De pas geleden vernieuwde Honda Civic had nog geen bijdetijdse dieselmotor. Nu wel: eentje die de auto meer dynamiek moet geven.
Het is nog altijd even wennen als je om de nieuwe Civic heenloopt. Bij de nieuwe generatie zijn eigenlijk alle geinige details een beetje vervaagd: het glazen front, de driehoekige uitlaten en de aalgladde carrosserie – het is allemaal verdwenen. Ervoor in de plaats kwam een minder aanstootgevend uiterlijk. Eigenlijk vinden we de Civic veel te braaf geworden. Maar daar gaat het hier niet om. Als je wilde dieselen, bood Honda je een verouderde, relatief zware 2.2-motor terwijl de trend toch echt licht (en schoon) is.
Honda is ’s werelds grootste motorenbouwer – je vindt motoren van Honda niet alleen in auto’s of aan en onder motorfietsen, maar ook op boten, grasmaaiers, en vast ook staafmixers. Ze konden dus niet achterblijven met een soepele, schone en tevens lichte dieselmotor. Die is er vanaf nu, waarbij je nog kunt bedenken dat Honda pas in 2003 met de eerste door henzelf ontwikkelde diesel op de markt kwam.
De 1.6 i-DTEC-motor weegt inclusief versnellingsbak 56 kilo minder dan de oude 2.2. Omdat de motor voorin ligt, is daar ook de grootste winst behaald. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we niet zo heel goed meer weten hoe zwaar de oude diesel in de neus voelde, maar de nieuwe stuurt bijzonder goed. Honda bracht nog wat verbeteringen aan in de ophanging en stuurinrichting, waardoor deze Civic op diesel plotseling een vlotte, best dynamische hatchback is geworden.
De besturing is uiterst precies, hier en daar een tikje licht zelfs, al zal dat de meeste eigenaren juist aanspreken. Het vermogen van de motor nam af tot 120 pk, maar door het gewichtsvoordeel is daar niets van te merken. Er is voldoende koppel voorhanden om vlot uit de startblokken te komen en tussenacceleraties gaan ‘m prima af, mits je een beetje van schakelen houdt en wat rumoer op de koop toe neemt – het is niet per se de meest verfijnde diesel die we kennen. En dat is tevens ons puntje van kritiek: áls je nou een nieuwe diesel ontwikkelt, zorg dan dat je met de motorenkennis die je in huis hebt ook de beste bouwt. Daarin is Honda niet geslaagd. Wel bouwden ze de lichtste motor in deze klasse, maar daarvoor reiken we geen prijzen uit. Laten we het zo zeggen: de verfijning die Honda bij benzinemotoren weet te bereiken, hebben ze niet in hun dieselmotor weten te stoppen. Jammer, al valt er prima mee te leven.
Honda gaat er prat op dat de binnenruimte van de Civic de grootste in de klasse is, en dat is goed merkbaar. Achterin kun je als volwassene ruim zitten, het hele interieur is ruim en ruimtelijk van opzet en de kofferruimte is gigantisch. Ook de afwerking en de gekozen materialen zijn prima.
Na een middag sturen door de bergen boven het mondaine Nice in Zuid-Frankrijk zijn we best enthousiast. De Civic diesel is getransformeerd tot een sportief rijdende, vlotte hatchback die veel waar voor z’n geld kan bieden (al is de definitieve prijs nog niet bekend). Dat is maar goed ook, want Honda dreigde door al het milieubevorderende geweld van andere fabrikanten een beetje op de achtergrond te raken. Deze nieuwe dieselmotor is qua verfijning niet des Honda’s, maar hij brengt ze wel terug waar ze horen: aan de sportieve kant van het spectrum der hatchbacks.
Honda Civic 1.6 i-DTEC
12/20
Cijfers
0-100 km/u: 10,5 s
Top: 204 km/u
Verbruik: 3,6 l/100 km
Motor: 1.597 cc, viercilinder diesel
Aandrijving: voor
Vermogen: 120 pk
Koppel: 300 Nm
Gewicht: 1.346 kg
CO2: 94 g/km
Prijs
NL: n.n.b.
BE: n.n.b.
Vonnis
Niet de meest verfijnde diesel die we kennen, maar in deze Civic is het geheel best dynamisch. De auto is binnenin ook heel ruim en dat is ook wat waard
Reacties