Omdat we niet kunnen wachten op de komst van de Civic Type R, gluren we alvast even onder de rokken van de Civic Type S. Hopelijk worden we snel iets wijzer.
Alsof je net even een stukje tepel te zien krijgt. Of dat je zit te kijken naar een onsmakelijke stripper, terwijl je eigenlijk gewoon toe bent aan echte sex. De Civic Type S is in feite een kindvriendelijke variant van de auto waar Honda al meer dan een jaar de mond van vol heeft, de Civic Type R.
Het is lastig om je eerste teleurstelling te laten varen als je de ‘S’ vergelijkt met de ‘R’. Niet alleen is die vergelijking volledig onterecht, we hebben met de Type R ook nog niet eens gereden. Objectiviteit is derhalve ver te zoeken. Toch wordt gezegd dat de Type S een sportieve versie is van de vijfdeurs Civic, opgedirkt met een bodykit, stuggere wielophanging en grotere remmen. Tot zover lijkt alles goed te gaan. De anticlimax begint echter al onder de motorkap. De Type S heeft evenveel vermogen als de gewone vijfdeurs Civic, wat betekent dat je kunt beschikken over 140 pk. En dat geldt dus voor zowel de benzine- als de dieselmotor.
Als je plaatsneemt achter het stuur word je onthaald op de gebruikelijke accessoires die autofabrikanten in hun sportievere modellen uitstrooien. Zilverkleurig stiksel op het nu standaard met leer beklede stuurwiel, aluminium pedalen en half met Alcantara afgewerkte stoelen. Ziet er niet eens zo slecht uit. En als je op de rode startknop drukt, dan is het lastig om je verwachtingen van dat wat komen gaat, enigszins te temperen. Zou het dan toch een redelijk snelle auto zijn?
Helaas, dat is dus niet zo. Zolang je je beperkt tot de eerste en tweede versnelling gaat het nog. De auto reageert dan best vlot op het gaspedaal, op een manier die suggereert dat je aan de 140 pk en 174 Nm wel eens genoeg zou kunnen hebben. Maar trap je met een leeg stuk asfalt voor je een keer fors op het gas, dan zul je zien dat je aanvankelijke optimisme nergens op is gebaseerd.
Het is jammer dat de Type S niet een heel klein beetje meer vermogen heeft dan de bestaande modellen met de 1,8-liter benzinemotor. Helemaal omdat het waarschijnlijk een kwestie is van een steeksleutel, een schroevendraaier en een laptop. Misschien dat Honda’s motieven duidelijk worden wanneer begin 2007 de Civic Type R eindelijk zijn opwachting maakt. Misschien dat die meer te vertellen heeft met zijn 197 pk. Al belooft de vergelijking met de 222 pk, 237 pk en 256 pk van respectievelijk de Focus ST, Astra OPC en Mazda3 MPS nu al weinig goeds.
Om van de Civic Type S te komen tot het veronderstelde topmodel Type R zal Honda een aardige sprong moeten maken. De Type S lijkt wel een veelbelovende basis. Ondanks het iets stuggere onderstel rijdt hij prima, mede ook dankzij de iets grotere spoorbreedte. En hij stuurt ook best goed, al heeft ook deze Civic te lijden van het ietwat vage stuurgevoel dat onvermijdelijk is bij de huidige hete of in dit geval halflauwe hatchbacks. Dat zou kunnen betekenen dat de ‘R’ ondanks zijn relatief lage vermogen een verrassing in petto heeft. De Civic Type S blijft ondertussen niet meer dan een voorgerecht. Bovendien moet Nederland daar nog op wachten ook, want hij verschijnt hier pas in februari op de markt. Tegelijk met de Type R…
Reacties