De Nissan die de Skyline moet doen vergeten, de monstrueuze GT-R, komt steeds dichter bij de productiefase. En dat werd tijd ook.
Met de GT-R zet Nissan hoger in dan ooit tevoren met de Skyline. De vorige GT-R’s waren gebaseerd op de standaard-Skyline, een bovenmodale sedan uit het land van de rijzende zon. Dat schiep niet al te veel pretenties voor het sportieve model. Toch blazen ze nog een aardig partijtje mee, vooral op tuningfestijnen. Ook in driftchallenges vreet menig Skyline GT-R de banden tot op het canvas op. De naam Skyline is voor de coupé overboord gezet. Gebleven is de naam GT-R en op de schouders van dit model rust de nobele, maar zeer zware taak om de Porsche 911 Turbo het leven zuur te maken. Alle sterke punten van de Skylines die de afgelopen vijftig(!) jaar verschenen, zijn bij elkaar geharkt met als doel het ultieme hebbeding voor deze Playstation en wii-generatie te worden. De verwachtingen zijn hoog gespannen en Nissan weet dat donders goed.
Wat zit er onder de kap? We zouden het niet weten, bij Nissan zwijgen ze in alle talen. Er werd gegist naar twaalf, tien, acht of zes cilinders, in welke bouwwijze dan ook. In de straten van Los Angeles is echter een gecamoufleerd prototype gespot, geëscorteerd door een 911 Turbo. De kenners waren het over eens: er hangt een zescilinder in. Maar dan wel eentje met turbo’s erop. Verwacht dus een motor uit de 350Z die van de anabolen heeft gesnoept. Die testlocatie is overigens erg opvallend, want voor het eerst is Amerika de belangrijkste markt voor de GT-R.
Nissan gaat voor de keiharde dollars. Bij de vorige versies was dat wat lastiger, want die waren louter rechtsgestuurd leverbaar, behoudens de exemplaren van enkele freaks die ‘m ombouwden zodat het stuur aan de ‘goede’ kant zat. Oh ja, hij is ook nog betrapt tijdens enkele testrondes op de Nürburgring. Het spreekt voor zich dat het er daar snel aan toe ging. De geruchten gaan dat Nissan nogal wat moeite heeft moeten doen om het motorblok diep genoeg in te bouwen voor een gunstige gewichtsverdeling. Hij zit namelijk boven op het voorste differentieel.
Ook zagen we wat proefkonijnen hun rondjes draaien over de testbaan van Lotus. Het is dus aannemelijk dat er voor de afstelling van het onderstel hulp van wat Britse experts is ingeroepen. Puristen zeggen dat dit geen echte GT-R is. Hij zou te duur zijn en daarmee onbereikbaar voor vrijwel iedereen. En dat strookt niet met de historie van de Skyline. Kan best zijn, maar dat neemt niet weg dat de er straks een fraai staaltje techniek uit de Nissan-fabriek rolt, een auto die de perfectie ongetwijfeld dicht zal benaderen.
Reacties