Ze zullen bij Ford wel denken: ‘heb je die minkukels weer met hun politieauto-berichtjes. Kunnen ze niet gewoon even zeggen dat de Kuga de bestverkochte PHEV van Europa is? Of dat we de bestverkochte PHEV van Nederland willen zijn?’. En nu noemen we de facelift Kuga ook nog eens de ‘burgerversie van de nieuwe politieauto’. Alsof de nieuwe Kuga ooit bedacht is als dienstvoertuig.

Nee, de Ford Kuga is gewoon de Ford Kuga. In Nederland kun jij hem alleen als plug-in hybride bestellen, dus eentje die je met de stekker kunt opladen. In andere landen heb je hem ook als hybride zonder stekker en als pure benzineauto. De politie krijgt de hybrideversie zonder stekker, maar die mag jij als doorsnee burger niet bestellen. Leuk feitje: de Kuga PHEV is sneller dan die van de politie.

Wat is er dan nieuw aan deze Ford Kuga facelift?

Als je de facelift van de Ford Kuga wilt herkennen, dan moet je vooral even naar de neus kijken. Het logo zit nu niet boven de grille, maar in de grille. Er zit nu een lichtgevende ledstrip tussen de koplampen, die trouwens ook nieuw zijn. De verlichting achterop is iets anders, maar dit mag nauwelijks een naam hebben. Binnenin is het scherm van de navigatie gegroeid en er zijn wat knoppen verdwenen.

Ook leuk: de 0-100-tijd is nu 7,3 voor de PHEV, in plaats van 9,3 seconden. In totaal heeft ie 225 pk. De elektrische actieradius van 69 kilometer is gelijk aan de oude. Hierdoor is de burgerversie ineens sneller dan de hybrides die de politie krijgt: die hebben 180 pk en gaan in 9,1 seconden naar de 100 km/u. Wel hebben beide motorisering dezelfde 2,5-liter viercilinder.

Hoe rijdt ie?

Wij reden in een Active X-uitvoering die ietsjes hoger op zijn pootjes staat. Ford had een mooie route uitgestippeld vanaf een landgoed in België, maar dit was misschien wat overmoedig. Het slechte wegdek in België benadrukt het vrij stugge onderstel van de Kuga. Waarschijnlijk zal het in Nederland minder opvallen, maar er zijn zeker auto’s in deze klassen die meer comfort bieden. Ook is het onderstel hoorbaar bij korte bewegingen; het bonkt een beetje.

Daartegenover staat dan weer dat de Ford Kuga aan de dynamische kant van het spectrum zit. En dit past dan weer fijn bij het extra acceleratievermogen. De elektromotor en de benzinemotor zijn goed op elkaar afgestemd en je hebt het nauwelijks in de gaten als de aandrijflijn overschakelt naar benzine. De automaat is een CVT, maar wel eentje met geprogrammeerde trappen. Je hoort de motor al bijna niet, maar van geloei is dus geen sprake.

Hoe is het interieur van de Ford Kuga PHEV

De knoppen van de verwarming zijn verdwenen en zitten nu in het scherm, maar wel permanent in beeld. Dit werkt prima. Het systeem is niet bloedsnel, maar het reageert vlot genoeg. Fijn is dat de stoelen een uitschuifbaar zitvlak hebben, anders zouden ze wel erg kort zijn. Verder zit het prima. Qua afwerking heeft Ford niet de mooiste materialen gebruikt: het plastic oogt op veel plekken wat goedkoop. Misschien zijn dat nog de Amerikaanse genen van het merk.

Wat kost de Ford Kuga PHEV?

De Nederlandse prijzen van de Ford Kuga zijn overzichtelijk, want voor Nederland is er maar één aandrijflijn. De Titanium is de instapper en moet 43.350 kosten. De wat hogere Active X kost 48.995 euro en dan krijg je gelijk ook andere bekleding, een B&O-audiosysteem en een 360-graden camera. De sportievere ST-Line X is trouwens net zo duur.

De prijzen in België zijn ingewikkelder. Daar heb je de pure benzineversie voor 38.705 euro, de hybride voor 42.830 euro en dan nog de PHEV voor 45.375 euro. Wil je dan de Active-X als PHEV zoals wij hem reden, dan ben je 51.375 euro verder. In Nederland ben je voor de verandering dus iets goedkoper uit voor dezelfde auto.

Dus, moet je de Ford Kuga kopen?

Als je een plug-in hybride wil die niet bang is voor een snelle bocht, dan kun je prima voor de Ford Kuga PHEV gaan. Dan heb je een auto die voor Nederlandse wegen comfortabel en stil genoeg is. Wil je een grotere elektrische actieradius, dan kun je voor een VW Tiguan kijken die 128 kilometer ver komt op de accu. De prijzen bij Volkswagen liggen wel iets hoger.

Ford Kuga PHEV specificaties (2024)

UitvoeringActive X
Motortype2.5 PHEV
Motorinhoud2.488
VersnellingsbakCVT
AandrijvingVoorwielen
  
Vermogen (pk)243 pk
Koppel (Nm)200
 
0-100 km/u (s)7,3
Topsnelheid (km/u)200
Verbruik (l/100 km)0,9
 
Afmetingen l x b x h (mm)4.645 x 1.882 x 1.662
Gewicht (kg)1.859
Bagageruimte (l)420 / 628
 
Prijs NL (vanaf) 48.995
Prijs B (vanaf) 51.375

Reacties

  • R.van Minnen heeft op 11 september 2024 geschreven:

    Verbruik van 0,9 l op 100km is wel lekker zuinig…….of is dit een foutje in de tekst?

    Reageer
  • Maarten heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Helemaal eens dat raar is dat we in nl niet alle modellen kunnen kopen. De hybride ( waar politie dus wel mee mag rijden) is juist een interessante auto.
    Importeren gaat niet als je moet leasen.
    Ford zou er goed aan doen alle modellen ook in Nederland te verkopen.

    Reageer
  • Caddy heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Ik verbaas me er over dat een 2.5 motor relatief zo langzaam is. Die zou zelfs zonder elektrische ondersteuning, anno 2024, sneller moeten kunnen.

    • Jelle heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Ik zou mij eens verdiepen in de motortechniek van deze auto. Dan snap je waarom dit de resultaten zijn:)

      Reageer
    Reageer
  • Hans van beers heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Belachelijk dat wij in nederland niet de uitvoeringen krijgen als belgie .geef mij maar de gewoone benziene versie of de hybride zonder stekker wij gaan het milieu echt niet alleen redden

    • Floris heeft op 8 september 2024 geschreven:

      Is toch geen probleem, koop in België, importeren en rijden… Of zijn de regels bij het RDW inmiddels zo veranderd dat dit niet meer mogelijk is?

      Zover mij bekend kan je (praktisch zonder problemen) elke auto welke in Europa en kenteken heeft, tenaamstellen in Nederland.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)