In een onbeduidend gebouw vlakbij de Porsche-fabriek in Zuffenhausen gebeuren mooie dingen. Nieuwe auto’s worden er naar binnen gereden en komen iets bijzonderder weer naar buiten.
Sinds 1986 houdt deze afdeling, tegenwoordig Porsche Exclusive Manufaktur geheten, zich bezig met de speciale wensen van klanten: unieke accenten en kleurcombinaties, handgemaakte elementen, je familiewapen in de hoofdsteunen gestikt, dat soort werk. Maar ook relatief simpele zaken als zwarte typeaanduidingen of extra leer in het interieur worden door hen opgepakt. Er zijn 180 man aan het werk, die vorig jaar in totaal zo’n 15.000 auto’s onder handen namen. Ruim de helft hiervan waren 911’s.
Wat doen zij nog meer?
De Exclusive Manufaktur is daarnaast verantwoordelijk voor incidentele special editions; gelimiteerde modellen die vaak onmiddellijk hun plek innemen in de illustere Porsche-geschiedenis. Auto’s als de 997 Speedster en Sport Classic, maar ook de recent onthulde Targa 4S Alex Edition, een knipoog naar de Nederlandse politie-Porsches. En deze: de Porsche 911 Turbo S Exclusive Series, die de snelste 911 een extra dosis stijl en performance verschaft.
Hoewel, stijl – daar kun je over twisten. Niet iedereen houdt van velgen met opzichtige glimrandjes. Je hebt de optie om ze weg te laten, maar dan kun je je vrienden nooit vertellen over het fascinerende proces dat Porsche gebruikt om ze te maken: eerst wordt de gehele velg goud gespoten, dan zwart, en vervolgens brandt een laser het zwart op de randen weg met juweelachtige precisie. Blanke lak eroverheen en je hebt vier kunstwerkjes die je geheid bij stoepranden uit de buurt zult houden.
Wat is er nog meer exclusief aan?
In totaal past de Exclusive Manufaktur zo’n 50 onderdelen aan deze Turbo S aan, waar ze per auto elf uur over doen. Zo is er veel koolstofvezel – onder andere voor de voorklep, het dak en de unieke spoilers en sideskirts – en schitteren de gouden accenten je ook in het interieur tegemoet. Zelfs in de gaatjes van de leren stoelen vind je ze terug. Ook hier geldt: vind je dat niks, dan kun je het weglaten. Voor de carrosserie kun je kiezen uit zes kleuren.
Als party piece krijgt de Porsche 911 Turbo S Exclusive Series 27 extra pk’s mee, voor een totaal vermogen van 607 pk. Merk je het verschil met een standaard Turbo S? Misschien dat de echt geoefende rijder het in z’n rondetijden op de Ring zal terugzien, maar op de openbare weg ga je het er natuurlijk nooit uithalen en is het vooral een stukje prestige: ‘meer dan 600 pk’ klinkt toch beter dan ‘net geen 600 pk’.
De Turbo S was al onaards snel, briljant accuraat en verbluffend stabiel in alle omstandigheden – de Porsche 911 Turbo S Exclusive Series verandert daar weinig aan. Maar wie zich net even lekkerder voelt in iets aparts en daar ruim 50.000 euro extra voor over heeft, zal ‘m moeilijk kunnen laten staan.
Porsche 911 Turbo S Exclusive Series
Motor
3.800 cc
zescilinder boxer biturbo
607 pk @ 6.750 tpm
750 Nm @ 2.250 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,9 s
top 330 km/u
Verbruik (gemiddeld)
9,1 l/100 km
212 g/km CO2
G label
Afmetingen
4.507 x 1.880 x 1.297 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
1.600 kg
68 l (benzine)
115 l (bagage)
Prijzen
€ 301.600 (NL)
n.n.b. (B)
Vonnis:
Porsche bouwt slechts 500 stuks van de Turbo S Exclusive Series, dus val je voor goud, wees er snel bij. Tip: bestel het bijpassende horloge, met Porsche Designs eigen uurwerk en een rotor in de vorm van een velg
Reacties