Voordat je tegen je schermpje begint te schreeuwen dat je het nu echt helemaal gehad hebt met nieuwe Chinese merken die nondescripte crossovers op je afvuren: ho, wacht even. Wie zegt dat er geen andere lezers zitten te springen om een auto die niemand kent, waar je nog nul gevoel bij hebt en waarbij je niets kunt zeggen over zaken als kwaliteit en restwaarde? Living on the edge, weet je wel? Stap toch eens uit dat sleetse bekende, joh. Of de Omoda E5 dan de auto zal zijn die je over die griezelige streep gaat trekken, valt nog te bezien.

Als je zo naar ’m kijkt, zou ie uit elke willekeurige 2024-designkoker kunnen komen; alle verplichte elementen worden netjes afgevinkt. Dagrijverlichting met losse koplampen eronder, aflopende daklijn, paar gekke hoeken en vouwen, doorlopend breed achterlicht. Hooguit valt uit deze serie overbewerkte en bizar gesitueerde persfoto’s af te leiden dat het hier niet gaat om een gevestigd merk dat al langer begrijpt wat (geen) indruk maakt op onze cynische Europese zieltjes.

Wat is Omoda?

Toch komt Omoda niet helemaal uit de lucht vallen. Het is een submerk van Chery, waar ze wel het een en ander weten van auto’s bouwen. Denk bijvoorbeeld aan de eQ1, QQ, Exeed en Jetour – we bedoelen maar. (Oh, en ze hebben ook sinds 2012 een joint venture met Jaguar Land Rover, wiens auto’s ze voor de Chinese markt produceren.) De merken Omoda en Jaecoo zijn kort geleden in het leven geroepen om Chery wereldwijd te laten doorbreken, en de Omoda E5, een elektrische versie van de 5 met benzinemotor, is het eerste model dat ons continent aandoet.

De eerste indruk als je instapt: nou, dat valt niet tegen. Gebogen display met twee schermen, aluminium raamknopjes, telefoonlaad-plateau met koeling – voor een auto die in alle uitvoeringen onder de 40 mille schijnt te blijven, ziet dit er niet verkeerd uit. Al klopt een aantal dingen voor ons gevoel niet helemaal. Zo is de stoel nogal hard en is de zit erg hoog. Ook is het stuur niet in de diepte te verstellen, waardoor het voor ons te ver weg zit. Net als het aanraakscherm.

Omoda E5 (2024) interieur overzicht

Evengoed: tot nu toe weet de E5 te verrassen. Ook de cijfers zijn oké: zijn elektromotor hangt tussen de voorwielen en is met 204 pk goed voor een 0-naar-100’je van 7,6 seconden en een top van 172 km/u. De accu meet 61 kWh, bezorgt hem een opgegeven actieradius van 430 kilometer (praktijk: waarschijnlijk net wat meer dan 300) en is met maximaal 110 kW weer bij te laden. Niet opzienbarend, maar ook niks mis mee.

Rijden in de Omoda E5 is geen pretje

Als we gaan rijden, wordt het toch een iets ander verhaal. Om te beginnen is er die helse trits overijverige ‘hulpjes’ waar veel Chinese auto’s onder lijden: ‘focus on driving!’ roepen als de bestuurder iets op het scherm wil bedienen, remmen voor niks, lijnen volgen die er niet zijn, lijnen negeren die er wel zijn, te veel afstand houden – of te weinig, en dan plots bruusk ingrijpen waardoor achterliggers moeten uitwijken. Gelukkig kan al die linke troep ook uit, zodat we ons met het rijden zelf kunnen bezighouden.

Het geval wil dat het regent wanneer we de E5 rijden, want Nederland, en dat brengt al snel wat zaken aan het licht. Zo klinkt er aardig wat herrie van de banden door in het interieur en werken vlotte snelwegbochten milde bezorgdheid in de hand: de besturing is licht en losjes en het onderstel, hoewel stevig geveerd, weet de carrosserie niet bepaald recht te houden.

Optrekken vanuit stilstand overweldigt de Kumho’s al snel, zeker in de Sport-modus, wat de achilleshiel van de E5 blootlegt: de tractiecontrole is zo rudimentair dat ie gevaarlijk is. Hou het ‘gas’ erop en hij snijdt je af, geeft weer volle power, snijdt je af, geeft volle power, ongeveer in het tempo waarin je deze zin leest. Wanneer je dan het pedaal loslaat om jezelf niet misselijk te rijden, geeft ie gewoon nóg een keer volle power – terwijl je zelf dus al niets meer doet – en komt dan pas tot bedaren.

Er is wat perspectief voor de E5

Nee, de Omoda E5 is nog niet klaar om het op te nemen tegen de uitgekiende machines die je hier in de sub-40k prijscategorie kunt kopen. Maar je weet hoe snel ze in China werken: wanneer hij op de markt komt, rond september, zouden al deze problemen zomaar eens opgelost kunnen zijn.

Specificaties Omoda E5 (2024)


Prijs                        
€ n.n.b. (NL)
€ n.n.b. (B)
Aantal motoren            
1
Power                   
204 pk/150 kW, 340 Nm
Accu                      
61 kWh
Aandrijving      
voorwielen
Acceleratie      
0-100 km/u in 7,6 s
Topsnelheid    
172 km/u
Verbruik             
15,5 kWh/100 km
Actieradius     
430 km
Laadtijd              
28 min. bij 110 kW (30-80%)
Afmetingen     
4.404 x 1.824 x 1.584 mm (l x b x h)
Wielbasis         
2.610 mm
Gewicht             
1.710 kg
Bagage                
19 + 380/1.075 l
Voor
Nette afwerking en goede ­uitrusting voor z’n (beoogde) prijsklasse
Tegen
Nietszeggend uiterlijk, matig ­weggedrag, rijsoftware versie 0.5

Reacties

  • Herman001 heeft op 28 juli 2024 geschreven:

    Hier in Spanje kun je de benzine versie al rijden vanaf 22k, met 1600 benzine motor. Dan ga je er toch anders naar kijken, aangezien er maar weinig auto’s met dit uitrusting niveau zijn voor dit geld.

    • @herman heeft op 28 juli 2024 geschreven:

      Dan ga je er anders naar kijken?! Het blijft een ranzig spionage gedrocht.

      Reageer
    Reageer
  • @topgear heeft op 27 juli 2024 geschreven:

    Een dag geen Chinese auto in de spotlight, een dag geen bloedgeld geïncasseerd?

    Jullie weten toch dat wij niet op die spionage rommel zitten te wachten?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)