Wat is de Nio EL8?

Als je vier schattige CO2-voetafdrukjes op de wereld hebt gezet en je overweegt wat greenwashing te plegen door een grote elektrische SUV te kopen – en een Kia EV9 is je te min – dan kan dit een optie zijn. Het Chinese Nio wil met deze SUV harten winnen van mensen die normaal een Range Rover zouden kiezen, maar teleurgesteld zijn dat het Engelse merk nog geen elektrische SUV’s heeft. Ook zou ie een alternatief moeten zijn voor de Volvo EX90 of de Mercedes EQS SUV.

Wat is er nieuw aan deze Nio EL8?

Als je nou denkt: hé, hij lijkt op die andere SUV waarvan ik de naam even niet meer weet, dan klopt dat. Van de voorkant lijkt ie als twee druppels water op de iets kleinere Nio EL7. Je mag ‘m dan ook gerust zien als een uitgerekte versie van die EL7. Grappig genoeg koos Nio er ook voor om de EL8 iets minder breed te maken dan de EL7. Vandaar ook dat er op de middelste zitrij maar twee stoelen zijn in plaats van een achterbank. Dit is dan ook een auto voor zes personen, niet voor zeven.

Hoe rijdt de Nio EL8?

De Nio EL8 moet dus een ‘premium’ SUV zijn. Om dit een beetje kracht bij te zetten, monteert Nio (net als Porsche) luchtvering met twee kamers. In theorie betekent dit dat de ene kamer de korte oneffenheden goed pakt, terwijl de andere voor de grote bulten is bedoeld. En zeker als je gewoon rustig over goede wegen rijdt, is de auto heel aangenaam geveerd.

Maar juist die korte oneffenheden pakt ie minder fijn op. Er gaat dan een soort vibratie door de hele koets heen. Zeker op een klinkerweggetje is het nog best onaangenaam. Het water in ons drinkflesje doet dan ook zijn beste Jurassic Park-imitatie. Het zou nog iets kunnen zijn wat Nio gaat oplossen met een software-update, maar voor nu haalt het onderstel niet de verfijning van bijvoorbeeld een Range Rover.

En verder?

De Nio EL8 stuurt moeiteloos, de stoelen zitten meer dan prima en op de stoelmassage op de eerste twee zitrijen zal niemand iets te klagen hebben. En objectief is er niets aan te merken op het interieur: de afwerking is netjes en de materialen zijn mooi. Alleen vinden we het aan de kale kant, aangezien er bijna geen knoppen zijn. Zelfs niet voor de spiegels.

Zo’n minimalistisch interieur kan natuurlijk je smaak zijn, maar merken als Volvo en Tesla houden het interieur ook kaal uit budgetoverwegingen. En juist bij een SUV die zich als premium wil profileren, zouden we het fijn vinden om iets meer toeters en bellen te hebben. Bijvoorbeeld een sierlijke knop voor het volume of ergens een lekker klokje.

Dat is ook een beetje het probleem van de Nio EL8: fijn ding, rijdt goed en is meer dan snel genoeg (al is ie niet de zuinigste van de EV’s), maar we zien niet helemaal in waarom je per se hier je 90.900 euro aan zou uitgeven. Zo’n Kia EV9 is gevoelsmatig misschien minder ‘hoogstaand’, maar hij kost wel mooi ruim 23.000 euro minder. En hij voelt ook weer niet zoveel minder bijzonder aan. We moeten zeggen dat een Volvo EX90 ook vrij kaal is vanbinnen. Een Mercedes EQS SUV is overigens dan weer 35.000 euro duurder dan de Nio.

Wat zijn de grote minpunten?

Je merkt aan sommige dingen dat Nio ‘nog niet zo lang in het vak zit’. Zo kun je sinds de vorige update het volume instellen van de richtingaanwijzer; andere merken hebben één stand en dat is ‘gewoon goed’. Als je de richting aangeeft, dan verschijnt er rechts op het middelste scherm het camerabeeld van je dode hoek. Erg handig, maar ook als je links afslaat, moet je dus rechts kijken. Bovendien kun je dan niet meer je navigatie zien – heel vervelend bij knooppunten.

Ook dit zijn dingen die Nio misschien nog gaat aanpassen in updates. Het merk luistert wel buitengewoon goed naar de feedback van klanten en is niet bang om dingen om te gooien. Maar anno 2024 zou je moeten weten: koop nooit software (en in dit geval de hardware eromheen) aan de hand van mogelijke updates. Ga alleen af op wat het nu kan.

Verder nog bijzonderheden?

De Nio EL8 voelde niet aan alsof ie 654 pk had, maar later leerden we dat de auto zich in de Comfort-stand heel erg inhoudt, zelfs als je het pedaal in het tapijt begraaft. Pas in de snelste modus (of als je de twee buitenste knoppen op het stuur tegelijk indrukt) krijg je het volledige vermogen en een 0-naar-100-tijd van 4,1 seconden.

Dus, moet je de Nio EL8 kopen?

We vroegen spraakassistent Nomi in de Nio EL8 welke auto we moesten kiezen als we een grote SUV zochten met drie zitrijen. Haar antwoord was dat we eens naar de Toyota- of Honda-dealer moesten gaan. Vonden we grappig. In alle serieusheid: we kunnen weinig redenen bedenken waarom je deze auto écht niet moet nemen. Maar ook niet bijzonder veel waarom het dan per se wél de Nio EL8 moet zijn. En om daar dan bijna een ton aan uit te geven…

Specificaties, verbruik en prijs Nio EL8

UitvoeringStandard RangeLong Range
Aandrijving2 elektromotoren
 
Vermogen654 pk
Koppel850 Nm
 
0-100 km/u4,1 s
Topsnelheid200 km/u
Verbruik22,0 kWh/100 km21,2 kWh/100 km
Actieradius390 km510 km
 
Afmetingen l x b x h5.099 x 2.073 x 1.750 mm
Gewicht2.538 kg2.558 kg
Bagageruimte265/810 l
 
Prijs NL (vanaf)€ 90.90099.900
Prijs B (vanaf)nog niet leverbaar 

Reacties

  • Piet heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Verschrikkelijk! Je moet je kapot schamen als je hier in rijdt. Putin en Kadyrov zullen er ook wel eentje krijgen van hun vriend Xi.

    Reageer
  • Dr. Freud heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Een ton betalen om je telefoon te laten uitlezen door de Chinese overheid. Dan moet je jezelf echt laten nakijken!

    Reageer
  • Bizar heeft op 18 augustus 2024 geschreven:

    Ooit was TG een gerespecteerd auto blad. Nu zijn ze een sneu China promotie kanaal geworden dat zich compleet belachelijk maakt door Chinese spionage barrels te vergelijken met Range Rovers.

    Jeremy Clarkson schaamt zich voor jullie.

    • Wijsneus heeft op 19 augustus 2024 geschreven:

      Ik heb het idee dat dat schaamtegevoel wederzijds is.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)