
Als je een BMW-rijder bent met een hekel aan rijplezier of een Audi-rijder met een hekel aan tanken, dan kom je al snel uit bij Lexus. Het is de verstandigste keuze als je wat luxer wilt rijden, maar daarom vaak ook ietwat aan de saaie kant. Maar juist omdat ze zulke zuinige auto’s bouwen, kan het brave Lexus zich veroorloven om zo nu en dan een uitspatting te hebben. Dan krijg je iets als deze Lexus LC 500 Ultimate Edition Convertible.
De LC 500 is alsof je met Mary Poppins op zaterdagnacht naar de Bananenbar in Amsterdam gaat. Dat hebben we tenminste gehoord van een vriend – wij kennen Mary niet. Het is een chique bak, maar dan wel met een bijna asociaal luide 5,0-liter V8 erin. Aan het geluid bij de koude start kan de Ford Mustang Dark Horse bijna nog een puntje zuigen. De buurt zal in de ochtend van je wakker schrikken. Maar ja, dan hadden ze maar geen buurt moeten worden.
De Lexus LC 500 Ultimate Edition is net niet de laatste auto met CD-speler
Voordat je uit enthousiasme naar de dealer rent om er eentje te bestellen: ren even een stukje verder. Je moet namelijk naar Duitsland om nog een Lexus LC te kunnen kopen. De LC 500 Ultimate Edition die we hier rijden, is een van de allerlaatste exemplaren die de importeur in Nederland op kenteken heeft gezet. De LC kreeg aan het einde van 2023 nog een kleine facelift waarbij bijvoorbeeld de cd-speler verdween.
Ergens wel jammer, want de Lexus SC was de laatste auto met een cassettedeck en het was dus passend geweest als de cd-speler ook in de armen van het merk zou sterven. Het klokje naast het scherm verdween eveneens en het scherm zelf groeide een stukje. Ook het trackpad op de middenconsole is nu foetsie.

Als je de Lexus LC 500 Convertible zo ziet staan, zou je best eens kunnen denken dat het een sportauto is, maar dat is het zeker niet. Het is op de eerste plek een comfortabele GT. Waar sommige andere auto’s in deze klasse bijvoorbeeld ook nog wat sportiviteit proberen in te bouwen en daardoor nét geen lekkere GT en nét geen lekkere sportauto zijn, focust de LC zich simpelweg op één ding.
Comfortabeler dan veel andere Lexussen
Als je de V8 van de Lexus LC 500 Ultimate Edition Convertible aan het werk zet, voel je dat de neus lichtjes wordt opgetild uit het vergeeflijke onderstel, en alle oneffenheden vangt ie keurig op. De auto is zelfs comfortabeler voor de dagelijkse kilometers dan meer bescheiden Lexussen – en uiteraard veel leuker. En het comfort betekent heus geen allergie voor bochten: met de Michelin Pilot Sport 5-banden heeft ie meer grip dan je nodig hebt.
Fijn voor de inzetbaarheid is dat ie ondanks het cabriodak goed zicht rondom biedt (ja, ook als het dak dicht is, wijsneus). Dit klinkt als iets wat je in een ANWB-review leest, maar bij andere coupés en cabrio’s kan dit nog weleens een dingetje zijn. Als kers op de taart is er die heerlijke en luide motor die elke invoeg- en inhaal-actie beter maakt. En hij is niet eens zo onzuinig als je zou verwachten.

Het interieur moet wel je ding zijn, want in de Lexus LC 500 Ultimate Edition krijg je altijd blauw leer. Wij vinden het fantastisch. Het is een modekleur van vroeger, maar vanwege de moderne en organische lijnen voelt het niet oubollig aan. De afwerking en het materiaalgebruik zijn bij Lexus altijd top, bovendien. De stoelen zitten fantastisch en de ergonomie is dik in orde.
Geen apps die je toch niet gebruikt
Het nieuwe grote middenscherm is qua menuutjes wat basic – je kunt er weinig anders mee dan navigeren, wat instellingen veranderen en de muziek selecteren. Er zijn geen gekke applicaties die je vertellen hoe groot je drifthoek was en ook geen uitgebreide opties om de auto precies zo af te stellen als jij wilt. Aan de andere kant: hoe vaak gebruik je zulke apps nou echt?
Gezien de verkoopcijfers is een Lexus meestal niet de eerste optie waar je aan denkt, en in dit segment is dat niet anders. Het is wat mosterd na de maaltijd, maar als je het ons vraagt, hadden meer mensen die in de markt zijn voor een chique GT deze LC moeten overwegen, toen het nog kon. We gaan hem missen.
De Lexus LC 500 Ultimate Edition specificaties (2025)
Prijzen | € 238.250 (NL) / € n.b. (B) |
Motorinhoud | 4.969 cc |
Motortype | V8 |
Vermogen | 464 pk / 341 kW, 530 Nm |
Aandrijving | Achterwielen, 10-traps automaat |
Acceleratie (0-100 km/u) | 4,6 s |
Topsnelheid | 270 km/u |
Verbruik | 11,7 l/100 km |
CO2-uitstoot | 262 g/km |
Tankinhoud | 82 l (benzine) |
Afmetingen (l x b x h) | 4.770 x 1.920 x 1.350 mm |
Wielbasis | 2.870 mm |
Gewicht | 2.110 kg |
Bagageruimte | 149 l |