De
R8 V8 Spyder is een prima auto. Maar kan ie de beste 911 cabrio verslaan?
Van de Porsche 911 heb je meer smaken dan de Gamma aan verftinten in de winkel heeft staan. Daardoor is er eigenlijk voor elk wat wils. Je kunt al redelijk voordelig instappen terwijl je aan de andere kant van het leveringsprogramma peperdure varianten vindt. Audi heeft het juist andersom gedaan. Eerst was er een schier onbereikbare V10 Spyder, deze heeft versterking gekregen van een mindere broeder, de V8. Wat gebeurt er als de ene auto aan de bovenkant van zijn markt zit en de andere aan de onderkant? Juist, het worden alternatieven. Nee, geen concurrenten, want we spelen het spel fair.
In dit geval komt de topversie van de achterwielaangedreven 911’s, de GTS cabrio prijstechnisch in de buurt van de R8 V8 Spyder. Al is dat betrekkelijk, want in het geval van Nederlandse prijzen is ie nog altijd 40.000 euro goedkoper. Het kan natuurlijk zo zijn dat je dat bedrag grif wilt neertellen voor een auto die meer tot de verbeelding spreekt. Maar is het nodig?
De GTS is het uitzwaaimodel van de huidige 911-reeks. De nieuwe generatie rijdt al op de Nürburgring, dus de introductie laat niet lang meer op zicht wachten. De ongeblazen zescilinder boxer perst er 402 pk uit en hoeft daarmee maar 22 pk toe te geven op de R8.
Op de weg zijn beide auto’s aan elkaar gewaagd als het gaat om snelheid. De acceleratie van 0 naar 100 km/u is identiek met 4,8 seconden, in beide gevallen is 300 km/u de top. Doe je een acceleratietest in dragrace-stijl, dan heb je een flink stuk asfalt nodig om de kemphanen uit elkaar te drijven. Wordt het traject bochtiger, dan is de R8 favoriet, want die maakt zijn kilometers sneller. Insturen naar de apex en vertrouwen op de bovennatuurlijke balans en grip is voldoende om aan het einde van de bocht diep onder de indruk van je eigen rijkunsten te zijn. Wat is dit een geweldige auto.
Om een 911 succesvol door de bocht te loodsen is heel wat meer stuurmanskunst gewenst. Het lijkt dat de achterwielen hun tractie nooit zullen verliezen. Kijk eens naar die enorme banden onder de extra brede flanken. Ze komen van een Carrera 4. Het gevaar schuilt in de neus, die wordt wat zoekerig als je ‘m een snelle bocht in dirigeert. Er zijn correctiebewegingen in het stuur nodig om de juiste lijn te rijden. Dit is gedeeltelijk te herleiden tot de gevoeliger besturing van de 911, de inrichting van de R8 is minder zenuwachtig en lijkt meer afgesteld op snelweggebruik. Ga je tot het gaatje, dan laat de 911 duidelijker weten waarmee ie bezig is, maar dan moet je de mindere stabiliteit voor lief nemen. Het is een auto met een enorm potentieel, maar het zal een tijdje duren voordat je ‘m onder de knie hebt en de GTS ten volle kunt benutten. In de R8 kun je vanaf de eerste meter voluit gaan, je voelt je een volleerd coureur.
Ben je een stille genieter, kies dan niet voor een R8. Een 911 heeft een silhouet dat sinds de vroege Middeleeuwen onveranderd is, zodat je haast niet opvalt. Met een R8 kun je dat vergeten, zeker als je ‘m in het Prodent-wit koopt. De super-Audi is al weer een paar jaar onder ons, maar nog steeds zorgt hij voor oploopjes als je ‘m parkeert. Zijn de omstanders teleurgesteld omdat het ‘maar’ een V8 is, start dan even de motor. De kritiek zal verstommen, omdat het overstemd wordt door een prachtig geluid. Het Nascar-achtige gedreun van de R8 vernedert het gepruttel van de Porsche-boxer tot het bijgeluid van een aanlopende grasmaaier.
Op andere punten steekt de aloude 911 de R8 de loef af. We noemen de stoelen, maar ook het brandstofverbruik. De Porsche gebruikt 10,8 liter benzine per 100 kilometer, de R8 wil 14,4 liter hebben. De CO2-uitstoot is 254 tegen 337 gram per kilometer. Maar of je daar bij de aankoop van een supersportauto nou echt op let? Je bestelt toch ook geen lapdance omdat je benen wat koud optrekken?
De GTS is de beste keuze als je een 911 cabrio wilt. Hij is snel en betrekt je enorm bij het rijden. Ik geef je echter op een briefje dat wanneer je er een koopt, je al snel denkt: waarom heb ik geen coupé gekocht? De 911 is als cabrio namelijk minder dan een dichte versie, de scherpe randjes zijn eraf. Bij de R8 is dat juist het tegenovergestelde. Het is een sportauto van het zuiverste water, of je nu een V8 of een V10 koopt.
Het vonnis van TopGear
Ondanks het fikse prijsverschil is de R8 het waard om door te sparen. In een GTS moet je hard werken om te genieten, de Audi weet de tekortkomingen van de chauffeur te verbloemen en geeft daardoor een beter gevoel
Reacties