En toen was er de Lamborghini Urus. De Dag des Oordeels is aangebroken. Is dit dan de SUV die het verdient om het Lamborghini-logo te mogen dragen? Bestudeer het persbericht van Lamborghini over de nieuwe Urus en je vindt niet minder dan vijf verwijzingen naar zaken die ‘zijn afgeleid’ van de LM002. We zullen ze niet noemen maar het is grote onzin. Natuurlijk is er Lamborghini veel aan gelegen om de geloofwaardigheid van hun SUV te legitimeren. Om ons één ding heel duidelijk te maken: de Lamborghini Urus is niet de uitverkoop van het merk. Het gaat er juist om meer auto’s te verkopen.

Hoe vergelijkt hij zich met de LM002?

Parkeer de Urus in de schaduw van een LM002 en het wordt meteen duidelijk dat Lamborghini een lange weg heeft afgelegd om tot de Urus te komen. Aan de ene kant hebben we een mislukte poging om een militair voertuig te mogen leveren. Die werd vervolgens in leer gehuld, opgepoetst en verkocht aan iedereen die gek genoeg was om er een te willen hebben. Aan de andere kant hebben we een verzameling van de beste onderdelen van de VW Groep die zijn verpakt in een scherp gesneden Lamborghini-pak en zijn geïnjecteerd met technologie die een Tesla groen van jaloezie zou maken. Het is zodoende een perfecte afspiegeling van Lamborghini’s 55-jarige leven. Dat leven begon als verkoper van absurde voertuigen met een allergie voor ergonomie. Het is nu uitgegroeid tot een ultramoderne supercar-bouwer met de kwaliteit, betrouwbaarheid en het zakelijke instinct van Audi. Weinig mensen zullen ooit beweren dat het een slecht idee is om supercars te bouwen van waaruit je daadwerkelijk kan zien wat er op de weg gebeurt en die ook echt starten als je dat wilt, maar is een ruime, hoge, vijfzits gezins-SUV niet een beetje te veel van het goede?

Laten we starten met z’n uiterlijk

Ongetwijfeld heb je je al direct een oordeel gevormd toen je de foto’s bekeek, maar hopelijk kunnen we het over een ding eens zijn. Gezien het feit dat de Lamborghini Urus met de Cayenne, de Bentayga en de Q7 op hetzelfde platform staat, heeft ie in elk geval weten te ontsnappen aan de lelijkheid van de Bentley. Hij heeft ook meer persoonlijkheid dan de andere twee bij elkaar. Er is inmiddels 5,5 jaar verstreken sinds we voor het eerst een Lamborghini Urus-concept te zien kregen. In de tussentijd is ie wat groter, ronder en wat breder in de heupen geworden. Maar over het geheel bezien is ie nog goed herkenbaar als dezelfde auto.
De Lamborghini Urus heeft ook nog altijd de pijlvormige motorkap. Maar daaronder gebeurt inmiddels veel meer. Veel lagen gaas, inlaten en splitters, met een Cycloptic-sensor in het midden geplaatst. Eerlijk gezegd was de auto die we mochten fotograferen maximaal lekker uitgerust. Je kunt de auto meer ingetogen specificeren door ‘m aan te kleden met zwarte elementen. Vanachter zien we dat de uitlaten lager zijn geplaatst dan op de conceptcar, maar de kleine achterruit en het achterlicht over de volle breedte zijn gebleven. Bekeken vanuit deze hoek, meer dan van voren, zie je meteen dat je te maken hebt met een Lamborghini.

Is die achterbank wel groot genoeg?

Maar de grote list van de Urus is de combinatie van een aflopende, BMW X6-achtige daklijn, die z’n voorkomen sterk en krachtig houdt, met een Lamborghini Urus aan interieurruimte. We hebben het wat dat laatste betreft over twee volwassen mannen van boven de 1,80 meter die achter elkaar kunnen zitten. Die hebben dan nog been- en hoofdruimte over hebben. Dan is er bovendien nog een bergruimte van 600 liter. Genoeg voor een uit de kluiten gewassen redacteur om er op handen en voeten in te klimmen en een grote hond na te doen. Vraag ons niet hoe we dit weten.
Maar grote wielen (21 inch is standaard, maar 23 inch is ook te bestellen) en een meer opwindende styling dan z’n rivalen zijn niet genoeg om een Lamborghini-badge te mogen dragen. Daarvoor moet ie beschikken over onnavolgbare snelheden, en daar komen 650 pk’s, 850 Nm aan koppel (beschikbaar vanaf 2.250 tpm), 0–100 km/u in 3,6 seconden, 0-200 km/u in 12,8 seconden en een top van 306 km/u dus goed bij van pas. Voordat je als een dolle begint te googlen: de 717 pk sterke Jeep Grand Cherokee Trackhawk gaat inderdaad vrijwel even hard naar de 100 km/u. Maar heeft een lagere top: 290 km/u. Dat zorgt er dus voor dat de Urus officieel de snelste SUV ter wereld is. Maar het zou ook raar zijn geweest als het anders zou zijn.

Een Lamborghini zonder V12 of V10. Dat is nieuw

Maar we wel van opkijken, is van wat zich onder de kap bevindt. Daar vinden we geen sterke, natuurlijk ademende V10 of V12 die is geleend van de Huracán of de Aventador. Wat we wel vinden is een variant op de 4,0-liter twin-turbo V8 uit de Bentley Continental GT en de Audi RS6. Deze is gekoppeld aan een achttraps automaat, met een rode lijn bij 6.800 tpm. Als je je eroverheen kunt zetten dat die eerder zal rommelen en grommen dan blaffen en gillen, is die motor eigenlijk ook veel geschikter voor een terreinauto. Hij biedt immers meer koppel bij minder toeren. En ja, je kunt je Lamborghini Urus daadwerkelijk gebruiken op onverharde wegen en paden, mocht je dat willen. De V8 kent echter nog een truc: hij is de zuinigste motor ooit in een Lamborghini (12,7 l/100 km, 290 g/km CO2). Dit is mede dankzij een cilinder-deactiveringssysteem dat werkt onder de 3.000 tpm. Dan heb je nog altijd de beschikking over een koppel van 235 Nm. Je leest het goed: wees voorzichtig met het gaspedaal en je rijdt in een viercilinder Lamborghini met minder koppel dan een Ford Fiesta op diesel.

Maar dat is een beetje flauw

Want we hebben het wel over een bekende en zelfs briljante motor. Hij wordt bovendien ondersteund door alle gewichtsverbloemende componenten (de Urus weegt 2,2 ton) en alle chassishulpjes waar Lamborghini z’n handen op kon leggen. Laten we eens bekijken welke wapens ie allemaal tot z’n beschikking heeft. Ten eerste: de standaard koppelverdeling is 40/60 voor/achter. Hoewel naar gelang de omstandigheden er tot 70 procent naar de voorkant kan komen en 87 procent naar de achterkant, met actieve koppelomvorming van de voor- naar de achteras, en tussen de achterwielen, via een centraal- en een achter-differentieel. Een lang verhaal kort: op onverharde wegen kan ie oversturen, maar op asfalt blijft ie plakken. Remmen doet ie dankzij standaard koolstof-keramische schrijven. Hij heeft 440 mm voor, 370 mm achter, momenteel de grootste op een productieauto.

Hoe rijdt de Lamborghini Urus?

De adaptieve dempers werken samen met een elektromechanisch, actief stabilisatiesysteem. Het is in essentie hetzelfde als het systeem dat ons al verblufte in de Bentayga en de SQ7. Meegaand in een rechte lijn, en magisch vlak in de bochten. Dan is er de hedendaagse technologische kers op de taart: vierwielbesturing. Die zorgt ervoor dat de achterwielen circa drie graden mee- of tegendraaien. Hierdoor wordt de wielbasis virtueel ingekort met 600 mm bij lage snelheden (door in de tegengestelde richting van de voorwielen te draaien). Bij hogere snelheden wordt hij verlengd met 600 mm (door parallel te draaien met de voorwielen). preview Om ‘m te starten en ‘m in de modus van je eigen keuze te rijden, beschik je over een rij knoppen van industrieel formaat. Middenin zit de starknop onder een klepje. Dit bevindt zich in de schaduw van een pook ter grootte van een kleine palmboom.

Welke rijstanden zijn er?

Links daarvan zit de Anima-knop, die je kunt gebruiken om door de vier standaardmodi te gaan: Strada, Sport, Corsa en Neve (sneeuw). Ook nog twee optionele modi: Terra (terrein) en Sabbia (zand), als je verzot bent op het ruigere werk. Elk van die standen verandert de werking van de differentiëlen en het geluid.Maar ook van de besturing, de ophanging, en de reacties van het gas en de bak. De luchtvering verhoogt (Neve, Terra, Sabbia) of verlaagt (Sport, Corsa) navenant. Tevens is het mogelijk je eigen ideale combinatie van comfort, besturing en aandrijving in te stellen Dit kan met de Ego-knop aan de rechterkant.
Achter het stuur zit je in feite vrij hoog, maar het voelt laag aan omdat het plaatwerk van de portieren tot je schouders reikt. Ergens verwachtten we wel een ergonomische nachtmerrie. Een blinde hoek ter grootte van een vrachtwagen, vreselijke stoelen, messcherpe kieren tussen de panelen. Maar nee, helemaal niets daarvan. De huid van dit interieur is heel erg Lamborghini: veel zeshoeken en Alcantara. Maar de hardware en de uitvoering zijn puur Audi. Dat geldt ook voor de dubbele schermen (of zelfs drie displays, als je het instrumentencluster meetelt) van het infotainmentsysteem Dat is integraal overgekomen uit de nieuwe Audi A8. Het is ongebruikelijk maar waar: deze Lamborghini troeft op technisch gebied z’n neefjes van Bentley en Audi af. Dat mag normaliter niet zomaar binnen de VW Groep. Het is een indicatie hoe cruciaal deze auto wordt geacht voor de gezondheid van het bedrijf op de lange termijn, en hoe graag de VW Groep wil dat ie een succes wordt. In 2019 willen ze 7.000 auto’s bouwen Zowel van binnen als van buiten is de Lamborghini Urus een indrukwekkende technologische prestatie. Vooral omdat de auto van een kleine fabrikant komt. Lamborghini verkocht in 2016 minder dan 3.500 auto’s. Met de Urus wil het bedrijf dat aantal in 2019 hebben verdubbeld. Goed, een blik op het persbericht en de specificaties is leuk en aardig, en het interieur is mooi genoeg, maar dit is een Lamborghini en daarom moet de Urus wel het ware Lamborghini-DNA in z’n beenmerg hebben. Kan de Lamborghini Urus beiden zijn – een busje voor het hele gezin met het hart van een supercar? Wij vinden van wel.

Specificaties Lamborghini Urus



Motor
3.993 cc
V8 twin-turbo
650 pk
850 Nm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0–100 km/u in 3,6 sec.
top 306 km/u

Verbruik
12,7 l/100 km
290 g/km CO2

Gewicht
2.200 kg

Prijs
NL: 278.844 euro
BE: 208.725 euro

Reacties

  • Alexander heeft op 25 februari 2018 geschreven:

    Ik denk dat er een klein foutje in jullie artikel zit. 0-200 in 1.8sec? Lijkt me echt wel turbo snel!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)