Echte succesnummers laten zich maar moeilijk voorspellen. Tuurlijk, je kunt je best doen om iets te maken dat nauwkeurig beantwoordt aan wat je denkt dat iedereen wil; maar dat het vervolgens niet alleen aanslaat, maar een doorslaand succes wordt, is nooit een zekerheid. In het geval van de vorige Fiesta mag je wel stellen dat Ford exact in de roos schoot. De afgelopen twee maanden, vlak voordat hij door deze nieuwe generatie werd afgelost, liet hij nog even dusdanig knallende verkoopcijfers noteren dat hij zich de bestverkochte auto van Europa mocht noemen. Wij rijden de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 140 pk ST-Line.
We zijn eerlijk gezegd niet verbaasd: de uitgaande Fiesta was een heerlijk apparaat. Z’n ontwerp ging na al die jaren nog altijd niet vervelen, en z’n rijeigenschappen al helemaal niet. We bewaren warme herinneringen aan die keer dat we met een Fiesta ST naar Goodwood reden over de goddelijk bochtige en heuvelachtige binnenweggetjes van Sussex. Zoveel lol, zoveel onvervalst plezier hebben we sindsdien niet meer met een b-segmentertje beleefd. Hij wond ons volledig om z’n vinger.
Die had ook mindere punten
Maar de vorige Fiesta had ook minder prettige punten, waarvan z’n interieur het voornaamste was. Een onoverzichtelijke knoppenregen, een lachwekkend klein infotainmentschermpje, waarop alle woorden langer dan vijf letters afgek. moest. word. Hier en daar deden twijfelachtige materialen nogal afbreuk aan de rest van de Fiesta. Vooral bij de modellen die niet over de goedmakende performance-kwaliteiten van de ST beschikten, bleef het interieur altijd een stevige ‘maar’ – zeker toen de concurrentie het, vrij snel al, veel beter begon te doen. Hier lag een kans voor Ford om van de nieuwe Fiesta een absolute topper te maken .Behoud al het goede, verbeter het ontoereikende.
Om bij het begin te beginnen: de Fiesta is er voortaan in vijf verschillende gedaantes. Ford introduceerde onlangs de (niet eens heel veel kleinere) Ka+ als goedkoop instapmodel. Met de Fiesta springen ze zodoende in op de toenemende behoefte aan personalisatie en luxe in deze klasse. Allereerst is er de standaard Fiesta, die je in Trend- of Titanium-uitvoering kunt bestellen. Daarnaast kun je op chic gaan met een Vignale. Die is voorzien van allerlei chroomaccenten en een weldadig aangekleed binnenste. Of je gaat op de sportieve toer met een ST-Line, die naast een vlottere uitdossing ook een aangepast onderstel meekrijgt.
Volgend jaar verschijnt de Active. Die zal hoger op z’n pootjes staan en met hier en daar wat grappig beschermplastic bij de crossover-trend wil aanhaken. En rond dezelfde tijd komt de volbloed ST. Die zal voor het eerst over een 1,5-liter driecilinder met 200 pk beschikken. Voor nu is de door ons geteste ST-Line met de sterkste versie van de 1.0 EcoBoost (140 pk) de spannendste Fiesta die Ford aanbiedt.
Veranderingen aan de nieuwe Ford Fiesta
De styling van de carrosserie, die 13 millimeter breder en maar liefst 71 millimeter langer werd, komt in eerste instantie wat braaf op ons over. De scherpe, venijnige randjes van het vorige ontwerp zijn verzacht en afgerond. De achterkant breekt traditie van de hoge achterlichten in ruil voor nieuwe, vlakliggende units. Ford zegt dat dit de auto optisch breder maakt en daar hebben ze gelijk in. Maar hij is er wat ons betreft ook een stuk anoniemer op geworden. Goed, deze ST-Line in een sprekende kleur met vette 18-inch velgen knalt je optisch nog altijd tegemoet. Maar laten we zeggen dat huurautovloten er met dit ontwerp niet per se sprankelender op zullen worden.
Er zijn nogal wat feitjes en procentjes die Ford communiceert om aan te geven met welke aandacht voor detail ze bij de nieuwe Fiesta te werk zijn gegaan. 7% minder hoorbare herrie van de banden. 30% kleinere sluitnaden bij de achterklep. Ruitenwissers die een 13% groter ruitoppervlak schoonvegen. Deuren die je, door een lagere tegendruk in de cabine, met 20% minder kracht kunt dichtgooien. Fascinerend allemaal, maar eigenlijk willen we eerst en vooral één ding: instappen om te zien hoeveel zichtbare en voelbare vooruitgang er in het interieur is geboekt.
Wees gerust: het is een verademing
De vormgeving is volwassen, het materiaalgebruik alleszins netjes. Opbergvakken zijn groter en handiger, de stoelen comfortabeler en er is iets meer ruimte. Er is een prachtig tweedelig panoramadak beschikbaar, en een bonzend Bang & Olufsen-systeem (675 watt) voor de echte audiosnob. De ST-Line trakteert je verder op wat koolstofvezelaccenten, kekke pedalen en een zwart hemeltje; heel sportief allemaal.
Het belangrijkste is dat de ergonomie een gigantische sprong heeft gemaakt. Je hebt de keuze tussen een 4,2-inch scherm met smartphone-dock, een vrijstaand 6,5-inch scherm of een royaal 8-inch exemplaar. Het laatste zit in onze test-auto en imponeert met de nieuwste versie van Fords besturingssysteem, Sync 3, dat vlot reageert en logisch in elkaar zit. Uiteraard beschik je over Android Auto en Apple CarPlay, maar er is ook iets aan boord dat Sync AppLink heet, waarmee je bepaalde apps (Spotify bijvoorbeeld) kunt lanceren door middel van je stem. Ook de Fiesta zelf hangt aan je lippen: zeg dingen als ‘ik wil koffie’ of ‘ik moet parkeren’ en hij helpt je uit de brand.
Inderdaad: parkeren kan ie zelf, waarbij hij zelfs een remingreep toepast als je een bumperkusje dreigt uit te delen. Standaard beschikt elke Fiesta in ieder geval over rijstrookherkenning via een camera achter de voorruit. Verder kun je nog zaken als adaptieve cruisecontrol, voetgangers- en verkeersbordenherkenning, vermoeidheidswaarschuwing, kruisverkeerdetectie bij achteruitrijden en actieve rijstrookhulp bestellen. Oftewel: zo’n beetje alle zaken waarmee toplimousines ons een paar jaar geleden nog van onze sokken bliezen, maar dan voor schappelijke Ford-prijzen.
Prettige ergonomie
De zitpositie bevalt ons opperbest. Het grote stuur is ver naar je toe te trekken en de pook van de prettig schakelende zesbak is perfect binnen handbereik. Er is een gewone handrem, mocht je je heel rebels voelen; maar wij zijn, in het nagenoeg totaal verlaten gebied in Noord-Spanje waar we de Fiesta testen, iets te druk met het afwerken van glooiende kronkelweggetjes om ons om dat soort fratsen te bekommeren.
Ja, ook bij deze Fiesta heeft Ford weer helemaal begrepen hoe jij en wij ons graag in een kleine auto voortbewegen. Gretig, met enthousiasme, snuffelend naar bochten en hunkerend naar actie. De spoorbreedte werd aan de voor- en achterzijde vergroot en er is meer zijdelingse stijfheid, onder andere door verbeterde bevestigingspunten van de ophanging en door toepassing van een nieuwe stabilisatorstang. Het onderstel van de ST-Line legt de carrosserie daarnaast nog eens 10 millimeter lager. Koppel dit aan de fijne besturing, die voor het écht, mooie wellicht iets aan de lichte kant, maar wel levendig en direct is. Je hebt een pakketje waarbij je jezelf moet inhouden om niet elke rotonde op volle vaart te nemen. De vier schijfremmen, standaard op uitvoeringen met meer dan 100 pk, brengen je stevig en vertrouwenwekkend tot stilstand.
De motor in de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 140 pk ST-Line
De 1,0-liter EcoBoost-motor is uiteraard een bekende. Hij wordt al jarenlang erkend als hét voorbeeld van geslaagde downsizing. In deze 140-pk versie maakt hij eerder z’n opwachting in de vorige Fiesta Red en Black Editions. Hij is – kenmerkend voor driecilinders – vrij dof in z’n reacties en kleverig in z’n toerenval. Gelukkig ontpopt hij zich ook hier weer als een gaaf speelmaatje. Hij ronkt en roffelt, en omdat hij zijn kracht constant en geleidelijk levert in plaats van explosief in toeren te klimmen, ben je ‘m constant aan z’n lurven door de sweet spot in het middengebied aan het sleuren. Het lekkere zesbakje met lichte koppeling helpt daarbij, hoewel echt snel schakelen lastig is, vanwege die eerdergenoemde trage val in toeren.
Stel je jezelf hier een beetje naar in, dan duurt het niet lang voor het je niet meer dwarszit en je simpelweg geniet. Rustig toeren? Dat gaat ook prima, en stiller dan voorheen, terwijl zelfs dit sportonderstel nooit te hard blijkt te zijn.
Als je dit leest, staat de nieuwe Fiesta al bij de dealers, zij het alleen in de meer bescheiden versies. Met 1.1 benzinemotoren met 70 of 85 pk, een 1.0 EcoBoost met 100 pk of een 1,5-liter diesel met 85 pk. Vanaf oktober kun je de ST-Line en Vignale bestellen en komen ook de sterkere motoren beschikbaar. Een diesel met 120 pk en EcoBoost-varianten met 125 en dus deze 140 pk. De prijzen beginnen in Nederland bij 14.995 euro. Ook bijzonder: als een van de weinige b-segmenters van de nieuwste generatie kun je deze Fiesta nog steeds met drie deuren bestellen, mocht dat je ding zijn.
Bij het vooruitzicht op een ritje in de vorige Ford Fiesta werden we altijd op voorhand al een klein beetje blij. Deze nieuwe heeft niets wat dit gevoel tempert en genoeg om het nog eens extra aan te wakkeren. Een ST-Line, een driedeurs misschien, met deze motor. Enerzijds als verstandig en praktisch boodschappenautootje, anderzijds als tof en opzwepend speelkameraadje? Wij zouden ervoor tekenen.
Specificaties Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 140 pk ST-Line 5-deurs
Motor
998 cc
driecilinder turbo
140 pk @ 6.000 tpm
180 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,0 s
top 202 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,5 l/100 km
102 g/km CO2
B Label
Afmetingen
4.065 x 1.783 x 1.466 mm (l x b x h)
2.493 mm (wielbasis)
1.164 kg
42 l (benzine)
303/984 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)
VONNIS
Ook in het gevarieerde b-segment van vandaag heeft de Ford Fiesta nog altijd een belangrijke rol te vervullen: die van de fijnst rijdende en meest belonende lolmachine. Deze nieuwe flikt het ‘m, en meer. Ford, je maakt ons vrolijk
Reacties