Over sommige dingen heb je geen controle. Zoals over het subtiele gevoel van vreugde dat zich meester van je maakt als je in een Ford Fiesta gaat rijden. Dat klinkt overdreven, maar zelfs na decennia is er nog altijd de valide vraag dan wel dooddoener: weet jij soms een beter rijdend, vermakelijker sturend autootje in deze klasse te noemen? Nou, precies.
Ford heeft de Fiesta een opknapbeurtje gegeven en het nieuws bestaat vooral uit, tja, meer. Meer standaarduitrusting, meer veiligheidssystemen, meer onderscheid tussen de verschillende uitvoeringen. Dat zich dat ook vertaalt in een ‘meer’-prijs, spreekt voor zich. Maar de concurrentie wordt ook duurder, dus alles is relatief.
De Fiesta begint in Nederland voortaan bij net geen 21 mille met een turboloos 75-pk 1.1’tje. De mild-hybride EcoBoost-motoren met 125 pk (in België is 155 pk nog een optie, en dat wil je absoluut) zijn nu ook in combinatie met een nieuwe zeventraps DCT-automaat te krijgen; eerder was je nog op een transmissie met koppelomvormer aangewezen. Maar DCT of niet, wij verkiezen in deze klasse nog steeds de handbak, altijd.
Nieuwe opties voor de vernieuwde Ford Fiesta
Fiesta’s krijgen nu allemaal full-led-koplampen mee, met op de duurdere uitvoeringen ingebouwde mistlichten of matrix-exemplaren met veranderend lichtbeeld. Ook de rest van het front werd aangepast, met als opvallendste wijziging het Ford-logo dat van de motorkap naar de grille verhuisde. Oogt ie wat volwassener door, al weten we niet of we daar per se prijs op stellen bij deze geinponem. Leuke toevoeging voor de instappers: nieuwe stalen wielen in de vorm van de wieldoppen. Zie je niks van.
Naast de basis-Connected, die niet als mild-hybride te krijgen is, kun je de Fiesta bestellen als Titanium, ST-Line of Active met daarbovenop nog X- of Vignale-extraatjes. Wij rijden vandaag de (ademt in) Ford Fiesta Active X 1.0 EcoBoost Hybrid 125 pk om onze innerlijke empty-nester tevreden te stellen. Althans, dat grappen we in gedachten wanneer we instappen, maar het gniffelen vergaat ons snel.
De Ford Fiesta Active X ligt goed in de bochten
We zijn in de Ardennen, ten zuiden van Namen, op een koele zonnige dag. Alle Walen hebben kennelijk besloten met een pintje op het terras te gaan zitten, want de wegen openen zich voor ons als het pad naar het toilet voor een kokhalzende corpsbal. Al kan dat ook zijn omdat we met een Nederlands kenteken rijden – we weten eigenlijk niet hoe onze reputatie hier is.
Hoe dan ook: ondanks z’n opgekrikte onderstel blijkt deze Ford Fiesta Active X haast net zo enthousiast in bochten te bijten als z’n lagere naasten. Zitpositie, sturen, schakelen, remmen, vering en demping, de balans in z’n lijfje… Alles is Fiesta, dus alles is feest.
De Ford Fiesta Active X met 125 pk is snel genoeg
Z’n 125 pk’s stromen gewillig uit de voorwieltjes en laten de digitale naald op het nieuwe
tellerscherm dansen. De regeneratie van het mild-hybridepakket varieert met de rijmodi (Sport remt sterker af bij gas los) en het 48-volt start/stopsysteem is effectief, want het werkt snel en ook als de auto nog in de versnelling staat. Het stofje op de stoelen is de naam Active waardig, want het ziet eruit alsof je de gekste troep er zo vanaf kunt vegen. En het verbaast ons steeds weer, maar achterin kunnen we zowaar re-de-lijk zitten.
Van ons had Ford de Fiesta gewoon mogen doorbouwen zoals ie was. Maar als je het recept dan toch moet wijzigen, doe het dan op details en uitrusting en behoud de goede basis. Dat deden ze, en dus is de Fiesta nog steeds tof, doordacht en elke dag weer een pretje.
Specificaties Ford Fiesta Active X 1.0 EcoBoost Hybrid 125 pk (2022)
Motor
999 cc
driecilinder turbo
125 pk @ 6.000 tpm
210 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,4 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,0 l/ 100 km
116 g/km CO2, B-label
Afmetingen
4.068 x 1.756 x 1.509 mm (l x b x h)
2.493 mm (wielbasis)
1.211 kg
42 l (benzine)
311 / 1.093 l (bagage)
Prijzen
€ 26.330 (NL)
n.b. (B)
Reacties