De laatste keer dat ik de optielijst van een 911 Carrera inkeek, zag ik dat er 153 hokjes bij evenzoveel extra’s konden worden aangekruist. Je kunt ze niet allemaal tegelijk kiezen, want de ene optie sluit de andere uit. Tenzij je meerdere sets wielen wilt hebben of een combinatie van koolstof- en houtsierstrips in je interieur. Ook een gele veiligheidsgordel rechts en een rode links lijkt me minder voor de hand liggend. Maar als je die overlap even wegdenkt, kom je op een duizelingwekkende 9,6 triljoen mogelijkheden om je 911 Carrera aan te kleden. Dat zou betekenen dat voor elke wereldburger 1.610 van deze oer-Porsches zouden kunnen klaar staan.
Het klinkt natuurlijk absurd, maar voor Porsche is het kennelijk nog niet genoeg. Onlangs kwamen ze namelijk met de 911 GTS op de proppen. In het rijtje van twintig leverbare uitvoeringen (21 als je de uitverkochte Sport Classic meetelt) van de 911 neemt de GTS een plekje tussen de Carrera 4S en de Targa 4 in. Of je de GTS nu in een open of dichte variant koopt, het is de 911 waarbij je het meeste waar voor je geld krijgt.
Er gaan geruchten dat dit de laatste uitvoering is die nog aan het 997-programma wordt toegevoegd, de volgende 911-noviteit is de geheel nieuwe generatie die in de loop van dit jaar komt. Maar met Porsche weet je het nooit; zoals blijkt uit het feit dat ze onlangs nog met de 911 Black Edition kwamen. Voor het moment is de GTS echter de beste aanbieding. Een koopje is ie zeker niet, maar als je de standaarduitrusting erbij pakt en kijkt wat alle toeters en bellen zouden kosten als je het op een gewone Carrera S zou meebestellen, dan begrijp je wat ik bedoel.
Neem de motor. De Carrera S (113.100 euro in Nederland, 101.519 euro in België) heeft standaard 385 pk en 400 Nm om te temmen. Om op gelijke hoogte met de GTS te komen moet er een Powerkit gekozen worden met een waarde van circa 14.000 euro.
De wielen zijn ook een verhaal apart. De velgen van de GTS, de RS Spyder met centrale moer, zijn niet af-fabriek leverbaar. Je zult de verkoper moeten vragen of hij nog een setje heeft liggen. Je bent dan zo weer een paar duizend euro verder. Dan zijn we er nog niet. De voorbumper is een speciaal geval, namelijk een Sport Design-exemplaar. Kost zomaar twee- tot drieduizend euro. Aangezien de GTS de bredere kont van een Carrera 4 heeft, moet je ook nog behoorlijk wat spaarpotten stukslaan voor de aanpassing van het plaatwerk.
Om ook van binnen in de pas te lopen met de GTS dien je het sportstuur en alcantara bekleding bij te bestellen. Onder aan de streep kom je op een bedrag dat hard richting de 170.000 euro gaat. Daarmee benader je de prijs van de GT3. Raad eens wat de GTS kost? 140.000 pietermannen voor d’Ollanders en 108.000 euro voor de Vlamingen.
Oké: ik weet dat je dertiende maand net niet toereikend is om er meteen eentje af te tikken, maar in Porsche-jargon is dit echt een koopje. Waarschijnlijk zijn heel wat Porsche-liefhebbers hun centjes aan het tellen, want zo’n kans kun je niet laten lopen.
Het zal je nooit lukken om de Carrera 2 helemaal identiek aan een GTS te maken. Er is namelijk ook een aantal details dat uniek is voor deze uitvoering. Door de zwart gespoten spoilerlip onder de voorbumper en dito dorpelspoilers lijkt de GTS lichter. Door de zwarte lak tussen de uitlaatpijpen (die zelf ook zwart zijn) lijkt het alsof de achterkant nog breder is dan de extra 44 millimeter die hij al kreeg. Al met al ziet de GTS er lager, sneller en potenter uit.
Zijn uiterlijk maakt de GTS daadwerkelijk waar. Al eerder noemde ik de Powerkit. Die levert 28 pk op, met dank aan onder meer een sportuitlaat. Daarnaast heeft de motor van de GTS een variabele luchtinlaat. Hierdoor is het koppel in het middengebied hoger, waardoor ie op lange ritten nog minder moeite hoeft te doen om flink door te rijden. Vanaf 6.000 toeren breekt de hel los. Dan gaat al het motorlawaai ongefilterd naar buiten. Dan ontpopt zich ineens een heel andere auto. Net als je denkt lekker op stoom te zijn, slaat de GTS nog een extra vaatje aan. De topsnelheid is 305 km/u, de versie met handbak snelt in 4,6 seconden naar de honderd. De PDK-uitvoering (dus met die dubbele koppeling) doet het in 4,4 seconden. Met het Sport Chrono Pack aan boord kun je het zelfs in 4,2 seconden klaren. Maar dat moet je bijbestellen. Ja, zelfs bij de GTS kun je nog genoeg opties aankruisen.
‘De GTS is van alle 911’s waarschijnlijk het beste in balans als het gaat om prijs, prestaties en comfort’
Los van de verschillende versnellingsbaktypes kan de koper ook beslissen of hij wel of geen achterzittingen wil hebben en of er een grotere (90 liter) benzinetank onder de kap moet komen. Voor de verandering hebben beide keuzemogelijkheden geen financiële consequenties, je hoeft er niets voor te betalen. Het is natuurlijk het handigste om voor het maximale te gaan, tenzij je echt merkt dat de keuze invloed heeft op de wegligging van de auto. Ben je zo’n freak dan heb je waarschijnlijk geen vrienden. Een achterbank om iemand mee te nemen heb je dan helemaal niet nodig.
Wil je heel enthousiast aan de gang gaan met je nieuwe 911, dan neem je natuurlijk de keramische remmen en het sportonderstel met sperdifferentieel. Je GTS komt dan twintig millimeter dichter bij de grond, staat sneller stil en heeft een nog betere wegligging.
Als je al je keuzes hebt gemaakt, rest je niets meer dan heerlijk genieten van het resultaat. De GTS is van alle 911’s waarschijnlijk het beste in balans als het gaat om prijs, prestaties en comfort. De combinatie van show ‘n’ go grenst aan perfectie.
Het is een tweewielaandrijver, dus je hebt maximaal gevoel in de besturing. De voorwielen hebben niets anders te doen dan ervoor te zorgen dat je in de juiste richting gaat. De achterwielen zorgen wel voor de rest. Die zijn met elf inch brede banden uitstekend toegerust om de kracht van de motor om te zetten in pure snelheid. De spoorbreedte nam zowel voor als achter iets toe, waardoor de grens van het toelaatbare iets wordt opgerekt. Dat maakt het rijplezier er niet minder om.
Het is telkens weer schrikken hoe snel de GTS is. De bochten in mijn bekende testcircuitje kon ik 10 tot 15 procent sneller ronden dan met een gewone Carrera, zonder dat me ook maar enig moment een gevoel van onbehagen bekroop. Hij kwispelt vrolijk als je het gas erop zet en heeft dan ook een ferme hand en bescheiden gasvoet nodig om de boel een beetje in het spoor te houden. Het grote verschil is het gemak waarmee alles gaat.
Het prachtige driespaaks alcantara sportstuur draagt daar zeker aan bij. Het maakt een einde aan de schakelknopjes op het stuur, de GTS heeft namelijk schakelflippers achter het stuur zitten. Ik laat er geen traan om, dit is op alle fronten een betere voorziening. De knopjes waren erg handig als je met één hand wilde sturen en schakelen tegelijkertijd. Maar of dat hoort bij een sportauto die 300 km/u loopt?
Als ik de gelegenheid krijg voor een ritje in de cabrioversie hoef ik maar twee vragen beantwoord te krijgen. Is ie stijf genoeg op slechte wegen en kun je het dak nog open houden als je sneller rijdt dan tachtig? Op de eerste vraag is het antwoord ja. Hij is zestig kilo zwaarder, maar daar merk je helemaal niets van. Het tweede antwoord is ook ja. Goed, de stereo moet een standje harder, maar ook als het wat sneller gaat kun je nog gewoon met je passagier praten.
Maar waar moet je het dan over hebben? Ik weet wel wat ik aan het dénken was tijdens de rit in de GTS. Hij komt zo dicht in de buurt van de (al uitverkochte) Sport Classic dat het toch niet al te veel moeite moet kosten om een GTS daarnaar op te waarderen? Je moet de wielen wisselen voor een paar Fuchs-achtige velgen en ergens een ducktailspoiler op de kop zien te tikken. Die zwarte afwerking van de koplampen hoeft toch ook niet zo’n probleem te zijn. Hm, voor heel wat minder dan de officiële prijs heb je dan dus een Sport Classic op het pad staan.
Wat me te binnen schiet, is dat je dan maar een kopietje hebt en nog een slechte ook. Het is beter om gewoon een GTS te kopen en te genieten van een van de beste 911’s die er dit moment te koop zijn. Je krijgt dan misschien niet dat echte seventies gevoel van de Sport Classic en hebt niet zo iets exclusiefs voor de deur, maar het rijplezier is er zeker niet minder om. Sterker nog: misschien valt er wel meer te genieten. Iets exclusiefs als de Sport Classic verdwijnt onder een hoes in een hoekje van de garage van een verzamelaar, wachtend op een tijd dat er grof geld wordt betaald voor zo’n unieke auto. De GTS is gewoon te koop en kan op elk gewenst moment van stal worden gehaald om zijn talenten te showen tijdens een plezierrit.
Het is niet de perfecte auto en zal dat ook zeker nooit worden. Maar van die hele lange lijst 911’s die er anno 2011 te koop zijn, is dit voor het geld misschien wel de meest evenwichtige versie. Of er moet intussen alweer een nieuw model gepresenteerd zijn.
Specificaties: Carrera GTS
Leuk
De beste 911 voor je geld
Niet leuk
Dat kan zo maar anders worden
TopGear-vonnis
Een echte knalaanbieding. Prestaties van een Sport Classic voor iets meer geld dan een aangeklede Carrera S
Prestaties
0-100 km/u in 4,4 sec., top 305 km/u, 10,2 l/100 km
Techniek
3.800 cc, zescilinder boxer, achterwielaandrijving, 408 pk, 420 Nm, 1.860 kg, 240 g/km CO2
Doen!
Grotere brandstoftank
Niet doen
Tv-tuner
Prijs NL € 140.400
Prijs BE € 107.932
Reacties