Heb je je wel eens afgevraagd hoe je een F1-auto moet bouwen? Op het raakvlak van hightech en hedendaagse kunst.
 
De Formule 1 is een geheime wereld. De enigen die het voorrecht hebben een helemaal uit elkaar gehaalde auto te aanschouwen, zijn degenen die hem daarvóór ook in elkaar hadden gezet.
 
Om geheimen van de concurrentie te ontdekken, zetten de teams niet alleen verrekijkers en afluistertechnieken in. Herinner je je het spygate-schandaal nog? Nigel Stepney van Ferrari verdween zelfs achter de tralies vanwege het verstrekken van gegevens over zijn auto aan de concurrenten van McLaren. Dat was een uitzonderlijk geval, maar bij iedere Grand Prix wordt druk gespioneerd. Je kunt niet door de pitlane lopen zonder dat je ergens monteurs ziet die zich rond de allernieuwste spoiler scharen teneinde die af te schermen van al te nieuwsgierige blikken.
 
Hetgeen wat we hier zien nog uitzonderlijker maakt. Dit is een Mercedes GP Petronas Formule 1-auto in al z’n gedetailleerde naaktheid, uit elkaar gespat en open en bloot opgehangen zodat iedereen er schaamteloos naar kan kijken. Alle 3.200 afzonderlijke onderdelen van de auto worden hier getoond, met uitzondering dan van een paar ultrageheime, hightech motoronderdelen die iets te onthullend zouden zijn voor de tegenspelers.
 
Elk onderdeel is afzonderlijk opgehangen met een lusje aan een stuk draad van een bepaalde lengte zodat alles gelijk hangt, en er werden geen gaten geboord of schroeven aangedraaid. Je zou alles zo weer in elkaar kunnen zetten, en met toevoeging van die paar ontbrekende motoronderdelen zou ie weer als een klokje klinken, net als op de dag dat ie voor de eerste keer tot leven werd geroepen.
 
Kunstenaar Paul Veroude had er negen maanden voor nodig om de installatie op te bouwen, en een team van vier personen die twintig dagen bezig waren om alles op te hangen. Veroude begon met een complete F1-auto, die hij uit elkaar haalde terwijl hij daarbij nauwgezet registreerde hoe alles in elkaar stak. Vervolgens maakte hij een lichtgewicht constructie van koolstofvezel in zijn atelier en bedacht waar ieder onderdeel moest komen te hangen om het gewicht zo goed mogelijk te verdelen en ervoor te zorgen dat het plafond niet naar beneden zou komen door de zeshonderd kilo wegende bolide. Om het er allemaal als een explosie te laten uitzien, werden de afmetingen en afstanden opgeblazen. Klinkt eenvoudig. Is het niet. Bedenk dat iedere bout precies goed moet zitten ten opzichte van het gat waarin hij oorspronkelijk
zat, vermenigvuldig dat met 3.200 en zorg er vervolgens voor dat het er allemaal niet krakkemikkig uitziet.
 
Toen Paul helemaal tevreden was, werd alles ingepakt, wat op zich al een hersenkraker van formaat was, waarna het op transport ging naar Mercedes-Benz World in Brooklands, waar het nu hangt. Ga erheen om het te bekijken. Neem een notitieblok mee en ontfutsel het team een paar geheimen. Broed een plan uit om volgend jaar het F1-wereldkampioenschap te winnen. Maar schop het alsjeblieft niet in de war. Anders zitten we opgescheept met ’s werelds duurste windgong.
 
3.200
onderdelen telt een F1-auto (ongeveer)
 
130
pagina’s. Omvang van de F1-reglementen
 
200.000
manuren om alle onderdelen te maken
 
€5,60
per deksel van het reduceerventiel, het goedkoopste onderdeel van de auto
 
6
monteurs hebben twee dagen nodig om de auto helemaal op te bouwen
 
Het kost 27 weken, 4.000 vellen met tekeningen en 90.000 manuren om een F1-auto te ontwerpen
 
18
ton aan materiaal voor elke race
 
96.000 kilometer
De afstand die een F1-auto in één seizoen aflegt
 
75%
van de onderdelen wordt tijdens het seizoen aangepast

Reacties