In de straat waar ik opgroeide, zat een paar huizen verderop een hotel. De eigenaar had een zoontje van mijn leeftijd met wie ik nogal eens op straat voetbalde en die door de ongelimiteerde toegang tot de hotelkeuken nogal uitdijde. Dat kwam hem op menig pesterijtje te staan (kinderen zijn wreed) en toch was iedereen jaloers op hem. Het hotel liep immers zo goed dat zijn vader op een dag de straat in reed in een gloednieuwe, vanillevla-gele Porsche 911 Targa. Het kereltje slikte de treiterijen met een glimlach weg, opende de deur en ging op de stoel staan, waarna zijn vader langzaam en toeterend wegreed. Alleen zijn hoofd en arm staken door het geopende Targa-dak, en hij zwaaide naar ons. We staarden hem met open mond na. Toen wist ik het zeker: als je het echt gemaakt hebt, rijd je in een 911 Targa. Geen coupé, geen cabrio (want daarin kun je niet staan): een Targa.
De Porsche 911 Targa 4 GTS is prachtig
Grappig hoe hardnekkig dat soort jeugdherinneringen blijkt te zijn, want nu, tientallen jaren later, word ik door exact datzelfde gevoel overvallen als ik op het circuit van Ascari oog-in-koplamp sta met de nieuwe 911 Targa. Ik ben niet zo’n Porsche-man – natuurlijk, geweldige auto’s, maar ze maken gek genoeg zelden iets hebberigs in me los. Deze wel. Hij is laag, dreigend en zo blauw dat je er hele zomerluchten en wereldzeeën in kunt laten verdwijnen. En dan die nostalgisch ogende aluminium b-stijl met die geschutskoepel van een achterruit er achter – als je dan toch zo nodig naar je roemrijke verleden moet verwijzen, dan maar zo.
Dat verwijzen doet deze Targa in diverse opzichten, want hij is ook nog eens een GTS. GTS is een term die is voorbehouden aan de sportiefste versies van het huidige Porsche-gamma. Hij stamt uit 1963, toen Porsche de 904 GTS introduceerde en prompt twee keer constructeurskampioen werd en er de Targa Florio (de roemruchte straatrace op Sicilië) mee won. Ter ere daarvan werd in 1966 de Porsche 911 Targa gelanceerd – de combinatie GTS en Targa is dus een historisch uitermate verantwoorde.
Wat biedt de GTS allemaal meer?
Bij elke hedendaagse GTS moet de nadruk liggen op rijplezier en -beleving. Nu zeggen ze dat natuurlijk van al hun modellen (hoewel we de humor van ‘Nieuw: de Cayenne zonder enige vorm van rijplezier!’ kunnen inzien, zien we dat niet snel gebeuren), dus dat schept voor de GTS verwachtingen. Voor de Targa komt het neer op meer vermogen (430 pk in plaats van de 400 van een ‘gewone’ 4S), een 10 millimeter verlaagd onderstel met PASM (Porsche Active Suspension Management, een systeem dat onder meer door actieve motorsteunen de afstemming aanpast aan je rijgedrag), een aangepaste handmatige zevenbak (of zeventraps pdk), een sportuitlaat met zogeheten Sound Symposer (die ervoor zorgt dat je ook binnen optimaal kunt genieten van je zelfgeproduceerde herrie), het Sport Chrono-pakket opdat je je woon-werk-rondetijden kunt bijhouden en een aantal meer cosmetische aanpassingen in de vorm van matzwarte 20 inch wielen in Turbo S-ontwerp, een zwart luchtrooster achter, zwarte uitlaten en alcantara op stuur en stoelen.
De Porsche 911 Targa 4 GTS is veel agressiever
Dat sorteert veel effect. Natuurlijk klinkt de sportuitlaat (wel even aanzetten) van de Porsche 911 Targa 4 GTS fenomenaal; je zou in Nederland een paar bergen moeten aanleggen, puur om te kunnen horen hoe heerlijk die boxerjubel van de wanden terug je oren in klatert. De 30 extra paardenkrachten lijken de auto niet zozeer krachtiger te hebben gemaakt, maar vooral vinniger, agressiever, alsof ie een korter lontje heeft. In de juiste versnelling (dat is in het begin nog wel eens puzzelen als je er zeven tot je beschikking hebt) schiet de Targa een bocht uit alsof die zojuist iets lelijks over z’n moeder heeft gezegd.
Hoewel je zou verwachten dat een verlaagd sportonderstel bij een extra sportief model dus wel zal leiden tot een bonk! bij elk platgereden takje is niets minder waar. De Targa is zelfs uiterst comfortabel, ook als je de harde afstemming van de dempers kiest. Dat ‘Adaptive’ in PASM is verbluffend effectief: op de bergweggetjes op weg naar het Ascari-circuit gedraagt het onderstel zich gemoedelijk als het mag en straffer als het tempo erop gaat. Op het circuit zelf is het stevig, rotsvast en mede dankzij de standaard vierwielaandrijving doelgericht als Messi: je richt z’n vizier en de auto beukt de ingeslagen koers in, of die bocht het nou leuk vindt of niet.
Hij is net even wat scherper dan een normale Targa
Bij alles valt voornamelijk die brute effectiviteit op. Afgezien van de zwarte accenten hebben alle GTS-elementen een duidelijke functie. Alcantara op het stuur geeft domweg meer grip, idem voor datzelfde spul op de stoelen. Het extra geluid zweept je op om in innige samenwerking met die extra GTS-pk’s het briljante onderstel de volgende ronde nóg scherper zijn werk te laten doen. Het is alsof Atilla de Hun in je gezicht staat te blaffen dat het de volgende keer echt een tandje harder kan, dat je vertrouwen moet hebben in zijn leiderschap, dat hij die lastige chicane heus wel aankan als jij verdammt dat gas nog eens wat verder zou intrappen. Waarop je dat doet en toch weer blijkt dat jij op 80 procent van jouw vermogen, en op 60 procent van het vermogen van de Porsche 911 Targa 4 GTS hebt gereden, gewoon omdat je dacht dat het niet harder kon. Hoe heerlijk kan het zijn om te ontdekken dat je fout zat?
Wat is het verschil met de Cabrio GTS?
Er is eigenlijk maar één ding aan te merken op de Targa en dat is het Targa-dak. Het is een prachtige constructie die op elke boulevard en op elk terras weer veel oh’s en ah’s zal oogsten. Je drukt op het knopje en de achterruit komt omhoog en klapt naar achteren, daarna openen er twee klepjes in de rolbeugel om de dragers van het inmiddels omhoog geklapte dak door te kunnen laten, het dak klapt op de achterkant en de achterruit komt weer terug in positie. Schitterend. Het probleem is alleen dat er rond de 100 km/u zo veel turbulentie rond de rolbeugel ontstaat dat praten al met een stevige stemverheffing moet, en dat probleem neemt exponentieel met de snelheid toe. De 911 cabrio GTS die we ook even reden, was (met het windschotje in positie) opmerkelijk veel stiller. Dat verwacht je niet vanuit zo’n ‘beschutte’ Targa-positie.
Afgezien daarvan: ik wil ‘m. Kijken of ik m’n buurjongetje nog kan vinden.
Specificaties Porsche 911 Targa 4 GTS
15/20
Motor
3.800 cc
zescilinder boxer
430 pk / 440 Nm
Aandrijving
vier wielen
7v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 303 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,7 l/100 km
237 g/km CO2
G-label
Afmetingen
4.509 x 1.852 x 1.291 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.560 kg
68 l (benzine)
285 l (bagage)
Prijzen
NL € 178.011 (25%)
BE € 140.965
Het vonnis
Briljante, historisch verantwoorde en bijzonder fraaie toevoeging aan het immer uitdijende 911-programma. Doet alles wat ie visueel belooft; wel jammer dat hij op hogere snelheden last van windgeruis heeft. 911 Cabrio GTS dan maar?
Reacties