Na de SUV’s is de volgende rage onontkoombaar: over een paar jaar rijden we allemaal in pick-ups. Toch? TopGear past zich vast aan en probeert de nieuwe Isuzu D-Max.

Tenzij je een jolige snuiter met een bouwbedrijf bent, wat heb je dan eigenlijk aan een pick-up? Zo’n ding is lomp, onhandig te parkeren, je bagage wordt nat en bovendien wordt alles bij elk verkeerslicht uit je laadbak gestolen. Toch is het bestverkochte voertuig in de Verenigde Staten – met flinke afstand zelfs – nog altijd de Ford F-150. Al die miljoenen mensen kunnen niet helemaal ongelijk hebben.

Zo’n F-150 is wel erg groot voor de Europese wegen, maar deze Isuzu past al een stuk beter tussen de lijntjes. Bovendien wordt ie niet door een benzine-V8 van gemaalformaat aangedreven, maar door een relatief bescheiden diesel van 2,5 liter. Hij is er als single- en double-cab – met twee of vier deuren, twee of vijf zitplaatsen – maar ook als tussenmaatje, met kleine achterdeuren die andersom openen en aardig wat ruimte achter de voorstoelen openbaren. Normaal zitten hier klapstoeltjes voor extra passagiers, maar dat mag in Nederland niet, in verband met regels voor het goedkopere bedrijfsautokenteken. Het pluspunt: veel extra (droge) laadruimte.

Met in ons achterhoofd de Hilux pick-up, het compacte Toyotaatje dat ooit door Jeremy en James aan de meest gruwelijke tests werd onderworpen, verwachten we van deze Japanner in eerste instantie een niet al te hoge zit en een relatief strak rijgedrag. Mooi niet; achter het stuur van de Isuzu voelen we ons kapiteins op een mammoettanker. De D-Max danst en deint, en met het esp uitgeschakeld, zeilen we zonder moeite dwars over natte rotondes heen (ja, natuurlijk hebben we dat geprobeerd).

Hij is verrassend comfortabel en stoomt moeiteloos door naar stoute snelheden, zonder dat we overboord trillen of door stormachtig windgeruis ons gehoor dreigen te verliezen. De lange pook is altijd binnen handbereik en laat zich gemakkelijk inleggen, waarbij de industriële diesel bij elk toerental bakken met koppel op je loslaat. Hij maakt wel flink wat nagelende herrie, maar hé: als er nu één type auto is waarin zoiets bijdraagt aan de charme…

Je kunt de D-Max naar keuze uitrusten met helemaal niets – waarbij Isuzu wel zes airbags, stalen velgen en handbediende buitenspiegels monteert – of met heel veel: airco, cruisecontrole, leer, led-achterlichten, noem maar op. Deze testauto heeft inschakelbare 4WD met lage gearing aan boord, maar standaard is de D-Max achterwielaangedreven. Het dashboard oogt in de basis koud en kaal, maar ook hier wordt op hogere uitrustingsniveaus iets aan gedaan, met onder andere een leren stuur en zilverkleurige accenten.

Lang niet gek dus, zo’n D-Max. Hij maakt indruk als onverzettelijk werkpaard voor bedrijfsmatige doeleinden – in de laadbak past zo een brommobiel of vier – maar ook qua comfort en gebruiksgemak. We raken zelfs wat gehecht aan z’n logge weggedrag en charismatische dieselgekletter, en aan de zitpositie, vanwaar je over alle eco-ellende op de weg heen kunt kijken. Een pick-up voor je woon-werkverkeer? Begin de trend, wij volgen.


Isuzu D-Max 4x4 Extended Cab L Airco



12/20



Cijfers

0-100 km/u: n.b.

Top: n.b.

Verbruik: n.b.

Motor: 2.499 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: 4WD

Vermogen: 163 pk

Koppel: 400 Nm

Gewicht: 1.945 kg

CO2: 194 g/km



Prijs

NL € 36.140 (incl. BPM)

BE € 27.690



Vonnis

Een hele ervaring om mee over de weg te denderen. De D-Max is vlot, best comfortabel, stevig gebouwd en hij kan anderhalf keer z’n eigen gewicht trekken. Doe eens gek

Reacties