Ja heus, je vist achter het net. De 675LT is een briljante auto, met één groot luxeprobleem. De hele serie van 500 stuks is namelijk uitverkocht. Hordes mensen zeurden McLaren daarom aan het hoofd om nu met een open versie van de 675LT te komen. Zo geschiedde, en je raadt het al, de hele oplage was in mum van tijd gereserveerd. Jammer dat je net te laat bent, want de McLaren 675LT Spider is veel beter dan de coupé.
Alles onder deurklinkhoogte is bekende kost. Om je geheugen nog even op te frissen, melden we dat een derde van de gebruikte onderdelen van de LT afwijkt ten opzichte van de 650S. De motor is voorzien van een nieuw type turbo’s en intercoolers; de kostbare uitlaat is van titanium gemaakt. Hij is langer, wat niet alleen meer vermogen, maar ook een fraaier geluid oplevert. De spoorbreedte is groter dan die van de 650S. De draagarmen zijn langer, maar desondanks lichter. De carrosserie is ook een stuk breder geworden, de spoiler aan de achterzijde groeide fors.
Het is machtig mooi hoe doordacht de aerodynamica in elkaar zit. De rijwind gaat via de vleugels aan de voorspoiler langs de voorwielen en flanken naar de grote inlaten voor de achterwielen. Door de luchtstroom zo te optimaliseren, is de motorkoeling beter dan in de 650S, zonder dat er grotere (lees: zwaardere) radiateurs gemonteerd hoefden te worden.
Uiteraard is de McLaren 675LT Spider zwaarder dan die met een vast dak
De McLaren 675LT Spider is 40 kilo zwaarder dan de coupé, maar wees niet bang dat dit ten koste gaat van de acceleratie. Voor wat betreft de vermogen-gewichtsverhouding zit ie nog altijd in het territorium van de Veyron. Het maximale koppel ligt bij een hoog toerental, bovendien is de curve erg puntig. Dat betekent dat toeren- en koppelopbouw vrijwel gelijk opgaan. Het is gekmakend, verslavend en bloedstollend om elke keer maar weer dat beest uit z’n tent te lokken en door te stomen naar de rode lijn op de toerenteller. In een Ferrari gebeurt hetzelfde, maar omdat het maximale toerental van de McLaren hoger ligt, geniet je er langer van.
Dankzij de sterke koolstofvezel monocoque hebben we absoluut niet het idee dat het ontbreken van een dak zorgt voor een minder strak rijgedrag. De besturing van de McLaren 675LT Spider is betoverend direct, de feedback is precies wat het moet zijn. De tractie is onwerkelijk, maar progressief. Deze auto opereert op stratosferisch niveau en weet jou naar dezelfde hoogtes te tillen. Hij is scherp, maar prikt je niet.
De Spider rekent gelijk af met een onhebbelijkheid die het plezier van de 675LT coupé iets temperde. De enorme banden blèren dat het een lieve lust is. De stijve motorsteunen zorgen voor onmiddellijke respons, maar ook voor een diep gedreun bij lage snelheden. De Spider biedt de oplossing: dak eraf en het windgeruis overstemt alles. Wat overblijft, is de ongefilterde combinatie van motor- en uitlaatgeluid: zoete stroop voor je oren.
Motor
3.799 cc
V8 biturbo
675 pk @ 7.100 tpm
700 Nm @ 5.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,9 s
top 326 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,7 l/100 km
275 g/km CO2
G-label
Afmetingen
4.546 x 2.095 x 1.192 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.270 kg
72 l (benzine)
bagageruimte n.b.
Prijzen
NL € 426.525 (25%)
BE € 345.675
Het vonnis
Een onwerkelijk goede supercar die het begrip ‘genieten’ een nieuwe betekenis geeft en er nauwelijks iets voor terugvraagt. Behalve natuurlijk een enorme, uitzinnige hoeveelheid euro’s. Als je ‘m nog had kunnen kopen, tenminste
Reacties