In de meer dan 60 jaar (!) sinds hij voor het eerst de showrooms in galoppeerde zijn er van de Ford Mustang meer dan tien miljoen exemplaren verkocht. En hoewel de Mondeo, Fiesta en binnenkort ook de Focus één voor één met stille trom van het toneel verdwijnen, draaft de venerabele Mustang vrolijk door, nu in zijn zevende generatie.

En dat is natuurlijk iets om Heel Erg Blij van te worden. Er zijn vergeleken met zijn voorganger maar weinig cosmetische veranderingen aan de buitenkant te bespeuren, en net als voorheen is hij verkrijgbaar als tweedeurs fastback-coupé of als cabrio. Ook aan de formule is uiteraard niets veranderd: voorin ligt een dikke motor die alle power naar de achterwielen stuurt.

Altijd die V8

In onze omstreken is het de 5,0-liter V8 en anders niks – de 2,3-liter viercilinder EcoBoost, ook meteen de enige die in Nederland nog een béétje te betalen was, is immers al sinds 2021 niet meer leverbaar. Waarom niet? Omdat de meeste Europeanen toch de V8 bestelden.

Er zijn twee versies. De eerste is de GT die je hier ziet, die 446 pk en 540 Nm sterk is. Daarnaast is er de Dark Horse, die met 453 pk iets meer vermogen heeft, maar er vooral ook een versnellingsbak van Tremec, een sperdifferentieel en MagneRide-ophanging bij krijgt, naast wat subtiele visuele aanpassinkjes. Wel een cool ding, trouwens.

Als gezegd, wij brengen hier wat tijd door met de basisversie, de GT; en het goede nieuws is dat de V8 net zo bruut is als ie altijd al was. Daarnaast krijgt hij er een hoop party tricks bij, waaronder een drifthandrem en een modus om je toeren op peil te houden tijdens het schakelen. Maar op een bochtig weggetje blijft het een verre van subtiele machine om te rijden. Hij is zwaar en moet de precisie van een meer toegewijde sportauto ontberen.

De Mustang heeft zo zijn beperkingen (en dat is prima)

Je krijgt het gevoel dat Ford de beperkingen van de Mustang ook heus wel kent, maar in plaats van een bij voorbaat verloren gevecht te voeren zich toelegt op de rijstijl die nu eenmaal bij een musclecar hoort. Langzaam erin, snel eruit. En daar is op zich natuurlijk niets mis mee. Sterker, je kunt het als ‘karakter’ typeren.

Het interieur heeft echter een behoorlijk forsere verbouwing gekregen: de kwaliteit van de materialen en de afwerking zijn echt veel beter dan wat we van de Mustang gewend zijn. Hij krijgt nu een set-up met twee schermen: een 12,4-inch exemplaar voor de tellers en een touchscreen van 13,2 inch voor het infotainment.

Het barst van de foefjes, instellingen en gadgets, maar het leukst vinden wij eigenlijk dat je het tellerscherm zo kunt instellen dat het eruitziet als de klokkenwinkel van oude Mustangs. Thema’s als Classic ’67-’68, Fox Body ’87-’93 en SVT Cobra ’99-’01 zijn fraai uitgevoerd, met heerlijke graphics.

Iets minder ‘verbinding’ dan voorheen

Het feit dat de focus zo naar schermen is verlegd, heeft helaas wel weer tot gevolg dat er een hoop knopjes verdwenen zijn, tot die van de klimaatcontrole aan toe. Dit is een musclecar, dus betrokkenheid bij de auto doet er serieus toe, en door zoveel dingen te digitaliseren krijg je toch het gevoel dat er een hoop ‘verbinding’ verdwenen is. En dat is jammer, want dat was nu net wat de vorige Mustangs mede zo geweldig maakte.

Minder geweldig is ook de prijs. Als er één auto het slachtoffer is van de uitwassen van het CO2-beleid in Nederland, is het de Mustang. Ga maar na: in zijn thuisland Trump-opia kost een nieuwe GT net geen 43.000 dollar. In België moet je minimaal 58.460 euro neertellen. En in Nederland? 137.250 euro. Dat is echt op geen enkele manier meer uit te leggen, en bij geen enkele andere auto is het verschil zó extreem.

Maar goed, het simpele feit dat de Mustang überhaupt nog bestaat, is al reden voor een feestje, zelfs als de nieuwe de grenzen niet echt drastisch verlegt. De Mustang neemt in Europa hoe dan ook een unieke plek in, die hem toestaat om vrolijk door te gaan zonder zich ook maar enige zorgen te hoeven maken over waar de rest zoal mee bezig is. En als jij je hem kunt veroorloven, zul je ongetwijfeld zo verliefd worden op de V8 dat dat jou ook geen bal kan schelen.

Wat zijn de plus- en minpunten?

Grootste pluspunten

  • + De V8 is gebleven
  • + Kwaliteit en afwerking van interieur verbeterd
  • + Die prijs in België!

Grootste minpunten

  • Veel interieurtech
  • Irritante hulpjes
  • Die prijs in Nederland…

Specificaties Ford Mustang GT Fastback:

Prijs (NL)€ 137.250
Prijs (B)€ 58.460
Motorinhoud5.038 cc
MotortypeV8
Vermogen446 pk / 328 kW, 540 Nm
AandrijvingAchterwielen, 6-versnellings handbak
Acceleratie (0-100 km/u)5,3 seconden
Topsnelheid250 km/u
Verbruik12,0 l / 100 km
CO₂-uitstoot274 g/km
Tankinhoud61 liter (benzine)
Afmetingen (l x b x h)4.810 x 1.916 x 1.404 mm
Wielbasis2.719 mm
Gewicht1.736 kg
Bagageruimte408 liter

Geef een reactie

(verplicht)