De Polestar 2 heeft de afgelopen jaren een hoop zwaar werk voor het merk verricht, vooral omdat het de enige Polestar was die je kon kopen. Maar uitbreiding is onderweg, en omdat ze daar in Zweden/China kennelijk houden van een heldere strategie qua naamgeving, is de volgende in de rij de Polestar 3. Wat het zou worden, kon je op je klompen aanvoelen: een elektrische, volvette SUV. Is de Polestar 3 Dual Motor de ideale versie van deze SUV?

Hij deelt zijn platform met de Volvo EX90, maar die kun je bestellen met zeven zitplaatsen; de 3 is strikt vijfpersoons en heeft een heel andere uitstraling. Bij de marktintroductie is er maar één model dat je in drie varianten kunt krijgen: Single Motor, Dual Motor en Performance. De Single Motor heeft 299 pk, 490 Nm en achterwielaandrijving, bij de rest gaat de kracht (489 pk en 840 Nm voor de Dual Motor, 517 pk en 910 Nm voor de Performance) naar alle vier de wielen.

Snelladen met de Polestar 3 Dual Motor

Het accupakket is altijd 111 kWh groot en is volgens WLTP goed voor respectievelijk 650, 631 en 561 kilometer bereik. Snelladen gaat met maximaal 250 kW; zo ben je binnen 26 minuten weer onderweg als je hem van 20 tot 80 procent volgooit. Dat je met zulke vermogens ook aardig van je plek komt, zal niemand verbazen.

Zo doet het basismodel de sprint naar 100 km/u in 7,8 seconden, maar de tweemotorige heeft daar maar 5 seconden rond voor nodig en de Performance schaaft daar nog 0,3 tel van af. Serieuze prestaties, dus. Toch is snelheid niet waar het bij deze auto om draait. De 3 doet dat typische Polestar-ding van gezellig meedeinen met de andere merken en daar ondertussen heel erg Polestarrig bij zijn. De auto zelf is lang en breed, maar hij oogt laag en assertief, zonder de agressie die veel andere grote SUV’s willen uitstralen.

Air curtains én Air Blades

Het front is mooi, met een onderscheidende, maar subtiele spoiler óp de motorkap en een ‘Smart Zone’ waarin alle sensoren voor de enorme kudde rijhulpjes zitten. Er zijn ‘air curtains’ aan weerszijden van de voorbumper, ‘air blades’ achter, een bescheiden achterspoiler. Al met al oogt hij goed geproportioneerd, met een eigenheid die te midden van de steeds groter wordende eenheidsworst zeer welkom is. En live ziet hij er nog een stuk beter uit dan op de foto’s. Zeker in een lichte kleur met contrasterende zijpanelen.

Binnenin is het meer van wat we al kennen van het merk. Een dominant 15,0-inch scherm in portretstand in het midden, een klein scherm voor de bestuurder, een optioneel head-up display. De materialen zijn gerecycled, duurzaam en diervrij, en het algemene gevoel is dat van strakke, opgeruimde oppervlakken, goede materialen en algemeen Scandinavisch welzijn. Het is er ook ruim, comfortabel – alle eerste auto’s krijgen een enorm panoramadak – en goed uitgerust vergeleken met de concurrentie.

Polestar 3 Long Range Dual Motor (2024) rijdend schuin voor

Hoe rijdt de Polestar 3 Dual Motor dan?

Een fijne plek om tijd in door te brengen. Wel moeten we weer even mopperen op de zo goed als totale afwezigheid van knopjes – alles, tot het afstellen van de buitenspiegels aan toe, moet via het scherm gebeuren. En sommige dingen, zoals de rijmodi, zitten diep in submenu’s verborgen. Zo kun je jezelf er met regelmaat op betrappen dat je veel vaker op dat scherm zit te turen dan uit het oogpunt van de verkeersveiligheid wenselijk is.

Blijft vreemd, al helemaal voor (een submerk van) een merk dat daar een van de belangrijkste redenen van zijn bestaan van heeft gemaakt. Qua rijden is hij zacht als ie dat moet zijn, scherper als je hem wat opjaagt. Luchtvering met dubbele kamers houdt alles onder controle en er is een slimme gekoppelde achteras die wat koppelverdeling kan doen om de auto beschaafd en toch enthousiast door bochten te helpen (waaruit de oorsprong van Polestar als raceafdeling weer eens blijkt).

Lees ook: Terwijl Volvo auto’s begrenst op 180 km/u, bouwt zustermerk Polestar auto’s die kunnen driften

Hij is nooit hard of onrustig en gaat met meer standvastigheid over een weg dan je zou verwachten. Deze vroege productieauto’s hadden tijdens onze test nog wel wat last van elektronische duiveltjes, van het touchscreen tot waarschuwingslampjes voor het ESC; even opletten of Polestar die nog uit de weg gaat ruimen. Tot slot: wie van de 3 moet het worden? Dan zouden wij voor de Dual Motor gaan. Die heeft alles wat je wilt en is al zo vlot dat de Performance niet nodig is.

Prijzen: € 86.960 (NL) / € 86.800 (B)
Motoren: 2
Power: 489 pk/360 kW, 840 Nm
Accu: 111 kWh
Aandrijving: vier wielen, traploos
Acceleratie: 0-100 km/u in 5,0 s
Topsnelheid: 210 km/u
Verbruik: 18,2 kWh/100 km
Actieradius: 631 km
Laadtijd: 26 min. bij 250 kW (20-80%)
Afmetingen: 4.900 x 1.968 x 1.614 mm (l x b x h)
Wielbasis:  2.985 mm
Gewicht: 2.584 kg
Bagage: 484 l

Reacties

  • Adri heeft op 13 november 2024 geschreven:

    Een Chinees van bijna een ton. KANSLOOS. Hahaha

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)