Autospottertjes opgelet: als je nog eens iets zeldzaams wilt spotten, hou je ogen dan niet open voor zo’n afgezaagde Bugatti of cliché-Lamborghini, maar ga op zoek naar de Mercedes E 300 de Estate All-Terrain. Niet alleen is dit een extra ruige offroad-uitvoering, het is ook nog eens een plug-in hybride met een dieselmotor – wanneer kom je dat nou tegen?

De dieselverkopen zijn in Nederland historisch laag, dus we vermoeden dat je deze motorisering niet vaak gaat zien. Zeker niet nu de wegenbelasting voor zware PHEV’s volgend jaar omhoog gaat. Wil je een conventionele aandrijflijn, dan schiet de prijs van de All-Terrain in Nederland flink omhoog. Met een benzine-V6 en 381 pk moet de offroad-station al 120 mille kosten, bijna 40.000 euro meer dan deze PHEV-diesel. Dan is de AMG 53-versie van de normale E-klasse ineens heel aantrekkelijk, want die is sneller én een paar duizend euro goedkoper. De All-Terrain met 367 pk sterke diesel-V6 en zonder stekker gaat zelfs voor ruim 132.000 euro.

De Mercedes E 300 de Estate All-Terrain is een bijzonder pakket

We rijden waarschijnlijk dus met een ware eenhoorn van een auto. En dat is ergens wel jammer, want aan de auto zelf mankeert niets. Het tegenovergestelde zelfs: het vergt veel zelfbeheersing om er niet in één streep mee naar de Spaanse kust te rijden. Dit moet haast wel de comfortabelste gezinsauto en dé aangewezen vakantiecruiser van het moment zijn.

Met een volle accu, een verstandig tempo en een volle tank diesel kun je half Europa doorkruisen. En als je het fijne Burmester-audiosysteem aanzet, zullen je oren nauwelijks doorhebben dat je een diesel rijdt. Zeker omdat de elektromotor op sommige momenten in zijn eentje het werk doet, en op andere momenten werkt de diesel alleen als aggregaat. Van het kenmerkende korte toerenbereik (en het bijhorende schakelgedrag) merk je daardoor niet veel. Alleen als je meer acceleratie vraagt en de motor direct de wielen aandrijft, hoor je het minder chique geluid van een viercilinder dieseltje. Juist, van het soort waarmee je pakketjes worden bezorgd. Maar rij vooral rustig met deze comfortabele stationwagen, want dan komt ie het best tot zijn recht. Het maakt ons benieuwd naar hoeveel soepeler de V6-diesel wel niet zal rijden.

Offroad-looks

De mate van comfort is natuurlijk niet specifiek voor deze All-Terrain, al krijg je wel standaard luchtvering. Op een gewone E-klasse met moddervrees is dat een optie. De All-Terrain koop je ook omdat ie bijna 3 centimeter hoger staat dan de normale Estate, omdat ie altijd vierwielaandrijving heeft en omdat ie er stoerder uitziet.

We hebben altijd een zwak gehad voor verhoogde stationwagens (én sedans, maar na Volvo durfden nog maar weinig merken dit aan). De voorbumper krijgt van Mercedes ‘optische onderrijbeveiliging’ in hoogglanzend chroom. Het woordje ‘optisch’ geeft aan dat je er misschien niet mee over grote keien moet raggen alsof het een huurauto is. Rondom draagt de auto donkergrijze wielkastbescherming en de dorpels komen ook iets naar buiten. Verder is de auto niet veel breder of langer dan de standaard-E.

Het Superscreen in de Mercedes E 300 de Estate All-Terrain

Gelukkig staat de hoge stationwagen niet op lomp offroad-rubber dat op snelwegsnelheden begint te zingen. De Bridgestone Turanza’s hoor je niet meer of minder dan normale straatbanden. In het infotainment biedt de All-Terrain een offroad-menuutje waarop je kunt zien onder welke hoek de auto staat. Handig als je vermoedt dat de oprit niet waterpas is of als je wilt beargumenteren dat je partner zich een beetje heeft laten gaan (al zal de luchtvering dat wel rechttrekken).

Op de logo’s op de vloermatten na is de All-Terrain vanbinnen gewoon een E-klasse, met hetzelfde fantastische interieur dat we al kennen. Onze testauto had het optionele Superscreen, een iets tammere versie van het Hyperscreen uit de EQS. En heel eerlijk: hier vinden we het nog iets beter geslaagd. Waar het Hyperscreen naast het scherm nog ronde ventilatieroosters heeft, loopt de ventilatie onafgebroken om het Superscreen heen. We hebben nog altijd ruzie met de veegknopjes op het stuur, maar verder kunnen we weinig vinden om over te zeuren. Kijk je niet op een duizendje meer of minder en wil je een ruime, comfortabele en zeldzame verschijning, zoek dan niet verder.

Specificaties Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain (2024)


Prijzen
€ 83.374 (NL)
€ 85.789 (B)

Motorinhoud
1.999 cc

Motortype
viercilinder turbo hybride

Power
230 pk/313 kW, 700 Nm

Aandrijving
vier wielen, 9v automaat

Acceleratie
0-100 km/u in 6,6 s

Topsnelheid
225 km/u

Verbruik
0,5 l/100 km

CO2-uitstoot
14 g/km

Tankinhoud
50 l (diesel)

Afmetingen
4,950 x 1.904 x 1.497 mm (l x b x h)

Wielbasis
2.949 mm

Gewicht
2.380 kg

Bagage
460/1.675 l

Reacties

  • Arni heeft op 27 oktober 2024 geschreven:

    Ben ik blij met mijn xc70 d5 Polestar..met 235 pk en geen sjoemel software

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)