Wat komt er na 3008? 5008 natuurlijk: de langere, grotere versie van Peugeots crossover is hier en wij rijdende Peugeot E-5008 GT. Zelfde nieuwe platform, zelfde maffe styling, meer plek voor je koters. Zevenzitters, ze zijn het helemaal tegenwoordig. Is er een geboortegolf geweest die we hebben gemist? Van de meest compacte tot aan de grootste segmenten. Ineens lijkt een derde zitrij het belangrijkste nieuws te zijn.
Aardig is dat zulke stoeltjes vroeger echt alleen voor de allerkleinsten waren, maar nu, door slimme packaging, vaak ook door volwassenen kunnen worden gebruikt – heel even. Tijdens onze testrit met de E-5008 door kalm en weids Zweden vragen we een collega ons te chaufferen, terwijl we het vakantiegevoel oproepen van toen we negen waren. Met de (over 15 centimeter verrijdbare) tweede zitrij naar voren geschoven zitten we, knieën opgevouwen, helemaal achterin.
Techniek van de Peugeot E-5008 GT
De hoofdruimte is te doen en we hebben zelfs een bekerhouder. Voor een kort ritje is dit best gezellig. Net als de vijfzits 3008 staat de 5008 op het nieuwste Stellantis-platform. Dat betekent nieuwe motoren en in het geval van de elektrische versie nieuwe accu’s. De smaakjes zijn 73 en 98 kWh, waarbij de eerste naar keuze met één of twee e-motoren te combineren is. Vandaag rijden we de instapper met 210 pk op de voorwielen, WLTP-bereik 502 kilometer.
Er zijn ook een hybride en een plug-in hybride te krijgen – Stellantis wedt graag op alle paarden. Net als bij de 3008 is de styling van de buitenkant opmerkelijk. Peugeot noemt het ‘nog verleidelijker’, wat dan weer een aparte claim is voor iets waarin je vooral je kroost zult vervoeren. Het interieur van de Peugeot E-5008 GT is ook hier qua design ronduit bizar, met hoeken, vouwen en vormen, Peugeots typische kleine stuurtje en een keurig stofje op veel oppervlakken.
Niet een, niet twee, maar drie schermen
Het oogt qua ruimtegebruik niet heel efficiënt. Echter, je past met zeven man op 4,79 meter autolengte, dus er gaat toch iets goed. Er zijn in feite drie schermen: twee voor je neus (in één grote, kromme 21-inch unit) en eentje naast je, met instelbare aanraakknoppen erop die Peugeot in prachtig Frans ‘i-Toggles’ noemt. Bij de 3008 meldden we abusievelijk dat er geen laadplateau voor je telefoon aanwezig was. Deze is er wel – het zit alleen een beetje verstopt.
Je krijgt een paar sneltoetsen voor zaken als recirculatie en ontwaseming. Het gros van de aircobediening zit helaas in het grote scherm. We vinden gemakkelijk een prettige zithouding achter het stuur en er heerst een prettige sfeer aan boord. Zolang ze achterin geen ruzie krijgen, in elk geval. De E-5008 beweegt zich voort met ofwel heel lichte, ofwel (in de Sportstand) heel zware besturing – net waar je zin in hebt.
Stilte en comfort overheersen
De besturing mag dan vrij kunstmatig overkomen, het onderstel is juist dik in orde. Het is een stuk minder hard en heftig dan we ons van de 3008 kunnen herinneren. De wielbasis van deze is 16 centimeter langer, misschien maakt dat net het verschil. Zelfs op lelijke drempels valt er in de stijve carrosserie geen kraakje waar te nemen – stilte en comfort overheersen. Met deze aandrijflijn is de E-5008 overigens niet overdreven vlot.
Dat is ook niet gek, gezien zijn gewicht van ruim 2.200 kilo – maar dit is dan ook de instapversie. De mate van regeneratie instellen gaat via flippers achter het stuur, wat de perfecte manier is. Alleen werken ze verkeerd om: ‘+’ is minder remwerking. Eigenaardig. Een opmerkelijke toevoeging aan het gebruikelijke ADAS-gebeuren is de automatische rijstrookwissel. Wanneer we deze willen proberen, denken we eerst dat de functie niet werkt.
De Peugeot E-5008 GT is onderscheidend
Maar zoals bij meer instellingen (bijvoorbeeld het overnemen van de geldende snelheid op de cruisecontrol) moet je via de OK-knop op het stuur je goedkeuring geven. Vervolgens doet de 5008 het trucje feilloos; en hebben we het na vijf keer ook wel gezien. Binnen Stellantis blijft Peugeot onderscheidend, zowel qua vormgeving als het feit dat ze als eerste het nieuwe platform kunnen gebruiken. De E-3008 ontpopte zich eerder al als een fijne en relatief efficiënt te rijden EV.
Bij deze schalt de loftrompet nog iets luider vanwege de toegevoegde bruikbaarheid. En de meerprijs ten opzichte van zijn kleinere broer schijnt bescheiden te zijn (definitieve Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar in België scheelt het 2.700 euro). Dat is maar goed ook, want de goedkoopste E-3008 begint net onder de 50 mille. Aan de andere kant krijg je wel acht jaar garantie, en gedeeld door zeven valt het per persoon ook wel weer mee. Of zo.
Specificaties Peugeot E-5008 GT (2024)
Aantal motoren: 1
Power: 210 pk/157 kW, 345 Nm
Accu: 73 kWh
Aandrijving: voorwielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 9,7 s
Topsnelheid: 170 km/u
Verbruik: 17,7 kWh/100 km
Actieradius: 502 km
Laadtijd: 30 min. bij 160 kW (20-80%)
Afmetingen: 4.790 x 1.890 x 1.690 mm (l x b x h)
Wielbasis: 2.900 mm
Gewicht: 2.218 kg
Bagage: 259/1.815 l
kevin heeft op 19 november 2024 geschreven:
De verkoopcijfers zeggen veel.
Een bakbeest op een ice platform.
Te hoog gewicht kan nooit goed komen