Nog voordat iemand er ook maar een meter in gereden had, had Mitsubishi er al 11.000 (elfduizend, ja) van verkocht: de Outlander met stopcontact. Wat is er aan de hand? En wat krijgen die 11.000 mensen voor auto aan de stoep als ze de Mitsubishi Outlander PHEV bestellen? Is de…
Nog voordat iemand er ook maar een meter in gereden had, had Mitsubishi er al 11.000 (elfduizend, ja) van verkocht: de Outlander met stopcontact. Wat is er aan de hand? En wat krijgen die 11.000 mensen voor auto aan de stoep als ze de Mitsubishi Outlander PHEV bestellen?
Is de Mitsubishi Outlander PHEV gratis of zo?
Ach, wat zijn wij Nederlanders toch voorspelbaar. Altijd mopperen en altijd op de centen. Maar als er eens ergens een voordeeltje te behalen valt, verdringen we de kippen nog om er maar als eerste bij te kunnen zijn. Deze op zich vrij onschuldige karaktertrek neemt echter wat mild-massahysterische vormen aan als hij ertoe leidt dat elfduizend mensen een toch zeer aanzienlijke som geld neerleggen voor iets dat ze nooit gezien, gevoeld, geroken, laat staan gereden hebben. Wat is er aan de hand?
De Mitsubishi Outlander PHEV, de hybride SUV die je ook met een stekker kunt opladen, is niet gratis. Een goede deal is het, al naar gelang je omstandigheden, zeker wel. Een aantal fiscale maatregelen zorgt er namelijk voor dat vooral ZZP’ers een enorm deel van het aankoopbedrag (soms tot dik twintig mille) kunnen terugvragen van de belasting. En dan heb je dus voor twintig à dertig mille (afhankelijk van de uitvoering die je kiest) een joekel van een SUV voor de deur die er redelijk normaal (dus niet als een Prius of een BMW i3) uitziet, geen wegenbelasting kost, en waarmee je ook nog eens nauwelijks bij de pomp komt. Het grappige is dat leasemaatschappijen die fiscale potjes al lang hebben opgesoupeerd, waardoor de Outlander voor hen veel minder interessant is. Waar je denkt: ‘oh, plug-in hybride, dat zijn dus allemaal leaserijders’, bedraagt dat aantal maar 15 procent.
Wat is ie precies, die Mitsubishi Outlander PHEV?
Zoals je al vermoedt, staat de naam voor Plug-in Hybrid Electric Vehicle, een inmiddels bekend concept. Al pakt Mitsubishi het dan toch weer even anders aan. Er zijn twee elektromotoren, één voor en één achter, wat dus vierwielaandrijving oplevert – altijd prettig. Dat geheel wordt ondersteund door een 2,0-liter benzinemotor die de voorwielen aandrijft. Via de generator laadt hij de accu’s weer op of een combinatie van beide.
De benzinemotor gedraagt zich vooral als range extender.De nadruk ligt dus op het bijvullen van de batterijen, waardoor er zo veel mogelijk elektrisch gereden wordt. Boven de 125 km/u neemt de benzinemotor het helemaal over. Bij dat soort snelheden is elektrisch rijden domweg niet efficiënt meer. Het omgekeerde geldt bij optrekken uit stilstand. Dat doen elektromotoren veel beter (soepeler, meteen maximum koppel) dan traditionele, dus dat doet de Outlander per definitie elektrisch. Tussen die uitersten maakt de Mitsubishi lekker zelf uit wat hij doet.
Dat maakt het voor de berijder allemaal wel zo simpel. Je hoeft je nergens om te bekommeren, de Outlander regelt het wel. Sterker: je kúnt niet eens wat kiezen, want Eco- of Sportmodes schitteren glansrijk door totale afwezigheid. Wat je wel kunt kiezen: een Charge-stand, waarmee je de benzinemotor de accu geforceerd laat opladen – handig als je later puur elektrisch de stad in wilt. Ook is er een Save-stand, waarmee de batterijen op een bepaald niveau worden gehouden. Zonder die standen te kiezen, rij je de accu’s gewoon leeg. Nou ja: leeg gaan ze nooit – ook als het metertje dat aangeeft, zit er nog zo’n 30 procent in, en zal de benzinemotor bijspringen om ze op minimaal dat niveau te houden. Anders zou je na stilstaan namelijk niet meer wegkomen.
Geen schakelflippers, maar remflippers
De andere reden dat de Outlander altijd elektrisch wegrijdt, is dat er geen versnellingsbak is. Die heeft ie gewoon niet. Een koppeling zorgt wel voor de overbrenging van de kracht naar de wielen of generator, maar er zit geen bak met verschillende tandwielen achter om dat in bepaalde verhoudingen te doen. Wat je wél kunt beïnvloeden is de mate waarin de auto op de motor afremt. Via de flippers aan de stuurkolom kun je in vijf standen variëren tussen nauwelijks afremmen (dan rolt ie gewoon uit, maar laadt de accu minder op) en sterk afremmen (en dus maximale regeneratie van de remenergie). Dat laatste is een spelletje op zich: kijken wanneer je het gas los moet laten om precies voor het stoplicht stil te staan.
Het grappige is dat als je rijdt, je zou zweren dat er (à la Prius c.s.) een cvt-bak in zit. De benzinemotor doet dus of bij heel lage toeren murmelend en nauwelijks hoorbaar zijn werk, óf zet een keel op van jewelste (zo’n 4.500 toeren per minuut). Middenwegen lijken er nauwelijks te zijn – typisch dat cvt-gedrag. Misschien dat je er na geruime tijd een soort fluwelen voetje voor ontwikkelt (daar kom je in dit soort auto’s sowieso letterlijk het verst mee), maar wij schrokken ons af en toe belazerd als die brulboei er weer eens tussendoor kwam. Nou ja, als dat het ergste is.
De PHEV is een win-win-win situatie
En dat is het waarschijnlijk ook, want voor de rest is de Mitsubishi Outlander PHEV een bijzonder fijne auto. Hij heeft aan ruimte nauwelijks iets hoeven inleveren. De batterijen liggen onder de vloer, die daardoor drie centimeter hoger is en 2,5 centimeter lager bij de grond ligt. Daar merk je niets van. Rijden deed ie altijd al goed en de wegligging wordt alleen maar beter van dat lagere zwaartepunt. Het is al met al geen sprinter. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11 seconden en een top van 170 km/u hoef je je niet te schamen.
Verder zit hij heerlijk, stuurt goed en is zeker in de duurdere versies (wat, geen verrassing, de meest verkochte zijn. De basisprijs is trouwens € 39.990) voorzien van alles wat het leven veraangenaamt. Goed, het navigatiesysteem hebben we wel eens intuïtiever gezien, maar dan zijn we al bijna aan het zoeken naar kritiekpunten.
Waarom zouden we? Het is gewoon een prima auto. Deze Mitsubishi Outlander PHEV, kan ook nog eens toe met 1,9 liter brandstof per 100 kilometer. Tenminste, als je de ECE-cijfers mag geloven. Nu zal je dat niet snel halen, maar je kunt een heel eind in de buurt komen. Als, en we zeggen als, je ‘m tenminste braaf aan de oplader legt wanneer je ‘m niet gebruikt. En lieve ZZP’ers: gaan jullie dat, in tegenstelling tot jullie stug doortankende Ampera-rijdende leasebroeders, nou gewoon wél doen? Dan snijdt het mes aan drie kanten. Je rijdt de auto zoals ie bedoeld is en je ziet de Shell alleen nog op tv. Dat scheelt je klauwen met geld. De lucht wordt er ook nog eens een stuk frisser op. We rekenen op jullie!
Specifcaties Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
Motor
1.998 cc
viercilinder + 2 elektro
203 pk / 300 Nm
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 in 11,0 s
top 170 km/u
Verbruik/milieu
1,9 l/100 km
44 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.655 x 1.800 x 1.680 mm (L x B x H)
2.670 mm (wielbasis)
1.810 kg
3 uur (laadtijd)
45 l (benzine)
463 / 1.613 l (bagage)
Prijzen
NL € 51.990 (7%)
BE € 51.990
VONNIS
Groot, betaalbaar, no-nonsense én 4WD: zo wordt hybride rijden leuk. Voor het optimale rendement moet je ‘m wel even aan de stekker hangen: dat scheelt je brandstof en dat houdt de aarde schoon. Echt!
Reacties