Dat je met de Porsche 911 Dakar heel goed in het zand kunt -spelen, dat ondervonden we niet al te lang geleden in de Marokkaanse woestijn. Maar hoeveel mensen gaan er nu echt met hun gelimiteerde Elfje van drie euroton door het zand ploeteren? We gokken dat de kopers hem gewoon willen hebben omdat ze hem übercool vinden, of als toevoeging aan een collectie. Bovendien houdt niet iedereen van zand. Het is grof, ruw en irritant. En het komt overal.

Dus wij waren vooral heel benieuwd hoe de 911 Dakar zich gedraagt als daily driver. Je zou een kleine aanname mogen doen dat de toegenomen veerweg zorgt voor meer comfort en dat het daarmee misschien wel de fijnste 911 is voor woon-werkverkeer. Dus we verruilen de zandduinen voor de Nederlandse drempels om dat te onderzoeken.

Landbouwvoertuig?

Voor ons staat een Porsche 911 Dakar met een Nederlands T-kenteken. Best grappig, want kentekens van landbouwvoertuigen beginnen ook met een T, en laat deze Elf nou net een schep op het dak hebben en op dikke offroad-banden staan. Onze Dakar draagt niet het Rallye Design Pack met two-tone lak en die geinige fictieve-sponsorstickers van ruim 28.000 euro, of een rallystickerset van 4.500 euro, maar is gewoon in de kleur Shade Green gespoten. Voor een daily driver lijkt ons dat de beste keuze.

Zonder stickers is het een mooie ijsbreker als je op bezoek gaat bij zakenrelaties. Zeker als je het dakrek (van bijna 6.000 euro) bestelt en daarop zaken als twee jerrycans en een pioniersschep (alles bij elkaar 650 euro) bevestigt. Wat ons betreft zijn deze accessoires verplicht als je een Dakar rijdt. De spulletjes zitten trouwens vast met een cijferslotje, dus je zult je officiële Porsche-schepje niet zomaar kwijt zijn.

Mensen vinden de Porsche 911 Dakar cool – of raar

Mensen in the know (voornamelijk die in verhoogde Volvo-stationwagens of Land Rovers, hoveniers met een imperiaal en andere Porsche-eigenaren) zullen het geweldig vinden dat je met bepakking rondrijdt. Anderen zullen graag tekst en uitleg willen over wat er in hemelsnaam op het dak zit – of zich afvragen of ie straks z’n vleugels uit zal klappen om op te stijgen.

Cameraschuw moet je sowieso niet zijn met deze auto, want in de binnenspiegel zie je regelmatig een telefoon omhooggaan om een fotootje te nemen. Gek genoeg zijn een hoop mensen meer geïnteresseerd in wat voor persoon er nou in zo’n dwaze bak rijdt; ze kijken meer naar jou dan naar de auto, vaak wel gevolgd door een duimpje.

Verstralers en een dakrek op de Porsche 911 Dakar

Uniek voor de 911 Dakar is een klein stroompuntje in het dak, ongeveer waar je normaliter een antenne zou verwachten. Deze voedt de led-verstralers op het rek, die fel genoeg zijn om het bioritme van je lokale roodborstjes-populatie te ontregelen. Je hebt in Nederland geen fluit aan deze bak licht, aangezien je de lampen officieel niet mag gebruiken (ook niet om je ongenoegen te uiten tegen linksplakkers), al is het nog zo verleidelijk.

Volgens Porsche moeten ze zelfs afgedekt zijn op de openbare weg. Een mooi excuus om met het ding richting Zweden te rijden, want daar heeft elke Volvo zo’n lichtbak. De 2.600 lumen aan led’jes bedien je met een knopje op het plafond van de auto. Het enige minpuntje is dat je nergens aan de binnenkant te zien krijgt dat de lampen aanstaan, dus pas op dat je overdag niemand verblindt. In het donker merk je het écht wel als ze branden. Nog cooler zou het zijn als het een tuimelschakelaar was, zoals in een vliegtuig, maar dat zou een stijlbreuk zijn voor het interieur. Porsche verkoopt trouwens ook een daktent voor de 911, die deze Dakar uitstekend staat. Daarmee kun je pas echt op avontuur.

Hoeveel hoger staat ie?

De 911 Dakar staat in alle gevallen 50 millimeter hoger op zijn pootjes dan een normale instap-911. Met een druk op de knop groeit de bodemvrijheid nog eens 30 millimeter dankzij een liftsysteem. Tot de 170 km/u blijft de Dakar in de hoge rijstand, dus je kunt in Nederland en België altijd hoog rijden. Je merkt dan wel dat de auto een tikkeltje stugger wordt; in de normale stand is de Dakar het comfortabelst.

Op de snelweg deint ie aangenaam lichtjes, en je zou verwachten dat je drempels nauwelijks merkt. Maar daar vergis je je in. Voor de hoogte hoef je niet extra te remmen en de voorste dempers absorberen de drempels zonder problemen, maar als je weer naar beneden gaat, merk je dat de achterste dempers verrassend stug zijn. Niet vreemd, want die mogen het gewicht van de motor tillen. Je klettert hierdoor best hard van drempels af, wat zeker met de standaard koolstofvezel kuipstoelen niet heel aangenaam is.

De kuipstoelen in de Porsche 911 Dakar zijn niet voor elke dag

Die kuipjes zien er geweldig uit, maar het zou niet onze eerste keuze zijn voor een daily driver. De rugleuning zit vast en een instelbare lendensteun is er niet. Lange ritten zijn geen lijdensweg, maar het is het overwegen waard om te gaan voor de achttienvoudig verstelbare stoelen. Dan kun je je 911 Dakar later ook nog eens verkopen als een ‘zeldzame specificatie’. Een achterbank ontbreekt sowieso, vandaar ook dat de auto inclusief alle extra’s maar 16 kilo meer weegt dan een GTS. Lichtgewicht ramen dragen bij aan de gewichtsreductie.

Op de plaats van de achterbank kun je een rolkooi laten installeren. Is gaaf, altijd doen. Behalve als je die ruimte graag wilt gebruiken voor de boodschappen, want bij de 911 kun je niet via een achterklep bij het achterste deel. De enige opbergruimte die je hebt, is de frunk in de neus. Daar kun je prima twee ‘te gierig om bij te betalen voor ruimbagage’-koffertjes kwijt. Grotere koffers kunnen uiteraard wel op het dakrek, als ze samen niet zwaarder zijn dan 42 kilo.

Slechts één bekerhouder

Nu we het er toch over hebben: net als bij alle Elfjes heb je maar één bekerhouder in de middenconsole (plus een uitklapbare bij de passagier) en verder zijn er weinig handige vakjes voor je sleutels en telefoon. Voor dagelijks gebruik zullen luie rijders ook de adaptieve cruisecontrol missen, net als de dodehoekwaarschuwing. Wij zijn heel blij dat we eindelijk weer eens een moderne auto rijden zonder deze bemoeierige foefjes.

Standaard staat de Porsche 911 Dakar op vlezige Pirelli Scorpion All Terrain Plus-banden. Wederom niet de beste keuze voor de dagelijkse kilometers, maar het zou zonde zijn als je niet minimaal één setje afneemt. De offroad-banden maken de Dakar-uitstraling wel af en er valt prima mee te leven. Als je het vergelijkt met het kabaal dat van de offroad-banden van iets als een Jeep Wrangler komt, zijn deze Pirelli’s fluisterstil.

Gewoon iets meer geluid

De Porsche 911 Dakar maakt op alle vlakken net wat meer herrie dan een gewone 911; de banden hoor je wat beter, het dakrek fluit lichtjes en de geluidsisolatie is (door de lichtgewicht ruiten) net wat minder. Een optioneel Burmester-audiosysteem helpt bij het overstemmen van het omgevingsgeluid, maar de kwaliteit gaat een beetje verloren in het geruis.

Hoe sportief het rijdt? In korte bochten en op rotondes voel je dat het stuur wat meer weerstand geeft door het vervormen van de lijvige banden en de neus reageert iets minder direct je van een 911 gewend bent. De meesturende achterwielen voegen dan weer directheid toe. Zelfs met de offroad-banden is het een bovengemiddeld goed sturend geheel. Bij hard optrekken op oneffen asfalt en bij stuurcorrecties in de bocht voel je dat de gehele auto net wat minder balans heeft, maar echt listig is de 911 Dakar nooit. Porsche biedt trouwens ook gewoon een setje Pirelli P Zero’s aan.

De Porsche 911 Dakar heeft een lagere topsnelheid

Vanwege de speciale banden is de topsnelheid van onze Dakar begrensd op 240 km/u. In theorie zou een snelheid van 300+ km/u wel mogelijk moeten zijn met het vermogen van 480 pk en het koppel van 570 Nm. De kracht gaat naar alle wielen en je hebt altijd een automaat met acht versnellingen. Qua acceleratie lever je niets in: de 0-naar-100-tijd van 3,4 seconden is gelijk aan die van de 911 GTS met hetzelfde vermogen. En hoewel het een watergekoelde turbomotor is, krijgt Porsche het voor elkaar om (net als bij de andere turbo-Elfjes) een lekker rauw en mechanisch geluid uit te lokken. Motorisch dus vrijwel geen concessies.

Uniek voor de Dakar zijn de rijmodi Rallye en Offroad. Bij de eerste gaat er veel vermogen naar de achterwielen om op een losse ondergrond leuk te kunnen spelen. In de Offroad-stand gaat de ophanging omhoog en maximaliseren de -systemen de grip om weg te komen uit lastige situaties. Beide modi hebben een aangepaste -launchcontrol die iets meer wielslip toelaat. 

Dus, is de Porsche 911 Dakar een goede daily driver?

Dus, is de Dakar de ultieme 911 voor alle dagen? Niet helemaal. Als jouw woonwijk verzadigd is met drempels, is het een overweging waard, maar qua comfort en geluid kun je misschien beter bijna 90.000 euro in je zak houden en de GTS nemen. Als je überhaupt al in aanmerking komt om één van de 2.500 Dakars te mogen kopen, kies je ’m vooral omdat het een van de coolste Porsches van dit moment is, die zich ook prima thuisvoelt op het asfalt in de Benelux. En je hebt dan gelijk een mooie reden om de minimaal net zo toffe Cayenne S Transsyberia te kopen. Anders voelt die Dakar zich zo eenzaam in je collectie.

Specificaties Porsche 911 Dakar (2023)


Motor
2.981 cc
zescilinder boxer biturbo
480 pk @ 6.500 tpm
570 Nm @ 2.300 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 240 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,3 l/100 km
256 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.530 x 1.864 x
1.338 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.680 kg
67 l (benzine)
132 l (bagage)
Prijzen
€ 306.100 (NL)
€ 251.932 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)