Een cruciaal stukje informatie onderscheidt deze auto’s van elkaar. Van de vorige generatie Civic zou er oorspronkelijk nooit een Type R-versie komen, aangezien die auto op de markt kwam toen Honda zich net in een snelheidssabbatical bevond. De nieuwe generatie werd daarentegen ontworpen met de Type R in het achterhoofd. Dat is van vitaal belang, want daardoor moet de oudere FK2 het doen met enkele compromissen, terwijl de nieuwere FK8 z’n platform mede dicteerde. En dat betekent dat de normale Civics nu meteen ook sportiever dan ooit zijn.
Dat komt vooral door de nieuwe achterwielophanging met multi-linksysteem, dat hobbels beter absorbeert en stabieler is in bochten. De brandstoftank heeft een plaatsje gevonden onder de achterbank, waardoor de Civic niet langer beschikt over het ‘magic seat’-opbergsysteem, maar wat er wel voor zorgt dat de voorstoelen veel lager staan. Te veel hete hatches dringen je met je hoofd tegen het dak, maar daar hoort de nieuwe Type R bepaald niet bij.
Zelden conventioneel
Je heupen bevinden zich dus lekker laag, terwijl je uitkijkt op een overzichtelijker en netter dashboard dan voorheen. De klokken bevinden zich allemaal binnen het stuur, waar je in de FK2 over het stuur heen moest kijken om de snelheidsmeter te kunnen zien. Echter, alles is relatief. Japans design is zelden conventioneel, en de FK8 heeft nog altijd een interieur heeft dat je op z’n best kunt omschrijven als ‘idiosyncratisch’.
Dat geldt evenzeer voor de buitenkant. De twee auto’s vormen fascinerend vergelijkingsmateriaal. De nieuwe auto ziet eruit als een gehurkte, gespierde rallywagen, geoptimaliseerd voor asfaltetappes; zeker naast z’n hoge, bijna touringcar-achtige voorganger. Smaak is iets om over te twisten, dus over de rest moet je zelf maar een mening vormen, maar we geven meteen toe dat de oude Civic een wat helderder design heeft (al is ook dat behoorlijk relatief). Dat is wellicht iets wat je zou kunnen missen bij de nieuwe auto.
10 pk verschil
Hoewel ie onderhuids dus goeddeels nieuw is, heeft de nieuwe Civic Type R vrijwel dezelfde benadering als z’n voorouder wanneer het op rijden aankomt. Het verschil is maar 10 pk – 320 pk versus 310 pk – dus de grote stap voorwaarts in z’n prestaties komt door de kortere bakverhoudingen, waardoor ie urgenter aanvoelt. Ook houdt ie z’n wielen beter onder controle. Waar torque steer de oude Type R plaagde op hobbelige wegen, is dat iets waar de nieuwe weinig last meer van heeft, waardoor je z’n vermogen vaker en sterker kunt aanspreken. Waar de agressieve +R-ophanging van de vorige Civic zelfs gladde wegen veranderde in hobbelige paden, is +R in de nieuwe versie de standaardkeuze.
Maar willen we wel dat onze hete hatchbacks zo volwassen worden? De oudere auto had een zekere ruigheid en die zorgt ervoor dat ie niet misstaat naast de nieuwe. Hij is maar twee jaar te koop geweest voordat Honda met deze vervanger kwam (we zeiden het al: Honda was eerst niet van plan om ‘m te maken) en er zijn er betrekkelijk weinig van verkocht. De nieuwe Civic Type R is uiteindelijk beter, maar de oude wordt een toekomstige klassieker.
Reacties