We kregen de kans om in een heus en gloednieuw legervoertuig te rijden. Lekker ravotten om te zien hoe dat nou eh, verplaatst. We kunnen je vertellen: strak. Omdat je overal komt waar je wilt, weg of geen weg.

Italianen hebben de naam heel wat moois te kunnen vervaardigen. Uitweiden lijkt ons onnodig. Alleen wat nu voor onze neus staat, doet het begrip ‘design’ snel vergeten. Een compilatie aan goede ideeën, dat zeker, maar verder komen we met de beste bedoelingen niet. Die goede ideeën zijn gestold in veel vooral stevige dingen: wielen, deuren, panelen en centimeters dikke ramen. Dat het ook wat weegt, zie je aan de onbehouwen, grote, kogelbestendige banden waarvan de velgen met een dozijn wielmoeren vastgeschroefd zijn. Zonder al teveel bepakking weegt deze mobiele bunker al snel tegen de acht ton. De afkorting LMV staat dan ook voor ‘Light Multirole Vehicle’, te vertalen als licht en multi-inzetbaar.

We krijgen weinig ruimte om te fotograferen. Details zijn taboe, dashboardplaatjes helemaal. Omschrijven we het interieur – dat mag wel – dan komt de binnenkant van een stoppenkast het meest in de buurt. Bekabeling van systemen loopt langs de randen, her en der een korte omschrijving van een aantal functies, handgrepen zijn strategisch geplaatst. Zitten doe je in kuipstoelen, ietwat krapjes en gordels zijn vijfpunts-exemplaren. De deur gaat dicht. Eenmaal achter het dikke glas kijk je naar buiten alsof je in een duikboot zit, totaal geïsoleerd van de omgeving. Je hoort er niks meer van. Dag wereld.

Ergens slaat de motor aan als de sleutel omgaat. Het is een 3,0-liter Iveco diesel-viercilinder, in de basis bekend uit zo’n Daily-busje, maar hier driedubbeldik uitgevoerd met enorme radiateurs. We gieren het Italiaanse Bolzano uit om bij een soort testbaan uit te komen. Deels in bedrijf als grindgroeve biedt het smalle paden, kuilen en hellingen waar de LMV in mag bijten. Ondanks dat de LMV als een nijlpaard rijdt, beweegt en schommelt, weet ie zich verrassend snel in het ruwe terrein te weren. Helemaal als we een in de vergetelheid geraakt pad opzoeken, grotendeels bestaande uit stenen ter grootte van bloemkolen. Snelheid terugnemen is niet nodig. Dan een portie terreinrijden, over korte, manshoge bulten met krappe bochten door een bosperceel. Geen enkel probleem.

Veel gelijken kent de LMV niet: een Oshkosh (moet je maar even opzoeken) komt nog aardig in de buurt, alleen weegt die 12,5 ton. Anders een Humvee misschien? Je kunt ‘m sowieso niet kopen als particulier want hij is gemaakt voor oorlogje voeren. Of ‘de vrede handhaven’, zo je wilt.

Rijden met de LMV is onwezenlijk, zeker als we weer terugrijden, Bolzano in. De mate van onaantastbaarheid neemt behoorlijke vormen aan, zo tussen die fragiele normale autootjes. Je weet dat een kleine tikje resulteert in een autowrak, mocht je een stuurfoutje maken. Een parkeerassistent? Misschien is het een handige optie.


Iveco LMV (Panther)



Motor

3.000 cc

viercilinder

182 pk / koppel n.b.



Aandrijving

vierwiel

6v automaat



Prestaties

0-100 n.b.

top 130+ km/u



Verbruik/milieu

verbruik n.b.

CO2 n.b.



Afmetingen

5.504 x 2.050 x 1.950 mm (L x B x H)

wielbasis n.b.

6.500-8.500 kg



tankinhoud n.b. (diesel)

bagageruimte n.b.



Prijzen

niet te koop, helaas



Het vonnis

Verslindt alles en iedereen, kan elk terrein aan, maar rijdt natuurlijk voor geen meter. Althans, niet zoals je gewend bent. Toch is ie in sommige gebieden uiterst handig, en vooral veilig

Reacties