
152 g/km CO2
D-Label
Afmetingen
4.808 x 1.928 x 1.692 mm (l x b x h)
2.849 mm (wielbasis)
1.949 kg
69 l (diesel)
602 / 1.847 l (bagage)
Prijzen
NL € 65.215 (25%)
B € 51.350
VONNIS
Ambitieus van Ford: een sportieve SUV in de showroom parkeren die niet echt sportief is, maar wel erg prijzig. Benader je de Edge met andere verwachtingen, dan ontdek je dat het misschien wel de ultieme familiecruiser is
Reacties