Het komt niet vaak meer voor dat we bij TopGear diesels testen, om de simpele reden dat steeds meer fabrikanten ze uit productie nemen of ergens in een hoekje van de showroom wegmoffelen tot ze vanzelf afsterven. Zo niet Mazda: de Japanners zeggen er vertrouwen in te hebben dat de steeds schonere dieselmotor de komende jaren een belangrijke rol blijft spelen. We hopen dat ze dit ook met Europese wetgevers hebben besproken. Hoe dan ook: om hun overtuiging kracht bij te zetten, komen ze met een bijgepunte versie van de CX-5.
Deze 184 pk sterke Mazda CX-5 SkyActiv-D begint in Nederland bij 45.190 euro en heeft dan een handbak en voorwielaandrijving. De automaat met zes versnellingen voegt bijna 6.000 euro toe aan de prijs vanwege een flink hogere uitstoot. 4WD: nog eens 6.000 euro, maar dan moet je daarbovenop ook een duurder uitrustingsniveau nemen. Zo loopt het aardig op (in België valt dit overigens mee).
De duurste Mazda van Nederland
Wij rijden in de Signature-uitvoering van de Mazda CX-5 SkyActiv-D en dat is met een prijs van 63.140 euro de duurste auto die Mazda in Nederland aanbiedt. Wie koopt zoiets? Misschien een vermogende veelrijder die zweert bij het merk? Een ouder echtpaar dat iets te besteden heeft en regelmatig een caravan in het rond zeult? Wij hebben geen idee, maar volgens Mazda is er voldoende interesse.
We hoefden al niet meer overtuigd te raken van de kwaliteiten van de CX-5, laat staan wanneer er een aantal slimme verfijningen op ’m zijn doorgevoerd. Het valt te prijzen dat Mazda zelfs in de crossoverhoek, waar rijeigenschappen toch ondergeschikt zijn aan veel andere zaken, zich de moeite getroost om besturing, onderstel en responsiviteit steeds weer verder fijn te slijpen. Zo werden hier onder meer de weerstand en reactie van het gaspedaal verbeterd, evenals de alertheid van de automaat.
De Mazda CX-5 SkyActiv-D is scherpachtig
Het blijft een dikke turbodiesel, dus enige vertraging hou je altijd, maar toch – hij is scherpachtig te noemen. De motor brengt er gedecideerd de gang in, al is ie wel wat rumoerig onder zware belasting. Daar staat tegenover dat hij in de meeste omstandigheden niet hard hoeft te werken: bij 100 km/u draait hij z’n 1.800 toeren keurig op de achtergrond.
De CX-5 heeft één rijmodus: ‘wij zijn Mazda, dus vertrouw ons, dit is hoe het moet zijn’. Verfrissend. Laat het maar aan de fanatiekelingen uit Hiroshima over om zelfs de hoogzittende bestuurders van hun crossovers een gevoel van connectie en eenheid te geven, zonder dat het overdreven of opdringerig wordt. De CX-5 rijdt natuurlijk en vanzelfsprekend en vergt minimale moeite of gewenning als je voor het eerst bent ingestapt. En, simpel maar prettig: hij onthoudt het als je geen corrigerende rijstrookassistent wilt. Bij de meeste andere auto’s moet je die elke keer weer uitzetten als je ze opnieuw start.
Nieuwe extraatjes in de Mazda CX-5 SkyActiv-D
Er is een MyMazda-app beschikbaar en aan boord vind je nu 360-graden camera’s en Apple CarPlay, maar de sfeer is er verder een beetje 2018 – ook het vernieuwde infotainmentscherm (breed, niet groot) laat zich nog met een controller bedienen, er zijn gewone knoppen en naar een laadplateau of semi-autonome stuurhulp zul je vergeefs zoeken. Daar wordt de CX-5 geen minder goede auto van. Integendeel, zouden sommigen (wij) zeggen: er is minimale afleiding en dus meer aandacht voor het rijden en het
verkeer, en daar heeft iedereen iets aan.
Je mag deze Mazda CX-5 SkyActiv-D helaas tot een uitstervend ras rekenen. Maar als de diesel-crossover over een tijdje echt ten onder gaat, zal het aan hem niet hebben gelegen.
Specificaties Mazda CX-5 SkyActiv-D 184 AWD Signature (2021)
Motor
2.191 cc
viercilinder turbo
184 pk @ 4.000 tpm
445 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,6 s
top 208 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
173 g/km CO2 F label
Afmetingen
4.550 x 1.900 x 1.680 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.689 kg
58 l (diesel)
477 / 1.377 l (bagage)
Prijzen
€ 63.140 (NL)
€ 45.490 (B) – Skycruise Takumi
Matthew heeft op 26 juli 2021 geschreven:
‘..ook het vernieuwde infotainmentscherm (breed, niet groot) laat zich nog met een controller bedienen’
Uh…daar staat Mazda bekend om. Ze hebben een schijthekel aan touchscreens. Dat is onderdeel van hun filosofie. En ze hebben een groot punt, ze zijn onveilig. Dat zouden meer moeten realiseren.
Edwin heeft op 27 juli 2021 geschreven:
Klopt had hiervoor een 6 met zo’n knop en nu een auto met touch screen en dat is echt 3x niks volgende keer voor mij weer een BMW of Mazda