Je zou toch een paar kinderen hebben en een nieuwe auto moeten uitzoeken. Dat wordt een busje, en dat is saai. Toch? Mazda vindt van niet. Als je in de nieuwe Mazda 5 rijdt, en een onverlaat roept naar je met de woorden ‘hé, brave huisvader!’, stop dan onmiddellijk…
Je zou toch een paar kinderen hebben en een nieuwe auto moeten uitzoeken. Dat wordt een busje, en dat is saai. Toch? Mazda vindt van niet.
Als je in de nieuwe Mazda 5 rijdt, en een onverlaat roept naar je met de woorden ‘hé, brave huisvader!’, stop dan onmiddellijk op een veilige plek en benader het snode individu. Val hem niet aan, maar steek slechts een belerend vingertje op en spreek hem overtuigend toe: ‘Nagare, mijn beste. Na-ga-re.’
Nagare is de ontwerpstijl, bedacht door de Nederlander Laurens van den Acker, die Mazda hanteerde toen ze de lijnen van de nieuwe 5 neerzetten. Het komt erop neer dat de auto z’n vormen ontleent aan allerlei natuurlijke verschijnselen, zoals golven in het water, zandduinen in de woestijn en aswolken in het Europese luchtruim. Dat verklaart waarom deze Mazda 5 – in tegenstelling tot de behoorlijk strak vormgegeven vorige generatie – hier en daar een aantal speelse stijlelementen laat zien. Zo speels zelfs, zegt een Japanse Mazda-ontwerper, dat je de auto nakijkt als ware het een mooi blond Europees meisje. Dat zien we niet helemaal voor ons; hooguit een plomp meisje in een mooi gewaad, met de brede lach van een vervelend tekenfilmfiguurtje. Bijzonder dus, dat zeker.
Neem bijvoorbeeld die golven op de flanken. Dat zijn niet zomaar een paar carrosseriepanelen die bij schade moeilijk uit te deuken zijn. Nee, het is alsof ze door de wind zijn gevormd in een heftige zandstorm, aldus Mazda. Indrukwekkend; wij zagen in ieder geval niet eerder een MPV waarbij er lijnen zo duidelijk onderaan de voorbumper beginnen en bij het achterlicht eindigen.
Inmiddels is Van den Acker weg bij Mazda, en is bekend geworden dat ze op toekomstige modellen de Nagare-stijl niet zullen voortzetten. De 5 is dus eigenlijk alweer verouderd voordat ie op de markt is verschenen. Hindert niet, want als wij je dit niet verteld hadden, had je het nooit vermoed. Laten we dus even kijken naar wat deze auto zo leuk maakt.
In de klasse van de compacte c-segment MPV heb je traditioneel de keuze uit een grijze kwab, een donkerblauwe blurb of de Mazda 5. De Japanners zijn werkelijk de enigen die een beetje moeite doen om een interessante auto te maken van een concept dat bij voorbaat te saai is om vol te tanken. Daarom was de vorige 5 ook behoorlijk succesvol; sinds de introductie in 2005 zijn er een half miljoen van verkocht (176.000 stuks in Europa). Met de opvolger hoopt Mazda die lijn vast te houden, en dat zou best kunnen lukken.
De nieuwe 5 is bovenal een stuk steviger gemaakt. Door structurele wijzingen en extra ophangpunten voor de schuifdeuren werd de carrosserie 17 procent stijver, maar niet zwaarder. Dit heeft ook tot gevolg dat de crashveiligheid van de auto weer naar een hoger niveau is getild, ook al had het vorige model al vijf EuroNcap-sterren. Extra aandacht werd er ook besteed aan de motorkap (voor argeloos overstekende voetgangers) en de stoelen, die er nu voor zorgen dat je geen whiplash krijgt bij een aanrijding van achter.
‘De auto is opvallend stil, zodat je ongestoord naar het gejengel van je kinderen kunt luisteren’
Ook met de actieve veiligheid van de 5 zit het wel goed. Mazda heeft allerlei speciale tests met G-krachtmeters uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de auto zo soepel mogelijk te rijden is: progressieve remmen, communicatieve besturing, dat soort zaken. Ze keken daarbij vooral naar concurrenten als de Opel Zafira en de VW Touran, en aangezien dat niet bepaald de meest dynamische auto’s ooit zijn, torent de 5 op dat gebied vrij gemakkelijk boven hen uit. Het onderstel is nog altijd sportief stug te noemen, met weinig neiging tot overhellen in asociaal genomen bochten. Toch is het niet direct nodig om belabberde klinkerweggetjes te mijden, en vliegen de passagiers op de achterste zitrij bij drempels niet tegen het dak. Die balans hebben ze bij Mazda goed onder de knie.
Je kunt de 5 met twee benzinemotoren krijgen, waarvan er één compleet nieuw is. Ook volgt er, speciaal voor de Europese markt, een kleinere en verfijnde versie van de bekende 2.0 dieselmotor. Het blok in deze testauto is de nieuwe 2,0-liter DISI-benzine met milieuvriendelijk ‘i-stop’ start-stopsysteem, in deze uitvoering goed voor 150 pk. Dat houdt niet echt over, en de motor moet flink op toeren gejaagd worden om de gang er een beetje in te houden. Tel daarbij op dat de 5 tegenwoordig langere versnellingen heeft – uiteraard om de CO2-uitstoot terug te dringen – en je begrijpt dat we al snel naar meer pit verlangen. Gelukkig houdt de DISI zich verder op de achtergrond; de auto is opvallend stil, zodat je ongestoord naar het gejengel van je kinderen op de achterbank kunt luisteren.
Dat is trouwens wel iets waarmee Mazda punten scoort: het zogenoemde Karakuri-stoelsysteem. Dit bestaat uit twee zitrijen, waarvan de derde gemakkelijk in de vloer is op te bergen. De tweede rij oogt als een normale achterbank, maar het zijn in feite twee losse stoelen met een flexibel middenstuk, dat je kunt veranderen in een (krappe) zitplaats, opbergvak, armsteun, of geheel opzij kunt klappen waardoor je naar achter door kunt stommelen. Een praktisch systeem dat zich vanzelf wijst. Op de derde zitrij is het overigens niet lang uit te houden als je ouder bent dan vier, maar dat hoort bij het compacte formaat van dit soort busjes; al biedt de Mazda wel de meeste ruimte in het segment.
Als gadgetfreaks krijgen we nooit genoeg van de twee schuifdeuren die elektrisch kunnen openen en sluiten, maar daarin staan we blijkbaar alleen. Op de vorige 5 bestelde niemand ze, dus vanaf nu wordt deze optie niet meer in Nederland geleverd. We kunnen wel ons hart ophalen met een herontworpen dashboard (compleet met een schakelindicator die in grote cijfers naar je schreeuwt in welke versnelling je rijdt), Bluetooth-telefoon- en audiofunctie met knoppen op het stuur, en binnenkort een nieuw navigatiesysteem van TomTom en Sanyo.
We stappen uit de 5 zoals we bijna altijd uit een Mazda stappen: tevreden. Een vleugje opvallend ontwerp, een toefje spannend rijgedrag, gecombineerd met een algeheel goede kwaliteit zijn ingrediënten die we in alle auto’s kunnen waarderen, en al helemaal in een MPV. Met deze 5 heeft Mazda het doorzonsegment een beetje opgefrist. Nu nog een iets stevigere motor op de optielijst, en TopGear maakt een extra diepe buiging naar de Japanners.
Reacties