Wie zijn oog op een Mercedes SL heeft laten vallen, heeft nogal wat keus. Niet tussen een zescilinder-320, een 500 met V8 of een 600 met V12 – die tijd is wel voorbij. Nu zijn de opties een geblazen viercilinder (43), een V8 (55), nóg een V8 (63) en deze V8 (de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance) met elektrische assistentie. Allemaal zijn het AMG’s, want deze generatie SL is geheel ontwikkeld door de performance-divisie, die hem naast de nieuwe AMG GT vormgaf.

Beide auto’s zijn groter dan hun voorgangers en hebben nu een half excuus voor een achterbankje. Maar het is de SL die er wat ons betreft het lekkerst uitziet. En het meest angstaanjagend. Je ziet mensen nog net niet van schrik de berm in sturen wanneer je met deze auto in hun spiegels verschijnt. En waar dat ooit een beetje overdreven zou zijn geweest – een SL was toch vooral een gedistingeerde manier om achteroverleunend Europa te doorkruisen – is de angst nu enigszins gegrond.

De Mercedes-AMG SL 63 S E-Performance is potent golftassenvervoer

Want de hand van AMG in de basis van deze auto is goed te merken. Met uitzondering van de gekke Black Series van weleer bewoog de SL zich niet eerder met dit soort urgentie voort. In zijn 63 S E Performance-uitdossing heeft hij een 612 pk sterke 4.0 V8 en een 204 pk sterke elektromotor, samen goed voor een systeemvermogen van 816 pk. Hij gaat daarmee van 0 naar 100 in 2,9 seconden. Dat is wat we noemen potent golftassenvervoer.

Mercedes-AMG SL 63 S E-Performance 4Matic+ (R232) groen (2025) zijkant links schuin voor stilstaand

Alles aan de rijervaring met de opper-SL ondersteunt deze buitenaardse cijfers. Zelfs in de Comfort-stand heeft het onderstel de doortastendheid van een mild geïrriteerde beul, en hij is scherper, puntiger en venijniger dan je traditioneel van Mercedes’ chique roadster zou verwachten. Dat resulteert erin dat hij een stuk compacter overkomt dan hij is. Je hebt zijn breedte toch al niet in de gaten omdat de imposante neus naar de zijkanten afloopt en uit je zichtveld verdwijnt.

Lichtvoetig speeltje

En doordat hij met zijn achterwielbesturing en rolstabilisatie zo ontzettend direct op je input reageert, voelt hij meer aan als een lichtvoetig speeltje dan een grote cruiser. Tijdens onze eerste testkilometers hoeken we ’m als vanzelf tussen twee snelheidsremmers door, om pas daarna te beseffen dat we niet in een in leer gehulde en obsceen krachtige MX-5 zitten.

Het samengebalde gevoel van de SL wordt versterkt door de opzet van het interieur. Zoek maar eens een andere auto waarbij het touchscreen letterlijk binnen handbereik is. Het bevindt zich binnen luttele centimeters van het stuur, je kunt het bedienen met je elleboog nog op de armsteun. En natuurlijk is er die aandrijflijn die elk laatste greintje voelbaar formaat en gewicht van de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance als sneeuw voor de zon laat verdwijnen.

Twinturbo V8 mét elektro-assistentie

Je krijgt immers a) een twinturbo-V8 die extreem gewillig uit de hoek komt, en b) elektro-assistentie die elk mogelijk gaatje opvult dat in de opkomende golf aan vermogen zou kunnen vallen. Als je snelle EV’s gewend bent, weet je: een voetbeweging van 1 millimeter betekent gáán, zonder vertraging. Dit is datzelfde effect, maar dan ogenblikkelijk aangevuld met onvoorstelbare hoeveelheden V8-geweld en bombarie.

Mercedes-AMG SL 63 S E-Performance 4Matic+ (R232) groen (2025) interieur bruin leer dashboard

De Mercedes-AMG SL 63 S E Performance is zó moeiteloos krachtig dat hij bij urgente acceleratie zijn achterwielen meteen overrompelt, waarna je een bliksemsnel moment van vectormanagement onder je voelt plaatsvinden. De voorwielen schakelen bij en je gaat af als een door de Germaanse dondergod weggemepte honkbal. In de Sport-stand staat de V8 altijd aan, maar in Comfort rijd je ook veel elektrisch, mits je netjes hebt bijgeladen via het vrij onooglijke klepje in de achterbumper.

Elektrisch rijden in de Mercedes-AMG SL 63 S E-Performance

Bij plug-in Golfjes die meer dan 100 kilometer op een lading halen steken de 12 elektrische kilometers van de SL 63 nogal schril af, maar je kunt in ieder geval stilletjes vertrekken en thuiskomen. Het is overduidelijk dat hier niet groen doen de reden was voor elektrificatie, maar performance. ‘Zoals in de F1’, zegt Mercedes. Dus.

In ieder geval heeft deze S E Performance nog de V8 die Mercedes bij andere PHEV’s schrapte. Gelukkig maar, want zoiets kun je de C-klasse misschien ontzeggen, maar de SL niet. Dat vadsige, kledderige uitlaatgeluid en die meedogenloze drang naar voren – het zijn hier dé onderscheidende factoren. Dak omlaag, nekwarmer aan en laat je meevoeren.

Prijzen (NL / B)€ 264.376 (NL) / € 232.320 (B)
Motorinhoud3.982 cc
MotortypeV8 biturbo hybride
Vermogen816 pk/600 kW, 1.420 Nm
Aandrijvingvier wielen, 9v automaat
Acceleratie0-100 km/u in 2,9 s
Topsnelheid317 km/u
Verbruik7,9 l/100 km
CO2-uitstoot180 g/km
Tankinhoud70 l (benzine)
Afmetingen (l x b x h)4.705 x 1.915 x 1.354 mm (l x b x h)
Wielbasis2.700 mm
Gewicht2.195 kg
Bagageruimte110 l

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *