
Natúúrlijk was het internet weer te klein toen Porsche deze auto aankondigde. De luidste stemmen zijn die die het bangst zijn voor verandering, immers. Maar de luidste stemmen zijn doorgaans ook het minst in een positie om een nieuwe Porsche aan te schaffen, dus dat moet ze in Zuffenhausen sterken in hun beslissingen. Een ruim decennium na de eerste hybride 911 ooit – een langeafstandsracer met een snoeihard spinnend vliegwiel op de plek van de bijrijdersstoel – is dit dan de eerste, echte productiehybride in de legendarische modelreeks. Zijn naam: Porsche 911 Carrera GTS Cabrio.
Traditioneel is de GTS de slam dunk van het gamma; eigenlijk een soort Carrera S met precies de juiste opties. Hier rukt hij zich los van zijn mindere broeder, want naast elektrohulp krijgt de GTS nu zelfs een nieuw ontwikkelde boxermotor en een ander uiterlijk, gedomineerd door bewegende lamellen in de voorbumper. Oh, en de prijs gaat ‘iets’ omhoog…
Turbo-prestaties voor de 911 Carrera GTS Cabrio
Maar de prestaties ook. Een vermogen van 541 pk en een 0-naar-100-tijd van 3 seconden rond voor de coupé – dat zijn cijfers waarvoor je nog niet zo lang geleden enkele verdiepingen hoger bij de 911 Turbo moest aankloppen. De GTS heeft een nieuw ontwikkelde 3,6-liter boxermotor (niet-hybride Carrera’s behouden de 3,0-liter) met in plaats van twee kleine turbo’s één grote, die dankzij een ingebouwde elektromotor geen benul heeft van een turbogat. Een tweede elektromotor vind je tussen de zescilinder en de achttraps PDK-transmissie, en het geheel haalt zijn energie uit een 1,9-kWh accu voorin. De massameerprijs van dit alles? Een schamele 50 kilo.

Je haalt het er al een beetje uit: hét doel van deze hybridetechniek is performance. Deze 911 kan niet elektrisch rijden – sterker nog, hij maakt een onbehoorlijke bak herrie als je hem ’s ochtends start – en heeft geen eco-agenda waarmee hij je constant bombardeert. Vermogen, scherpte en snelheid zijn z’n hele bestaansrecht. Dat zou boos-angstige internetcritici toch enigszins gerust moeten stellen.
Heerlijk geluid
Het schijnt dat je de elektra een beetje kunt horen, als een soort begeleidend zoempje op de achtergrond naast het zuigen van de turbo. Wij hebben geen idee, want in de paar dagen dat we deze Porsche 911 GTS Cabrio onder onze hoede hebben, rijden we niet één moment met gesloten dak. We horen ’s nachts de wind nog in onze oren klapperen, met het mechanische gehamer en geratel van de zescilinder erbovenuit. Voor wie vreest gefrustreerd te raken achter het stuur van een hoog presterende auto op de overvolle en dichtgereguleerde Nederlandse wegen hebben we één universeel en sluitend advies: neem de cabrio. Elke drempelloze meter is genieten.

De 911 complementeert de openluchtervaring met een zeer effectief, elektrisch bedienbaar windscherm en stoelverwarming om au tegen te zeggen. Net als andere 992.2’s heeft hij links van het stuur geen draaibare ‘sleutel’ meer, maar een startknop – een stukje kostenbesparing dat helaas een stempel op de ervaring drukt. Ook de analoge toerenteller is verdwenen en wordt nu digitaal uitgebeeld. Zonde allemaal, maar zodra de boxermotor zich tot leven blaft – zonder startmotor, op z’n hybrides – besef je weer dat wat er écht toe doet gelukkig nog onaangetast blijft.
De Porsche 911 Carrera GTS Cabrio voelt nog altijd compact aan
De zitpositie is ouderwets perfect en draagt ertoe bij dat de auto zich als een vacuümverpakking rond je samentrekt. Deze generatie mag dan de grootste 911 ooit zijn, hij is nog altijd compact vergeleken bij ander potent spul. Zo voelt hij op elk moment ook aan. De vlijmscherpe besturing (de achterwielen doen standaard mee) zorgt dat je hem tot op de millimeter kunt plaatsen, of je nu de chicane op de apex aan wilt tikken of een rotonde strak en snel probeert te ronden.

Porsches Dynamic Chassis Control met rolstabilisatie is nu onderdeel van het 400-volt elektrisch systeem en reageert snel en krachtig. De grip bij het uitaccelereren is dusdanig hoog en de balans zo foutloos dat we ons even afvragen of we in de versie met vierwielaandrijving zitten. Het weggedrag samengevat: als van steen.
De nieuwe 911 GTS is één en al doordachte efficiëntie en biedt maximale snelheid, precisie en beleving. Als hybride is ie meedogenloos. Als 911 onverminderd weergaloos.
Lees ook: Is de goedkoopste Porsche 911 van dit moment niet gewoon de beste? (review)
Wat zijn de grootste plus- en minpunten?
Grootste pluspunten
- + Machtig hardrijdinstrument
- + Techniek van nu, beleving van toen
Grootste minpunten
- – Weinig. Vooruit: het Bose-audiosysteem is nogal matig
Specificaties Porsche 911 Carrera GTS Cabrio
Prijs (NL) | € 259.500 |
Prijs (B) | € 197.770 |
Motorinhoud | 3.591 cc |
Motortype | zescilinder boxer turbo |
Power | 541 pk/398 kW, 610 Nm |
Aandrijving | achterwielen, 8v automaat |
Acceleratie | 0-100 km/u in 3,1 s |
Topsnelheid | 312 km/u |
Verbruik | 10,6 l/100 km |
CO2-uitstoot | 241 g/km |
Tankinhoud | 64 l (benzine) |
Afmetingen | 4.553 x 1.852 x 1.300 mm (l x b x h) |
Wielbasis | 2.450 mm |
Gewicht | 1.750 kg |
Bagage | 135 l |