Toegegeven, we hadden beter moeten weten. We dachten met de aankondiging van de elektrische MX-5 en de eerste PHEV dat Mazda zich een beetje ging conformeren aan wat andere merken ook deden. Gewoon even iets normaals – maar nee. Het is onmogelijk voor Mazda om ‘gewoon eventjes normaal te doen’. De EV krijgt een wankelmotor om de accu op te laden en deze plug-in hybride is ook al een verhaal apart. En begrijp ons niet verkeerd: daar zijn we heel blij mee. Gewoon is ook maar zo gewoon.
Want waar zelfs Mercedes (je weet wel, van de acht- en twaalfcilinders) niet langer meer dan vier cilinders in de C-klasse durft te leggen, komt Mazda ineens met een zescilinder benzinemotor. En dan niet een opgeleukte V6 die ze nog ergens hadden liggen; nee, een gloednieuwe zes-in-lijn. Deze leggen ze samen met wat mild-hybride spul – over een tijdje pas – in deze Mazda CX-60.
De aandrijflijn ligt in de lengte, net als in een MX-5
En wat doe je met zo’n lange zescilinder? Die prak je niet dwars onder de motorkap, maar leg je netjes in de lengte, met daarachter de versnellingsbak en een aandrijfas naar de achterwielen. Net zoals BMW dat niet geheel toevallig doet. Het doel van Mazda met deze CX-60 is dan ook om klantjepik te spelen bij de Duitse premiummerken.
Deze FR-lay-out (front engine, rear-wheel drive) zorgt volgens Mazda voor de beste wegligging en gewichtsverdeling. De CX-60 is dus in feite een heel grote MX-5 met een vast dak. Vooruit, dat is wat overdreven. Ook zorgen zowel de lay-out als de zes-in-lijn voor de minste ongewenste geluiden en trillingen in de auto. En omdat je na al die moeite om een FR-SUV te bouwen niet voor de andere uitvoeringen het blok weer een kwartslag gaat draaien, ligt ook in de CX-60 PHEV de motor netjes in de lengte.
De Mazda CX-60 komt als zescilinder naar Nederland
De zes-in-lijn laat nog even op zich wachten (maar komt wel naar Nederland!), en dus stappen we voor nu in deze PHEV met 327 pk en 500 Nm. De aandrijflijn bestaat uit een 2,5-liter viercilinder zónder turbo, een automaat en permanente vierwielaandrijving. De elektromotor zit tussen de benzinemotor en de versnellingsbak, wat als voordeel heeft dat de CX-60 in de elektrische modus bijna alles kan doen wat de benzinemotor ook doet.
Zo beschik je ook over vierwielaandrijving, om maar iets te noemen. Het nadeel is dat de elektromotor zich met optrekken meer als een benzinemotor gedraagt, waardoor er bijvoorbeeld wat vertraging is als je op het gas wilt gaan. Bij auto’s waarbij de benzinemotor de voorwielen aandrijft en een elektromotor de achterwielen, heb je dikwijls een directere reactie. De elektrische topsnelheid is slechts 100 km/u, waardoor vroege vogels en late werkers niet hun volledige woon-werkrit elektrisch af kunnen leggen. Met de e-actieradius van ruim 60 kilometer valt dan weer prima te leven.
Deze Mazda CX-60 is nog een preproductiemodel
Erg vreemd zijn de vele geluiden die uit de aandrijflijn komen. Zo lijkt de elektromotor voor het stoplicht haast stationair te draaien. Sowieso maakt deze meer geluid dan we gewend zijn. Daarbij moeten we zeggen dat we op pad zijn met een preproductiemodel waaraan de laatste dingetjes nog fijngeslepen moeten worden. De overmatige geluidsproductie zou softwarematig nog opgelost worden, zo verzekert Mazda ons.
We stipten het al even aan, maar de aandrijflijn is geijkt op een dynamische wegligging. Laat het maar aan Mazda over om een grote SUV door de bochten te laten dartelen. Goed, de opmerking dat het een MX-5 met een vast dak is, houdt geen stand, maar voor een ding van zo’n 2.000 kilo rijdt de CX-60 heel aardig. In de Sport-modus zit er meer dan genoeg urgentie in de aandrijflijn en de auto laat zich niet in onbalans brengen bij wat sportiever bochtenwerk. We bespeuren zelfs wat gevoel in het stuur en de reactie is direct genoeg.
Is het onderstel niet iets te hard?
Wellicht dat de focus te veel naar de bestuurder is verschoven. Het onderstel is aan de harde kant en zeker op slecht asfalt is het soms te veel van het goede voor de passagiers. Mazda biedt geen adaptieve dempers aan, dus met dit onderstel moet je het doen. Ook hier geldt overigens dat er mogelijk nog iets aan gesleuteld wordt, maar ze zullen er niet plots het onderstel van een Citroën 2CV onder knopen. De benzine- en elektromotor moeten soms onderling ook nog wat beter communiceren. De overgang van volledig elektrisch naar benzine, en andersom, kan wat soepeler.
Om ervoor te zorgen dat je optimaal geniet van de dynamische wegligging stelt de auto graag zelf de stoel en het stuur voor je in. Zodra je instapt, kun je je lengte invoeren om het proces te starten. Een sensor kijkt naar de locatie van je ogen en past de stoel en het stuur aan. Als je de voorkeuren opslaat, herkent de auto je de volgende keer en wordt de boel opnieuw voor je klaargezet.
Het interieur van de Mazda CX-60
Het interieur ziet er verder fantastisch uit. De cockpit is een minimalistische en serene omgeving zonder onnodige elementen, met mooie materialen. Bovendien zit alles waar het moet zitten. Bij de topuitvoering Takumi bedekt Mazda het dashboard met witte stoffen bekleding, samengesteld volgens de bijzondere Japanse Kakenui-techniek. Hoef je niet te onthouden, maar het ziet er wel fris en onderscheidend uit.
Het infotainmentsysteem is niet heel uitgebreid en doet eigenlijk precies wat het moet doen. Fijn is dat Mazda kiest voor veel fysieke knoppen, waarbij een draaiknop op de middenconsole de meeste functies bedient. Het enige nadeel is dat je deze knop ook moet gebruiken om één voor één de letters van je navigatieadres in te voeren.
De achterbank van de Mazda CX-60 is niet per se groter
De Mazda CX-60 is een tikkeltje groter dan de CX-5 en de twee komen naast elkaar te staan in het aanbod. Hij is 17 centimeter langer, maar qua beenruimte voor- en achterin scheelt het onder de streep eigenlijk niets. De CX-60 heeft vóór een centimetertje meer, maar op de achterbank zelfs een centimeter minder.
Wel kan er ten opzichte van de CX-5 80 liter extra bagage mee. Koop de CX-60 dus niet omdat je de CX-5 te krap vindt, maar omdat je een plug-in hybride van Mazda wilt of een SUV met 327 pk. Of als je een zes-in-lijn met achterwielaandrijving zoekt – maar dan moet je nog heel eventjes geduld hebben.
Specificaties Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV (2022)
Motor
2.488 cc
viercilinder hybride
327 pk @ 6.000 tpm
500 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,8 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,5 l/100 km
33 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.745 x 1.890 x 1.680 mm (l x b x h)
2.870 mm (wielbasis)
2.055 kg
50 l (benzine)
570 / 1.726 l (bagage)
Prijzen
€ 51.690 (NL)
€ 48.890 (B)
BOB heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Het is een fantactisch rijdende SUV met idd een erg hard afgeveerd onderstel. In de provincie waar ik woon, zijn ontzettend veel drempels.
En dat zijn ware springplanken ook al bij ca 40 kmh. Het conform zou absoluut beter moeten. Het is Mazda onwaardig en verdient echt alle aandacht om dit te verbeteren.
Als 2e opmerking wil ik een kritische opmerking over de diverse software maken. Diverse malen opend de kofferbakklep zichzelf. Geheel of gedeeltelijk. Ook onder het rijden. Ook komt het voor dat bij het inladen, de klep zich zelf sluit. Niet prettig voor je hoofd.
Ook de ” rammeltjes ” – ophanging of vering voor en achter, mag niet voorkomen in een auto van deze klasse.
Maar overigens: op mooi vlak asfalt rijdt de CX 60 als een zonnetje.