
Mazda’s eerste elektrische auto was sympathiek, maar kwam op een lading amper de wijk uit. In de herkansing dus, met deze fraai gelijnde vijfdeurs hatchback: de Mazda 6e. Benzinemotoren zonder turbo’s blijven maken terwijl álle concurrenten de blaasinstrumenten al ontdekt hebben. Een zescilinder diesel ontwikkelen op het moment dat iedereen van dat soort motoren is afgestapt. En ja, een lastig en lawaaiig wankelmotortje in de MX-30 proppen vanwege die kleine accu. Mazda doet dingen op zijn eigen manier, kunnen we wel stellen. Zo ook met de 6e. En ook weer niet. Huh?
Inhoud Mazda 6e (2025) review
Wat is er nieuw aan deze Mazda 6e?
Alles, en ook niets. Oké, genoeg dubbelzinnigheden. Het is een slecht bewaard geheim dat de 6e onderhuids een Deepal SL03 is, van de Chinese autobouwer Changan. Hij gebruikt de basis en techniek van die auto, maar Mazda heeft er wel zijn eigen designteam op losgelaten. Dit is dus niet andermans ontwerp met een bijgepunte grille (*kuch* Mazda 2); je kijkt daadwerkelijk naar een lijnenspel uit Hiroshima. Dat wordt bij de eerste aanblik al duidelijk, zeker in de appeltjesrode huiskleur van het merk.
Des te bijzonderder is het dat je in bepaalde aspecten van de gebruikerservaring Mazda’s merkwaarden met een lampje moet zoeken. Zo hield het merk jarenlang vol dat knoppen belangrijk waren. Hier zijn er geen, waardoor je niet dat typische, vanzelfsprekend-in-de-omgang Mazda-gevoel krijgt dat we in een CX-5 of een 3 ervaren. Dat is de eerste indruk, maar laten we ‘m een kans geven.
Hoe rijdt ie?
‘Rijplezier is niet onderhandelbaar’, zegt Mazda er zelf over. Jinba ittai, en zo. Dat is opmerkelijk, aangezien de 6e op papier geen auto is die rijplezier zou moeten bieden. Bijna 5 meter lang, een wielbasis van 2,9 meter, een gewicht van ruim twee ton… Niet echt de ingrediënten van een rasechte rijmachine. Andere zaken klinken dan juist weer veelbelovend: achterwielaandrijving, een gewichtsverdeling van 47 procent voor en 53 achter. De spanning stijgt.
Rijden in de Mazda 6e veroorzaakt bij ons een mix van emoties. Aan de ene kant is de besturing licht en vriendelijk en is er een functie die Comfort Stop heet, die de auto een klein stukje gecontroleerd door laat rollen als je tot stilstand komt zodat je passagiers geen schokje ervaren. Aan de andere kant is het onderstel nogal stevig en zijn beide pedalen heel gevoelig, waardoor je jezelf even opnieuw moet kalibreren om de auto soepel te rijden. De respons in het rechterpedaal is dan wel weer iets vertraagd, zelfs in de Sport-modus, dus een vlotte inhaalactie moet je leren timen. Er is zeker ‘samenspel tussen ruiter en paard’, maar dan wel met een eigenwijze Haflinger op de maandagochtend.
Hoe is het interieur van de Mazda 6e?
Een fijne verblijfplek. Er is bijna geen herrie van buiten waarneembaar – als je al wat hoort, komt het van het wegdek, niet van de rijwind. De gebruikte metalen accenten zijn naar onze smaak iets te glimmend, maar verder is het genieten van de fraaie vormgeving, dito afwerking, zacht aanvoelend alcantara en riante ruimte. De achterbank staat gekanteld, zoals bij veel EV’s met accu’s in de vloer. Beenruimte is er zat en qua hoofdruimte… gaat het net.

Maar hier komen we weer even terug op die gebruikerservaring. Het systeem achter het touchscreen is vermoedelijk niet van Mazda zelf en werkt taai en omslachtig. Je krijgt lange lijsten met veel te veel opties voorgeschoteld en wanneer je erdoorheen scrolt om te vinden wat je zoekt, word je berispt door de onuitstaanbaar bemoeizuchtige rijhulpjes. Zelfs als je de snelheidswaarschuwing uitzet, blijft de navi-stem je lastigvallen via de speakers in je hoofdsteun (‘you are over the speed limit’) als je 1 km/u te hard rijdt. Jongens toch…
Verder nog bijzonderheden?
De Mazda 6e komt er in twee luxe uitrustingsniveaus – Takumi en Takumi Plus – en in een gewone en een Long Range-uitvoering. Die laatste is wat vreemd, want hij heeft een grotere, maar minder geavanceerde accu die veel minder vlot kan laden en maar een iets groter bereik biedt. We kunnen ons dus niet voorstellen dat iemand niet voor de goedkopere standaarduitvoering kiest, die alsnog 479 kilometer redt (tegen 552) en met 165 kW kan snelladen (tegen 90). Allebei kunnen ze overigens 1.500 kilo trekken.
Wat is de prijs van de Mazda 6e?
De Mazda 6e is leverbaar vanaf 44.990 euro (42.890 euro in België). Ja, hij ziet er een stuk duurder uit. Hij richt zich op auto’s als de Kia EV6, Tesla Model 3 en BYD Seal, maar ook de BMW i4 en VW ID.7. Sommige daarvan zijn prijziger of minder mooi. Maar sommige zijn ook technisch een flink stuk verder.

Dus, moet je de Mazda 6e kopen?
Laten we vooropstellen dat zijn benzinevoorganger, de 6, altijd al een eigenzinnige keuze was. Op veel vlakken niet de beste, maar zeker een karaktervolle optie; en een van de meest onderscheidende. Wat dat betreft volgt de 6e hem in zijn bandensporen. De 6 had echter als keihard pluspunt dat hij een erg fijne rijervaring bood. Op dat vlak zal de veeleisende bestuurder bij de 6e nog wel wat struikelblokken zien. Maar mocht jij langzamerhand immuun worden voor EV-stuiterkilo’s of voor omslachtig infotainment en nare rijassistenten, dan koop je met de Mazda 6e in ieder geval een schitterende verschijning.
Mazda 6e Takumi Plus specificaties (2025)
Prijs NL | € 46.940 |
Prijs B | € 44.840 |
Aantal motoren | 1 |
Power | 258 pk/190 kW, 320 Nm |
Accu | 68,8 kWh |
Aandrijving | achterwielen, traploos |
Acceleratie | 0-100 km/u in 7,6 s |
Topsnelheid | 175 km/u |
Verbruik | 16,6 kWh/100 km |
Actieradius | 479 km |
Laadtijd | 24 min. bij 165 kW (10-80%) |
Afmetingen | 4.921 x 1.890 x 1.491 (l x b x h) |
Wielbasis | 2.895 mm |
Gewicht | 2.037 kg |
Bagage | 72 + 336/1.074 l |
Typische Chinees dus: matige EV met dramatische software.