Toyota heeft de Yaris vernieuwd en hem onder meer een nieuwe motor gegeven. In het komende magazine vind je het complete testverslag, hier alvast de highlights.
Testobject: nieuwe Toyota Yaris
Uitvoering: 1.5 Dual VVT-IE
Locatie: Sassenheim, tussen de bollenvelden
Weersomstandigheden: droog en zonnig, koude wind
Nieuw? Nieuw? Is dat niet wat veel eer?
Misschien wel, maar zo werkt het in de auto-industrie: ze monteren een nieuw knipperlicht en er staat ‘EEN COMPLEET NIEUW MODEL!’. Natuurlijk is ook deze Yaris niet helemaal nieuw, maar het is wel zo dat er heel wat meer aan versleuteld is dan alleen een knipperlicht. Dus ach, laat ze lekker…
Wat is er dan nieuw aan die nieuwe Toyota Yaris?
Het hele front is veranderd en de hele achterkant. Dat front kun je zelfs in twee versies krijgen, want de nieuwe Bi-tone versies hebben een andere, honingraat-achtige grille dan de gewonere Yarissen. Dat Bi-tone slaat natuurlijk op de twee kleuren die voor de carrosserie worden gebruikt: blauw, rood, grijs of wit voor de onderkant, zwart voor de bovenkant (dus niet alleen het dak, maar alles vanaf de ramen). Het staat de Yaris erg goed, en het is extra leuk dat ook delen van het interieur aan die kleurstellingen worden aangepast. Vrolijkt de boel enorm op!
Je zei iets over een motor?
Klopt. Naast de bijzonder populaire hybride versie (57 procent van de verkopen in Nederland), is er de vertrouwde 1.0-driecilinder met 69 pk en een compleet nieuwe 1,5-liter viercilinder met 111 pk.
1.5? Ik dacht dat we aan het downsizen waren?
Wij ook, maar dit duidt erop dat het downsize-tijdperk voorbij is. Onder druk van de komende nieuwe meetmethodes voor verbruik en uitstoot, heeft Toyota besloten geen kleine turbomotor te monteren, maar een grotere, turboloze motor. Reden: het verbruik van die kleine turbootjes valt in de praktijk vies tegen, en die nieuwe meetmethode gaat juist om de praktijk. Daarbij reageert een turboloze motor veel beter op het gaspedaal – geen turbogat, jeweetwel…
Is het wat, die motor?
Zeker. Hij reageert inderdaad lekker alert en pakt soepel op bij lage toeren. Hij laat zich (op een best aangename manier) horen bij accelereren, maar is verder erg stil. Het asfalt onder je Yaris hoeft zich nergens zorgen over te maken: de 0-100 km/u-tijd bedraagt 11 seconden en de top is 175 km/u. Niks om eens wat scènes uit de Fast & Furious-reeks mee te gaan naspelen, maar voldoende om mee te komen. Het verbruik is keurig: 4,6 l/100 km.
Rijdt het verder nog een beetje, die nieuwe Toyota Yaris?
Ja prima. Het stuurt goed, schakelt goed (al is het aangrijpingspunt van de koppeling even wennen: je geeft snel te weinig of juist te veel gas) en remt wat erg gretig maar ook goed. Je zit nog steeds wat ‘op de bok’, maar dat zal de Henk Krol-doelgroep juist prettig vinden.
Verder nog iets bijzonders aan die nieuwe Toyota Yaris?
De standaarduitrusting is opgekrikt: élke Yaris krijgt nu Toyota Safety Sense, een pakket bestaande uit botswaarschuwing, hou-je-baan-hulp, verkeersbordenherkenning en permanent grootlicht. Vrij uniek in deze klasse. Maar daarom niet direct iets om heel vrolijk van te worden. Je wordt knettergek van alle piepjes, vooral van die Lane Departure-warning. Probeer in ons land met al die fietspaden enzo maar eens níet af en toe een lijntje mee te pikken. En jahoor: gaat ie weer: pieppieppiep. Zou niet erg zijn, als je het gewoon uit kon zetten. Maar dat is ons niet gelukt: je kunt hem hooguit op ‘minder gevoelig’ zetten, maar dat maakt weinig tot geen zak uit. Zo zouden wij liever zien dat elke Yaris standaard met een kettingzaag geleverd werd, om die piepjes desnoods met grof geweld te kunnen verwijderen. Kanttekening: het kan natuurlijk ook zijn dat je het wél uit kunt zetten, en dat wij gewoon niet goed gezocht hebben. In dat geval is Toyota Safety Sense geweldig, fantastisch, veilig en zonder meer briljant. Omdat het uit kan.
Dus?
Leuk ding! Hij is er uiterlijk én innerlijk zeker op vooruitgegaan, terwijl hij door de bank genomen niet duurder is geworden. Het begint bij 14.495 euro voor de eenliter, de 1.5 is er vanaf 17.495 euro en de Hybrid begint bij 20.495 euro. De Bi-Tone-versie, dat is degene die je wilt, kost 21.295 euro voor de 1.5 en 23.995 euro voor de Hybrid.
Hans heeft op 15 januari 2018 geschreven:
Zowel de bots- als de rijstrookwaarschuwing als de groot-licht-assistent kunnen met de drie knoppen bij de linkerknie van de bestuurder in- of uitgeschakeld worden. En daarmee is het dus briljant. 😉 Op mijn Yaris zijn de piepjes echter subtiel en blijven ze grotendeels aan.
Ard Bannink heeft op 27 april 2017 geschreven:
Ik heb nu een nieuwe orionblue Toyota Auris 1300 Now Hatchback en ook daar is het aangrijpingspunt van de koppeling uitermate vervelend. Het zal ooit wel wennen, maar je moet toch te veel nadenken en op de millimeter nauwkeurig met de voeten spelen. M.vr.gr.