Hè?’, aldus de man bij de vuilstort als we met deze Maxus eTerron9 een lading tuinafval komen brengen (tja, als we toch aan het testen zijn…). ‘Maxus? Nooit van gehoord.’ Snappen we. Chinees, elektrisch, nieuw in Nederland. Van het bedrijf achter MG. ‘Tjonge. Het lijkt wel een Amerikaan.’

En dat is meteen wat deze eTerron9 zo boeiend maakt. Veel meer stars & stripes dan een gigapick-up wordt het immers niet, en laten we zeggen dat die cultuur redelijk haaks staat op (zelfs al wordt ie mede mogelijk gemaakt door) de Chinese. Het is een net zo onwaarschijnlijke combinatie als Aston Martin die een Japans stadsautootje maakt. Oh, wacht.

Uitstekende timing

De timing van Maxus is uitstekend te noemen, want precies nu gaan ondernemers in Nederland op zoek naar andere opties dan hun dieselbusjes of Ram pick-ups op LPG. Die kun je immers (bijna) niet meer BPM-vrij aanschaffen en je mag er steeds minder steden mee in. Qua elektrische bestelauto’s is er al aardig wat keus, maar wil je iets met een laadbak, dan is de spoeling dun. En wat er is – denk aan de Ford F-150 Lightning – is prijzig. Nieuwe spelers zijn dus welkom.

Maxus eTerron 9 Premium (2025) zijkant rechts schuin voor

De eTerron9 lijkt precies in het Ram-straatje te passen: groot, imposant, met vuistdikke deurgrepen en allesvermorzelende terreinbanden. Hij biedt ruim plaats aan vijf personen en heeft naast een laadbak van 1,5 bij 1,5 meter ook een frunk waar 236 liter in past. Hij weegt leeg al bijna drie ton en deze Premium-versie heeft luchtvering met een weegfunctie, zodat je weet hoeveel je precies in de bak mikt. Het trekgewicht is 3.500 kilo.

De Maxus eTerron9 biedt een mix van robuustheid en fragiliteit

Instappen is een hele klim, zoals gebruikelijk bij dit soort auto’s. Je kijkt uit over een immense, breedgeschouderde voorklep en wordt omringd door een mix van robuustheid en fragiliteit: zo stevig als het deurpaneel aanvoelt, zo breekbaar lijken de dunne, opstaande schermpjes. In de middenconsole kun je twee telefoons draadloos laden en vind je een palletje om de rijmodi mee te bedienen. Het stuur heeft twee spaken die tot de rand gevuld zijn met knoppen, waardoor we in de eerste bocht al per ongeluk de stuurverwarming aanzetten.

Dat SAIC, het enorme moederbedrijf van Maxus, best snapt hoe je goed rijdende EV’s kunt maken, wordt snel duidelijk. Ondanks zijn formaat en gewicht is de eTerron9 een zacht eitje om te rijden, met een voorspelbare respons in beide pedalen en treffend opererende luchtvering die meer verfijning biedt dan je van een grote pick-up zou verwachten. De besturing is te sterk centrerend – je moet hem van een rotonde af begeleiden, anders ga je veel te vroeg weer rechtuit – maar voor de rest zijn we positief verrast. Door de rijeigenschappen, dan.

Knullige digitale gebruikerservaring

Het is inmiddels een dood paard, maar ook deze Chinese creatie gaat weer genadeloos op z’n plaat wanneer het aankomt op de digitale gebruikerservaring. Om te beginnen druipt de gemakzucht van de vertaalslag af – tenzij wij niet hebben opgelet en ‘vrachttrechter lamp’, ‘wek-op-stem’, ‘oploaden’ en ‘co-drijderverwarming met drie versnellingen’ ineens geaccepteerde termen zijn. De acculading wordt niet in het tellerscherm getoond, en als je je richtingaanwijzer aanzet en er een vervormd beeld van de dodehoekcamera verschijnt waarop je nauwelijks iets kunt waarnemen, draait de auto je muziekvolume naar nul. Elke keer.

Of je dit kunt uitzetten? Wij hebben het in de onbegrijpelijke menu’s niet kunnen ontdekken. Laat staan in de halve seconde die je rijdend naar het scherm kunt gluren voordat je piepend terecht wordt gewezen omdat je ‘bent afgeleid’. Als stress in ons deel van de wereld niet al een veelvoorkomend verschijnsel was, introduceerden dit soort auto’s het.

Actieradius van de Maxus eTerron9

Met z’n accu van dik 100 kWh komt de Maxus volgens opgave 430 kilometer ver, en met een gemiddeld testverbruik van net geen 29 kWh/100 km lijkt dat vrij realistisch. Hij is stil en comfortabel, vlot en praktisch – voor zover een 5,5 meter lange pick-up in Europa praktisch kan zijn.

In die zin is ie geen al te grote sprong in het diepe als je uit een vrijheidgorgelende Ram komt. Maar gaan die bestuurders de cultuurschok accepteren, inclusief de talrijke digitale dompers? Voor een vanafprijs van 60 mille (57 in België), exclusief belasting, zou het kunnen.

Grootste pluspunten

  • + Veel luxe
  • + Rijdt niet verkeerd
  • + Aantrekkelijke prijs

Grootste minpunten

  • Houtje-touwtje infotainment
  • Hemeltergende assistenten

Specificaties van de Maxus eTerron9 Premium:

Prijs (NL)€ 63.250 (excl. bpm/belasting)
Prijs (BE)€ 59.708 (excl. belasting)
Aantal motoren2
Vermogen / Koppel443 pk / 325 kW, 700 Nm
Accucapaciteit102,2 kWh
AandrijvingVierwielaandrijving, traploos
Acceleratie (0–100 km/u)5,8 seconden
Topsnelheid190 km/u
Verbruik26,7 kWh / 100 km
Actieradius430 km
Laadtijd (20–80%)42 minuten bij 115 kW
Afmetingen (l x b x h)5.500 x 1.997 x 1.874 mm
Wielbasis3.300 mm
Gewicht2.880 kg
Bagageruimte (frunk)236 liter

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear