Vallelunga, een kilometer of 30 ten noorden van Rome, is een krap en ‘technisch’ circuit, en het simpele feit dat we hier überhaupt zijn met de nieuwe Lamborghini Urus Performante – in zijn volle, 2.150 kilo wegende glorie – spreekt boekdelen over het vertrouwen van het bedrijf in de als warme broodjes verkopende super-SUV.
Wat is er precies nieuw? Wel, de aandrijflijn van de Urus Performante heeft er een vierde instelling bij op de Tamburo geheten knop voor de rijmodi. Naast de gebruikelijke instellingen Strada, Sport en Corsa is er nu ook Rally. Dit verlaagt de drempel van het ESP en gebruikt het koppelverdelende achterdifferentieel om meer power naar de leuke kant van de auto te sturen. De resultaten zijn nogal, eh… glibberig.
Hee rijdt de nieuwe Lamborghini Urus Performante?
Hij gaat een beetje te wijd in de krappere bochten, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan de bestuurder dan aan de auto. Hij maakt zelfs een keurige landing na een niet geheel bedoeld sprongetje. Een van de grotere veranderingen aan de Performante is het feit dat hij stalen veren heeft in plaats van de luchtvering van de standaard-Urus, voor een meer lineair weggedrag.
Samen met het 48-volt stabilisatiesysteem dat overhellen tegengaat, betekent dat een mate van controle over de carrosserie die best een beetje griezelig is voor iets van dit formaat. Besturing en gaspedaal zijn opnieuw geprogrammeerd voor een snellere respons en de actieve achteras reageert sneller dan op de normale Urus.
Veranderingen aan de aandrijflijn
De achttraps automaat schakelt ook agressiever. Er is een nieuw centraal differentieel van Torsen en actieve torque-vectoring aan de achterkant, en er zijn enkele aerodynamische aanpassingen. Een nieuw ontwerp van de voorbumper maakt korte metten met turbulentie rond de wielkasten en een achterspoiler genereert zomaar 38 procent meer downforce.
De Urus Performante staat 20 millimeter dichter bij de grond dan zijn standaardbroer en heeft zowel voor als achter een grotere spoorbreedte. Een koolstofvezel motorkap is standaard, maar wil je het dak ook van dat spul hebben, dan zul je moeten bijbetalen.
De Performante heeft altijd een Akrapovič-uitlaat
Een uitlaat van Akrapovič behoort ook tot de standaarduitrusting, en zijn basfrequenties en algemene resonantie verschilt al naar gelang de rijmodus die je hebt gekozen. In het kader van de kleinigheidjes zijn er nog titanium wielbouten en drie nieuwe designs voor de wielen (waaronder 23-inch exemplaren).
Al met al wordt er een bescheiden, maar niet onbelangrijke 47 kilo bespaard. De 4,0-liter twin-turbo V8 is goeddeels met rust gelaten; het vermogen ging naar een vast niet toevallige 666 pk (16 meer dan in de gewone Urus) omdat de turbo’s iets harder werken, en er is nog altijd 850 Nm trekkracht voorhanden.
Het is nogal een apparaat
Accelereren naar 100 km/u in 3,3 seconden (tegen 3,6 voor de gewone Urus) en naar 200 km/u in 11,5 seconden in iets dat zo zwaar is, is in eerste instantie vreemd. Maar het duurt maar een paar rondjes voordat je je echt op de uitdagingen van Vallelunga zelf kunt storten. Wat je ook vindt van dit deel van de markt, de Performante laat wel ondubbelzinnig zien dat er echt heel wat ingenieurstalent bij Lamborghini aan de slag is. Het is ons nogal een apparaat, dit.
Specificaties van de Lamborghini Urus Performante (2023)
Motor
3.998 cc
V8 biturbo
666 pk @ 5.500 tpm
850 Nm @ 1.900 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,3 s
top 306 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.734 x 1.827 x
1.425 mm (l x b x h)
2.851 mm (wielbasis)
2.153 kg
85 l (benzine)
574 / 616 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)
Big mo heeft op 20 februari 2023 geschreven:
Er staat een fout in de Specificaties lijst , namelijk 2998 cc . Dit moet natuurlijk 3998 cc zijn ! Graag gedaan !.