Het wordt niet beter dan een Porsche 911 GT3, toch? Nee, serieus. Het is geen retorische vraag. Is het mogelijk om een betere sportauto te bouwen, die de openbare weg op mag én klaar is voor het circuit, dan de tweezits-variant van de Porsche 911? Twee Duitse autobouwers hebben het recent geprobeerd. Een daarvan heet Mercedes-AMG GT R. De ander is, stiekem een Porsche 911 GT3. Dus die laatste had een kleine voorsprong.

De nieuwe Porsche 911 GT3, ofwel de 991 2.0-generatie van de 911, verbergt een nieuwe 4,0-liter boxer onder herontworpen aerodynamica. De gefacelifte voorbumper is geen schoonheid, maar samen met de grotere achterspoiler en de forse diffuser klopt het plaatje wel. Dit is de Revenge Of The GT3 op de baan – of op een onschuldige weg – en die verschijnt daar met dezelfde kracht als de huidige GT3 RS. Z’n natuurlijk ademende motor (al is ‘motor’ niet helemaal het juiste woord voor het edele, schreeuwende hart achterin de auto) spint naar 9.000 tpm, en wringt er ondertussen een vermogen uit van 500 pk.

preview

Zoals je misschien al ergens op het internet hebt gelezen, kun je weer een handbak op je Porsche 911 GT3 bestellen, in plaats van de feilloze, snel schakelende flippers die niets extra kosten. Dacht je een paar duizend euro te besparen door het handen- en voetenwerk zelf te doen, dan kun je dat op je buik schrijven. Fans en enthousiastelingen hebben Porsche gedwongen terug te keren op haar PDK-schreden en de wraak van het bedrijf is zoet: betalen zul je.

De versie die we vandaag rijden, is bepaald niet de optimaal uitgeruste GT3, tenzij je ‘m echt – denk hier goed over na – wilt hebben om elke dag in te rijden. Ja, hij heeft de prijzige koolstof-keramische remmen, maar de zachte elektrische stoelen doen te veel denken aan de Carrera en te weinig aan een racewagen. Hij voelt simpelweg niet doelgericht genoeg aan, terwijl ie dat wel zou kunnen zijn. Deze versie heeft navigatie, Bose hi-fi, en airco – maar geen steigerwerk (lees: rolkooi) dat de achterruit blokkeert. Het is een GT3 de Luxe, om het zo maar te zeggen. Een gezonde salade, met dubbelgebakken patat en mayonaise.

preview

Mocht je je nu afvragen waar je het moet zoeken omdat je op zoek bent naar een ruige über-sportwagen, dan hebben we de Mercedes-AMG GT R voor je in de aanbieding. De speciale aanbeveling van de chef-kok, aan tafel opgelepeld door de ober. Je kunt ‘m niet met handbak bestellen, maar de zeventraps transmissie met dubbele koppeling is ronduit spectaculair. Je kunt niets weglaten uit het interieur, en hoewel ie komt met elektrisch uitvouwbare splitters, achterwielbesturing, een Burmester-stereo en een 4,0-liter twin-turbo V8, is ie toch nog 15 kilo lichter dan de standaard, eigenzinnige AMG GT.

preview

Hij heeft wel een rolkooi, waardoor het zicht naar achteren dat nog resteerde nadat de achterspoiler dat al goeddeels blokkeerde, nu helemaal verdwenen is. In de kuipstoelen zit je niet zozeer, maar word je door een leren exoskelet vastgeklampt. Vastgenageld in de stoelen, tussen de monumentale middenconsole en de raampjes zo laag als brievenbusopeningen in, uitkijkend over de eindeloze kap, krijg je het idee dat je een bad neemt aan boord van de Starship Enterprise.

Klinkt dat relaxt?

Vergeet het maar. De AMG is een en al bloed en geweld, een overdaad aan indrukken voor de zintuigen. Het gekste is echter iets anders – het is de besturing die de ervaring van het rijden in de Mercedes-AMG GT R compleet domineert. Dus nee, niet de motor. Niet de bombastische, ongelooflijk responsieve V8 die net achter het dashboard ligt, en die voor eens en altijd afrekent met de smoesjes waarmee BMW altijd komt omtrent het slappe geluid van de Beierse turbomotoren. De AMG laat de grond trillen als ie stationair loopt, hij gromt en burpt alsof ie gorgelt met de benzine in plaats van die te verbranden. De kakofonische brul uit z’n enorme, centrale uitlaatpijp – die wordt geflankeerd door twee verborgen pijpen die hete lucht in de diffuser blazen – giert en schreeuwt en knalt en kermt, het is maar net hoe diep je het gaspedaal ingedrukt houdt.

Maar het gebeurt allemaal niet alleen maar achter je – er pulseren ook geluiden naar en door de cabine van de auto. De motor is een betoverend monster, in elke kubieke centimeter de waardige opvolger van de oude 6.2 V8. Toch is de motor nog lang niet zo intrigerend als de besturing.

preview

Alle AMG GT’s hebben een absurde vorm van reactieve besturing. Je zou net zo goed het stuur weg kunnen laten en ‘m besturen met een tuimelschakelaar. Drie klikjes: links, rechts, rechtdoor. Maar de R neutraliseert die ridicuul gevoelige voorkant door ook met z’n achterwielen te sturen, zodat de achterkant nu zowaar de enorme neus volgt in de bocht. Goed idee! Porsche installeerde achterwielbesturing op de GT3 in 2013, want je kunt nu eenmaal geen zo scherp sturende voorkant hebben in een auto – met een gewichtsbalans als die van een schoonspringer op de rand van een duikplank – als de achterkant weigert mee te doen.

Welke van de twee wordt het?

Tegen alle verwachtingen in blijkt de Porsche het meest intimiderend van de twee te zijn. Hoewel je daadwerkelijk naar buiten kunt kijken, hoewel ie evenwichtig stuurt, en hoewel ie eerder mechanische muziek zingt dan een spervuur aan artillerie op je loslaat, en hoewel ie aanzienlijk minder vermogen heeft dan de AMG, is de GT3 in de regen een behoorlijke lastpak. Met alle veiligheidssystemen aan staat ie al dwars voor je z’n maximale aantal toeren hebt gehaald.

Z’n Cup 2-banden kunnen niets met de natte omstandigheden. De Mercedes-AMG GT R staat een trede lager op de sadistische rubberladder, en is daardoor meteen een stuk vriendelijker. Deze auto wil dat de bestuurder zich over ‘m ontfermt. Waarom zou AMG anders zijn gekomen met een tientraps (!) instelling voor de tractiecontrole? De Porsche 911 GT3 vraagt techniek en dwingt je respect af. Geen grappen of grollen, maar ook geen tolerantie. Ben je niet in de stemming voor ‘m – en wil je jezelf niet uitdagen – dan hoef je ‘m niet eens te starten.

preview

De brede groene geluidsmachine is vrijwel in alle omstandigheden en overal een uiterst goede auto. De Porsche 911 GT3 is daarentegen net zo getalenteerd als jijzelf. Kun je niet rijden, dan is ie een nachtmerrie, hij straft je voor je fouten zoals een teleurgestelde judoleraar dat zou doen. Als je goed bent – of liever nog een rijdend genie – dan blijkt hij beter dan jij. Hij doet niet aan vleierij. De Mercedes-AMG GT R is een komische musclecar afkomstig van een aristocratische, Duitse hogeschool, de Porsche 911 GT3 is een gefrustreerde Le Mans-racewagen met bekerhouders.

En dat is het probleem. Zelfs toen de baan droog werd en de slicks van de GT3 warm waren, hadden we op het circuit van Knockhill meer lol met de GT R. Je lacht harder, het is allemaal wat minder serieus. Maar kijken we nu terug op die sessie, dan zouden we liever nog eens met de GT3 rijden. Nog een rondje. En daarna nog eentje, eentje maar. Dat ie zo streng en serieus is, wordt gecompenseerd door de hypnotiserende aandrijving.

preview

De R is de aanzienlijk betere variant van de AMG GT. Soepeler op de weg, en aanzienlijk betrouwbaarder nu het ingaan van een bocht wat menselijker is geworden. De motor is een meesterwerk, en de eindeloze instellingen voor de tractiecontrole zijn ontzettend leuk om mee te spelen. Hij staat altijd aan jouw kant. Maar ook is ie slinks, en een karikatuur. Hij wil te graag en is een blufgozer. Maar stap daarna in de 911, dan is die op zijn beurt ineens wat gewoontjes. Klinisch, haast.

Tot je je echt concentreert en die transcendente motor en z’n scalpelscherpe balans ontdekt, en je verslaafd aan ‘m raakt. Als het gaat om focus valt de GT3 niet te verslaan.

Specificaties Mercedes-AMG GT R


Prijs: € 228.949 (NL) / € 170.247 (B)

Motor 3.982 cc, twin-turbo V8, 585 pk, 700 Nm

Transmissie zeventraps automaat, dubbele koppeling, achterwielen

Prestaties 0–100 km/u in 3,6 sec., top 318 km/u

Verbruik 11,4 l/100 km, 259 g/km CO2

Gewicht 1.530 kg

Specificaties Porsche 911 GT3


Prijs:  € 228.300 (NL) / € 156.671 (B)

Motor 3.996 cc, zescilinder, 500 pk, 460 Nm

Transmissie zeventraps, dubbele koppeling, achterwielen

Prestaties 0–100 km/u in 3,4 sec., top 318 km/u

Verbruik 12,7 l/100 km, 288 g/km CO2

Gewicht: 1.430 kg

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)