Een plug-in hybride met een dieselmotor. Het is alsof je de duivel een waterpistool met wijwater geeft om zichzelf te verdedigen tegen Gabriël en zijn makkers. Diesel is sinds 2015 (we zullen niemand aanwijzen, maar je weet wel wie het startschot gaf) de paria onder de brandstoffen, maar het spul is door Mercedes nooit opgegeven. Het liefst zouden overheden en gemeentes de duivelse peut gisteren nog uit stadscentra weren, maar wat er ook gebeurt met de regelgeving, dit Paard van Troje zal de dieselmotor veilig binnenloodsen. We testen de Mercedes E 300 de.

Mercedes is momenteel het enige merk dat de verrassende combinatie aanbiedt van diesel en elektra. Nu de E-klasse zijn tussentijdse facelift heeft gehad, gaan ze daar gewoon mee door. Overigens kun je hem ook als plug-in benzinehybride kopen, er is een optie voor vierwielaandrijving, plus de keuze uit een sedan of een stationwagen. Zo kom je uit op zeven soorten plug-in hybrides voor de E-klasse.

Ga even een avondje zitten om te kiezen welke combinatie je neemt, want het is een ingewikkelde keuze. Zo kost vierwielaandrijving slechts 2.814 euro extra, maar dit voegt voor niet-wintersporters weinig toe. De versie zonder vierwielaandrijving is net zo snel naar 100 km/u en de topsnelheid ligt zelfs 20 km/u hoger. De tweewielaandrijver weegt met 2.060 kilo wel 70 kilo minder, maar valt in dezelfde gewichtsklasse voor de Belastingdienst. Op papier is hij iets zuiniger, maar in de praktijk bepalen de laadgewoontes van zijn baasje het verbruik van een PHEV vrijwel volledig.

Sneller en minder wegenbelasting

Bij de benzinehybride is de versie zonder vierwielaandrijving zelfs 0,1 seconde sneller dan de 4Matic en met een leeggewicht van 1.990 kilo is dit tevens de gunstigste versie om als particulier te hebben als je kijkt naar de wegenbelasting. Maar (we zijn bijna klaar, beloofd) omdat het PHEV’s zijn, komen ze in aanmerking voor een halftarief. Zelfs dan scheelt het zo’n 170 euro per kwartaal als je voor de benzine gaat. De brandstoftank is overigens niet kleiner gemaakt voor de plug-in hybrides. Misschien kan de totale actieradius de doorslag geven, maar die is nog niet bekend.

Mocht je het allemaal maar verwarrend vinden en liever de massa willen volgen, ga dan voor de benzineversie – dat is de populairste keuze in Nederland. Welke van de twee je moet kiezen, kunnen we je niet vertellen, maar we stellen je wel alvast op de hoogte van hoe de vernieuwde Mercedes E 300 de rijdt. En dat is in één woord subliem.

Het onderstel van de Mercedes E 300 de

Met de facelift besloot Mercedes de normale E-klasse standaard op het wat stuggere en sportievere Avantgarde-onderstel te zetten, maar niet de plug-in hybrides. Deze staan altijd op het (voor andere uitvoeringen optionele) comfortonderstel. En eerlijk gezegd snappen we niet waarom je iets anders zou willen. De Mercedes E 300 de zweeft en deint heerlijk over de weg, zonder dat hij daarbij heel log of zwaar aanvoelt met sturen. We zouden zelfs niet weten waarom je de luchtvering ooit uit de Comfort-stand zou halen. Het enige waar je de knop van de rij-modi eventueel voor kunt gebruiken, is het selecteren van de volledig elektrische stand, want die zit tegenwoordig daarin geïntegreerd. Voorheen zat ie onder een losse knop. Overigens is het verschil tussen de Sport-stand en de normale stand minimaal.

Als we een tip mogen geven: rij altijd op de navigatie, want dan zorgt het hybridesysteem zelf voor de zuinigste verdeling van elektriciteit en brandstof. Maar ook als de navigatie uit staat, zal deze E 300 de gebruikmaken van GPS-data, bijvoorbeeld om vaart minderen als je een dorp binnenrijdt op de cruisecontrol. Dit doet de Mercedes E 300 de bijna ongemerkt en het voelt totaal niet als een intrusie.

De elektromotor is wat abrupt

De elektromotor heeft last van een slecht geweten, waardoor hij soms wat schrikachtig is en abrupt van zijn plek schiet bij het stoplicht, zelfs als je het gaspedaal maar heel licht indrukt. Verder is de combinatie van de elektromotor, de dieselmotor en de negentraps automaat zo soepel als een warm mes door boter. Met een 0-naar-100-tijd van 5,9 seconden hoef je je bovendien nergens voor te schamen. De diesel houdt zich op constante snelheden stil en bij het accelereren hoor je slechts een lichte brom. Door de elektrohulp heb je nooit last van gehakkel als ie buiten adem raakt, bovenin de toeren.

Iets waar Mercedes bijzonder veel nadruk op legt, is het nieuwe stuur in deze Mercedes E 300 de. Het merk ontwierp twee soorten stuurtjes: een design met drie dubbele spaken met twee rijen knopjes per kant, en het stuur dat wij hier hebben, met drie solide spaken, waarvan twee spaken knoppen hebben.

Het stuur heeft nog altijd last van huidhonger en wil graag te allen tijde vastgegrepen worden, dit om te voorkomen dat bestuurders de semi-autonome stuurhulp en de adaptieve cruisecontrol het werk laten doen en onvermijdelijk een ongeluk krijgen. De innovatie is dat het stuur nu aanvoelt dat je het beet hebt, zonder dat je het hoeft te bewegen.

Op het stuur zitten in totaal twaalf normale knoppen en vier swipe-knoppen. De volumeknop gebruik je bijvoorbeeld door naar boven of naar onder te vegen. De streelpaneeltjes werken niet met honderd procent trefzekerheid. Bovendien vragen wij ons af waarom we zoveel knoppen op het stuur nodig hebben. Is het echt veiliger om via het stuur de infotainment te bedienen? Een knop voor het volume en een paar voor de cruisecontrol lijkt ons wel genoeg. De knoppen geven een hoorbare tik als je ze activeert, zelfs als ze op dat moment geen functie hebben. Een leuke manier om je passagiers te irriteren met zelfbedachte percussieve melodietjes.

Het interieur van de Mercedes E 300 de

Moeten we verder nog woorden vuil maken aan het interieur van een moderne Mercedes? Steekt top in elkaar, zoals altijd. Nieuw voor de E-klasse is het MBUX-entertainmentsysteem, dat ook prima werkt, al zouden we toch net iets meer knopjes op de middenconsole willen zien. Zodat je niet voor alle functies een nieuw menuutje hoeft te openen.

Een toevoeging om het geheel nog geriefelijker te maken, is de Powernap-functie voor alle plug-in hybrides, dat de inzittenden helpt in slaap te vallen als ze op een parkeerplaats een dutje willen doen in de auto. Ook is er een Energizing Coach die je helpt kleine rek- en strekoefeningen uit te voeren in de auto om zo fit en energiek te blijven, als een soort rijdende smartwatch. Een leuke gimmick, maar niet per se nodig: rijden in de E-klasse is van zichzelf al rustgevend genoeg.

Pas op met samenstellen

De klanten van Mercedes zijn een stel waaghalzen. Als we de afgelopen maanden iets hebben geleerd, is het dat je handen doorgaans best wel goor zijn en dat we ze vooral heel vaak moeten wassen. Wie een wit toetsenbord gebruikt op zijn of haar werk, weet dit al langer. Voor de durfallen of handschoendragers biedt Mercedes op de vernieuwde E-klasse nu een spierwit stuur aan. We vragen ons echt af hoe lang dat mooi blijft. Of is het stuur op deze manier een goede stimulans om eens in de maand je interieur grondig te (laten) reinigen? Als je nét iets minder dapper bent, is het wat donkerder macchiatobeige leer wellicht een mooie keuze. Net zo dapper is het om een E-klasse All-Terrain te configureren met witte vloermatten. Inderdaad, die E-klasse in boswachtersuitvoering die hoog op zijn poten staat om goed door de modder te kunnen ploegen. Tipje: laat die matten vooral in het plastic zitten, of leg anders een setje smetteloze pantoffels in je auto.

Specificaties Mercedes E 300 de 4Matic (2020)


Motor
1.950 cc
viercilinder turbo hybride
306 pk @ 3.800 tpm
700 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,9 s
top 235 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,6 l/100 km
42 g/km CO2
Afmetingen
4.935 x 1.852 x 1.481 mm (l x b x h)
2.939 mm (wielbasis)
2.130 kg
50 l (diesel)
370 l (bagage)
Prijzen
€ 68.395 (NL)
€ 65.219 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)