
Het is wel even geleden dat we voor het laatst een vierdeurs EV als de Lotus Emeya S bij ons hadden waar op de parkeerplaats een stel jonge belangstellenden omheen stond te draaien. ‘Hij gaat starten!’ roepen ze als we instappen. Sorry lui, hij is elektrisch. We verwachten dat ze zullen afdruipen, maar ze pakken hun fietsen en rijden door de straat nog een stuk achter ons aan, joelend.
Als je ontwerp dit voor elkaar krijgt, heb je iets goed gedaan. En eerlijk is eerlijk, de Lotus Emeya ziet er ook imposant uit. Niet alleen qua styling, zeker ook qua formaat: hij is gróót. Maar laten we daar geen punt van maken, want dit is een design van het zeldzame soort waarbij elke vouw, kier en opening ook daadwerkelijk functioneel is. De directe tegenpool van de Toyota Supra, zeg maar. Die gaten onder de achterlichten? Daar komt gewoon allemaal drek uit zetten als je door de regen rijdt. Zo hoort het.
Interieur Lotus Emeya S
Zowel de bestuurder als de passagier heeft een slank display voor zich, met een groter scherm centraal in het symmetrische dashboard. In de deurpanelen zitten nog meer schermen voor het camerabeeld van beide ‘spiegels’, maar die kun je wat ons betreft gerust achterwege laten voor normale exemplaren. De Emeya barst van de fraaie details, waaronder delicate KEF-speakers en een panoramadak dat je in driehoekige segmenten kunt verduisteren.

Aan het stuur zitten niet twee maar vier flippers, voor zowel het regenereren als het snel wisselen van rijmodus. Mooi spul, al spotten we ook wat dingen die niet kloppen. Om te beginnen wil de navigatie de eerste dagen van onze test niet opstarten. Na het bijladen werkt de functie plots wel; mogelijk na een update. Goed, kan gebeuren. Maar een 600-pk sportsedan uitrusten met een laadplateau waar je telefoon al bij de eerste rotonde vanaf vliegt, dat is wel een nogal basale fout.
Niet zo degelijk gebouwd als een Porsche Taycan
Net als de natte bestuurdersstoel na een nachtje parkeren in de regen (en ja, raam en deur zaten dicht). Exemplarisch natuurlijk, maar evengoed slordig. Ook is bij onze test-auto het nepleer op de B-stijl naast de stoel, op het punt waar je er misschien net langs schuift bij het instappen, met 8.000 kilometer op de teller al doorgesleten. Werk aan de winkel, Lotus, want bij die Taycan waar jullie je pijlen op richten zul je dit niet tegenkomen. (Bij Tesla valt het te bezien, maar een Model S is wel even tienduizenden euro’s goedkoper.)

Nu we toch bezig zijn: over de rijhulpjes kunnen we weinig goeds melden. De Emeya heeft een uitklapbaar lidar-cluster in z’n dak, dus we verwachten geavanceerd gedrag; maar hij kan niet zelf van rijstrook wisselen en reageert paniekerig als er iemand voor je invoegt. Hij ‘voelt’ je handen aan het stuur, maar alleen als je ze op 10 voor 2 houdt, dus op de snelweg met een handje op 7 uur kun je wat protest verwachten. En wanneer we een file in rijden, gaat de Emeya zo’n twee autolengtes te vroeg stilstaan, waardoor een achterligger bijna op ons klapt. Nee, dit is niet best.
Maar hoe rijdt de Lotus Emeya S dan?
Maar waarom koop je ook alweer een Lotus? Niet om het ontwerp van het telefoonplateau of z’n autonome vaardigheden, toch? Het ding moet verdorie goed ríjden. En dat doet ie. Dit is niet de R met drie motoren en dik 900 pk, maar de tweemotorige ‘instap-aandrijflijn’ met een ingetogen 603 pk. Dat dat betekent dat je qua prestaties niets tekortkomt, hoeven we je niet uit te leggen.

We rijden de Emeya S in barre weersomstandigheden, maar er is niet één moment waarop hij aanvoelt alsof het ook weleens mis zou kunnen gaan. De verdeling van de krachten is nauwgezet, de reacties zijn snel en accuraat. De besturing is vlijmscherp, het luchtgeveerde onderstel getalenteerd en de remmen uitstekend, zeker gezien het gewicht. Nee, we brengen geen tijd op het circuit of extreme wegen met ’m door, maar de indruk is dat de Emeya S een uitgekiend pakket is dat is berekend op zijn eigen krachten. En als je normaal rijdt, blijkt ie een stille en verfijnde metgezel.
Dus, vormt deze Emeya S een serieus alternatief voor een Model S, een e-tron GT of eeuwige favoriet Taycan? Daarvoor moeten er wellicht nog wat puntjes op i’s worden gezet, maar vanuit rijdersperspectief klopt de basis zonder meer. En je maakt er nog eens wat omstanders blij mee.
Prijzen (NL) | € 130.585 |
Prijzen (B) | € 130.390 |
Aantal motoren | 2 |
Vermogen | 603 pk / 450 kW, 710 Nm |
Accu | 102 kWh |
Aandrijving | Vier wielen, traploos |
Acceleratie (0-100 km/u) | 4,15 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Verbruik | 18,7 kWh/100 km |
Actieradius | 540 km |
Laadtijd | 18 min. bij 350 kW (10-80%) |
Afmetingen (l x b x h) | 5.139 x 2.123 x 1.459 mm |
Wielbasis | 3.069 mm |
Gewicht | 2.490 kg |
Bagageruimte | 31 l (voor) + 509/1.388 l (achter) |
Prijzen € 130.585 (NL)
€ 130.390 (B)
Aantal motoren 2
Power 603 pk/450 kW, 710 Nm
Accu 102 kWh
Aandrijving vier wielen, traploos
Acceleratie 0-100 km/u in 4,15 s
Topsnelheid 250 km/u
Verbruik 18,7 kWh/100 km
Actieradius 540 km
Laadtijd 18 min. bij 350 kW (10-80%)
Afmetingen 5.139 x 2.123 x 1.459 mm (l x b x h)
Wielbasis 3.069 mm
Gewicht 2.490 kg
Bagage 31 + 509/1.388 l
Arme Lotus. Dit is pure zelfmoord.