Je ziet meer A6 Avants en 5 Tourings van Audi en BMW rijden dan E Estates, maar de nieuwe Mercedes zou dat kunnen veranderen. Mercedes-Benz was trendsetter op het gebied van de premium-lifestyle-combi’s waar Das Haus in 1977 als eerste mee startte. Van de afgelopen vier generaties werden er…
Je ziet meer A6 Avants en 5 Tourings van Audi en BMW rijden dan E Estates, maar de nieuwe Mercedes zou dat kunnen veranderen.
Mercedes-Benz was trendsetter op het gebied van de premium-lifestyle-combi’s waar Das Haus in 1977 als eerste mee startte. Van de afgelopen vier generaties werden er in totaal ruim één miljoen exemplaren verkocht – maar niet heel veel in Nederland. Erg populair is de E-klasse Estate hier nooit geweest. Waar Audi en BMW meer dan de helft van de A6 en 5-serie verkopen als Avant of Touring, moest Mercedes het doen met nog geen 30 procent. Want waar de Touring en Avant dynamischer en sportiever ogen dan het sedanmodel, was dat bij Mercedes niet het geval. Nu wel.
Smaken verschillen, maar wij vinden de achterkant van de nieuwe E-sedan te Aziatisch. De neus is de geslaagde kant: strak en stijlvol. De bilpartij van de E-klasse Estate valt wel goed in onze smaak. De achterlampen zijn in twee horizontale led-rijtjes verdeeld, en dat ziet er erg strak uit. Een mooie, zilverkleurige sierlijst boven het nummerbord en een derde remlicht over de hele achterkant, boven de achterruit, completeren het geheel. Een dikke, fraaie kont.
Van de zijkant oogt de E dynamisch, met een schuin aflopende daklijn. In sommige donkere carrosseriekleuren lijkt-ie echter te vroeg op te houden: dat had nog scherper gemogen. Op de zijkant kun je een diagonale striping in zilver bestellen, onder de portieren, die evenwijdig met de daklijn meeloopt en fraai oogt.
Wij reden de E220 CDI, een diesel met een 2,2-liter motor en een dubbele turbo. Een bijzonder fijne auto die comfort, voldoende vermogen en een heel goede wegligging combineert. De E is niet supersportief maar straalt ingetogen klasse uit, zonder poenerig te zijn – en dat is bij Mercedes wat ons betreft een pre. Veel ruimte – het laadvolume is met 1.950 liter het grootste in zijn klasse – en zakelijkheid. Nooit eerder was de E-klasse Estate zo dichtbij voor de zakelijke rijder, zowel qua prijs en uitstraling. Ben je al overtuigd?
De standaarduitrusting van de E-klasse is ruim voorzien: we noemen de luchtvering op de achteras inclusief niveauregeling, met afstandsbediening automatisch te openen achterklep, dagrijlichten – jawel: met led’jes, dakrails (zilverkleurig is een optie), lichtmetalen velgen, ruitenwissers met regensensor, warmtewerend en groen getint glas, een gekoeld en afsluitbaar dashboardkastje. En veel meer. Er zal voor de zakelijke markt ongetwijfeld een businesspakket aankomen dat leer en navigatie aanbiedt. En ben je hockeyvader, Amsterdam Zuid-hip met vier kinderen of van de zwarte kousen met zes kinderen: als optie is er ook een opklapbare derde zitrij in de laadruimte leverbaar.
Dus gooi die übersaaie Avant – die iedereen boven de ziekenfondsgrens al rijdt – er eindelijk uit en kies eens iets exclusievers. Neem een donkerblauwe ster met wat zilveren sierlijsten, goede velgen en crèmeleren bekleding, en zelfs de grootste Mercedes-scepticus gaat om.
Reacties