In Stuttgart is men druk bezig om na de modellenwildgroei van de afgelopen tien, vijftien jaar een iets gestroomlijnder beleid door te voeren. Mercedes heeft bedacht dat het toch niet zo handig is als de ene helft van het gamma de andere helft in de wielen rijdt, en dus worden sommige modellijnen min of meer samengevoegd. Case in point: deze Mercedes CLE 200. De nieuwe CLE vervangt zowel de C-klasse Coupé als de E-klasse Coupé. Althans, dat zegt Mercedes. Dat ie even groot is als die tweedeurs E, en ook nagenoeg even prijzig, is een onbeduidend detail.
Een eerdere TopGear-test van de CLE 300 concludeerde dat deze auto niet echt iets opmerkelijks bewerkstelligt. Je dienstdoende redacteur moet met die collega nog maar eens wat woorden wisselen, want eigenlijk is alleen al het feit dat de CLE bestáát opmerkelijk. Mercedes zou gemakkelijk kunnen zeggen: laat die coupés toch zitten, we gaan lekker nog wat extra SUV’s bouwen. Dat doen ze dus niet, en dat stemt blij.
De CLE heeft niet veel nodig om mooi te zijn
Er staat een fraai silhouet met brede heupen, een sprekend front en een goede stance. De CLE hoeft zijn aanwezigheid op de weg niet af te dwingen met spoilers en carbon – het is in de basis al een krachtig ontwerp. Sommigen vinden de achterkant niet heel sierlijk, maar het enige probleem dat wij ermee hebben, zijn die verschrikkelijke nepuitlaten.
Deze 200 verbergt links achter de bumper slechts één pijp, dus het pluimpje dat daar bij dit koude weer onderuit puft, zorgt dat je chique kar van 85 mille er met z’n dubbele chromen knoeperds ineens behoorlijk lullig bij staat. Kom op Mercedes, vraag een honderdje of wat meer en monteer twee echte eindpijpjes.
De Mercedes CLE 200 is geen schreeuwlelijkerd
De motor van de CLE 200, een 2.0 viercilinder met 204 pk, is er niet een die in eerste instantie uitblinkt door finesse. Als je hem ’s ochtends start, is ie wat rompetompetompe-lawaaiig – niet het soort loopcultuur dat je een warm premiumgevoel bezorgt. Wanneer je echter gaat rijden, doet hij alles wat je je van een auto op stand kunt wensen: hij is alert, stil op tempo, bruikbaar snel en de negentraps automaat doet zijn werk vloeiend en foutloos.
Ooit was het bij Mercedes afzien met de basismotorisering, maar die memo heeft de CLE niet gekregen. Wil je meer, dan zijn er binnenkort opties genoeg: naast eerdergenoemde 300 zitten er ook zescilinders en rappe plug-in hybrides in de pijplijn.
Vanbinnen is de CLE een heerlijkheid, met fijne stoelen en een mooi ontworpen dashboard dat baadt in smaakvolle/ongepaste sfeerverlichting (doorhalen wat je niet ziet zitten). Velen struikelen over de vreemde veegknopjes op het stuur, maar die heb je nauwelijks nodig; gebruik liever de uitstekend werkende stembediening of het gelikt vormgegeven, vlot reagerende touchscreen.
Oplossingen tegen betutteling
Mercedes heeft kennelijk net zo’n hekel als wij aan de nieuwe EU-regel die stelt dat er een alarm moet afgaan als je 1 km/u te hard rijdt: ze hebben het ‘knopje’ om dit uit te schakelen niet diep in een menu begraven, zoals veel fabrikanten, maar permanent in de linkerbovenhoek van het scherm geplaatst. Alleen dit al is een volstrekt legitieme reden om deze auto boven een concurrent te verkiezen, en je gaat ons niet van het tegendeel overtuigen.
Deze en andere handigheden – een lampje dat bijschijnt als je je tas uit de voetenruimte aan de passagierskant wilt pakken, camerabeeld van het rode verkeerslicht op je scherm zodat je je hoofd niet door het stuur hoeft te steken – maken van de Mercedes CLE 200 een erg aangename auto om mee te leven. En dan rijdt ie ook nog eens prettig, al zoekt hij duidelijk (en vindt hij niet altijd) een balans tussen de uitersten.
Deze Mercedes is een cruiser
Ons exemplaar heeft de standaard wat stoterige sportophanging; je kunt ook een ‘techniekpakket’ met instelbare dempers bestellen. Al krijg je daar ook achterwielbesturing bij, en de CLE reageert nu al zo direct op je input dat je mogelijk soms een straat te vroeg afslaat. Ondanks dat is ie meer een snelwegmachine dan een bochtenridder: daar ontspant hij en voert hij je volmaakt uitgerust naar je bestemming.
Mercedes verdient een pluim dat ze de coupé niet klakkeloos bij het oud vuil zetten en ons andermaal op een knappe tweedeurs trakteren. Dus moedig ze aan: koop een coupé, geen SUV, en stuur je kinderen met het OV.
Specificaties van de Mercedes CLE 200 AMG Line (2023)
Motorinhoud
1.999 cc
Motortype
Viercilinder turbo
Power
204 + 23 pk/150 + 17 kW, 320 Nm
Aandrijving
Achterwielen
9v automaat
Acceleratie
0-100 km/u in 7,4 s
Topsnelheid
240 km/u
Verbruik
6,5 l/100 km
CO2-uitstoot
147 g/km
Tankinhoud
66 l (benzine)
Afmetingen
4.850 x 1.861 x 1.423 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.865 mm
Gewicht
1.790 kg
Bagage
420 l
Prijs
€ 71.277 (NL)
€ 64.130 (B)
Joost heeft op 15 april 2024 geschreven:
Net zo lang als de vorige E coupe, maar met geen mogelijkheid valt er nog fatsoenlijk achterin te zitten