Iets wat we al vrij snel in de gaten kregen nadat hij aan het begin van deze eeuw werd geïntroduceerd: je hoeft niet per se iets met SUV’s te hebben om de Cayenne op prijs te stellen. Als een van de weinigen krijgt Porsche het namelijk voor elkaar om de minder leuke eigenschappen van deze carrosserievorm – logheid, traagheid – af te schudden en er een soort verhoogd heet-hatchbackgevoel voor terug te geven.

Oké, die eerste Cayenne had wel een probleem. Hij zag eruit als een varkentje dat te lang in een ongemakkelijk SUV-vormig doosje had gezeten. Maar daar hebben ze in de loop van de tijd wat aan gedaan. Sterker nog, we durven te beweren dat deze coupéversie van de nieuwste Cayenne de enige fastback-SUV is die er nog best goed uitziet. Normaal gezien walgen we van het concept – vind je het gek, met alles wat merken als BMW en Mercedes al die tijd op ons afvuurden. Maar op die ietwat ongemakkelijke vetrol in z’n achterklep na is de Cayenne Coupé toch een appetijtelijke verschijning te noemen. En personen met hoofden kunnen nog fatsoenlijk achterin zitten ook. Wat niet wil zeggen dat we niet altijd, áltijd voor de mooiere en ruimere standaard Cayenne zouden kiezen.

Maar dan wel graag in deze uitvoering. Zoals je misschien al zag aan de typische karmijnrode kleur betreft het hier de Porsche Cayenne GTS Coupé. Je weet wat die drie letters betekenen: de Grand Total Sum van al je wensen. Alles wat je wilt, niets meer en niets minder. Bij de vorige Cayenne GTS ging dat even niet meer op, want die kreeg plots een V6-motor toegewezen. Echter, net als bij de 718 Cayman en Boxster erkent Porsche de misstap en komen ze erop terug. Immers: een GTS wordt gekocht door liefhebbers, en die verdienen een liefhebbersmotor. Zodoende is dit een van die zeldzame gevallen waarbij een nieuwe auto méér in plaats van minder cilinders krijgt: deze GTS heeft een 4,0-liter biturbo V8 met 460 pk en 620 Nm. We zijn verrast, maar tjonge, wel blij verrast.

De Porsche Cayenne GTS Coupé is niet voor iedereen

Voor we te hard van stapel lopen: in Nederland zullen helaas weinig mensen de GTS interessant vinden. Door onze CO2-belastingen is ie hier maar iets goedkoper dan de plug-in hybride Cayenne Turbo S E-Hybrid. En die is met 680 pk veel krachtiger en sneller. Alleen échte die-hards, mensen die hybrides schuwen of gewicht een belangrijke factor vinden (bij een grote SUV – ja, we hoorden het zelf ook), zullen zodoende voor de GTS gaan. Zelfs dan kun je je afvragen of het ze niet zal dwarszitten dat exact dezelfde motor in de Cayenne Turbo veel meer pk’s levert. En in de Audi RS Q8. En in de Lamborghini Urus. Aan de andere kant: dat zou dus niets moeten zijn wat een bezoek aan clubje chip-slimmeriken niet kan verhelpen. Sst, je hebt het niet van ons.

Goed, het is niet helemaal eerlijk om de Porsche Cayenne GTS Coupé af te zetten tegen z’n (flink duurdere) concerngenoten. Laten we hem op z’n eigen merites beoordelen. Het is immers niet alsof ie iets tekortkomt. Van 0 naar 100 gaat ie in 4,5 seconden en hij haalt een top van 270 km/u. Maar belangrijker dan dat: die V8-motor, ingedamd of niet, murmelt, brabbelt en brult er zo op los dat we er haast melancholisch van worden. Op de Coupé kun je ook nog eens een sportuitlaat bestellen, met pijpen die centraal onder achterbumper uitmonden. De auto op de foto’s is hiermee uitgerust, de testauto die wij reden niet; maar als de standaarduitlaat al zo heerlijk klinkt… Mocht dit een laatste uitspatting zijn voordat dit soort auto’s dan echt elektrisch moet worden, dan is het gelukkig een memorabele.

Koelbloedigheid

De V8 trekt door tot 7.000 toeren, en in tegenstelling tot andere turbomotoren vraagt hij daar ook om. Niet dat je bij 5.000 tpm al de neiging hebt om op te schakelen, je duwt door voor meer meeslependheid. De achttraps Tiptronic S-bak is belachelijk snel en effectief, zonder druk of zenuwachtig over te komen. Niet dat hij veel hóéft te schakelen: de koppelkromme van de motor is zo vlak als het Hollandse polderlandschap waar je doorheen jaagt.

De Porsche Cayenne GTS Coupé komt standaard met een verlaagd sportonderstel met schroefveren en adaptieve dempers. Onze testauto heeft de optionele instelbare luchtvering. Daarbovenop kun je nog Porsche Dynamic Chassis Control bestellen, dat door middel van actieve stabilisatoren de neiging tot overhellen tegengaat. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we pas naderhand ontdekten dat onze auto deze optie niet had. De koelbloedigheid waarmee hij snelle bochten afslacht en de kalmte die zijn carrosserie daarbij bewaart, geloof je pas als je het meemaakt. En met PDCC kan het nóg neutraler? Wellicht kan Porsche een functie inbouwen om de Cayenne-bestuurder af en toe te knijpen.

Wel aanwezig op onze testauto: meesturende achterwielen. Die zorgen in combinatie met de uitstekende variabele besturing dat je geen moment ook maar het idee hebt met zo’n kolos onderweg te zijn. Met een pluim voor de Pirelli P Zero’s overigens, die je de hoek om klauwen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je je Cayenne als een Golf GTI in het rond smijt. Je zou zeggen dat PTV Plus, het torque-vectoring-systeem dat de krachten pijlsnel naar de juiste hoeken dirigeert, met zoveel grip weinig hoeft te doen. Maar het draagt allemaal aan bij aan het totaalplaatje, zoals een tornado het verzamelde, verbijsterende gevolg is van een samenloop van bijzondere weersomstandigheden.

Culminatie van inspanningen

Je kunt je vraagtekens zetten bij het nut van een auto als de Porsche Cayenne GTS Coupé. Iemand die echt iets sportiefs wil, koopt geen SUV. En iemand die een SUV wil of nodig heeft, geeft doorgaans weinig om sportiviteit – om échte sportiviteit dan, die verder gaat dan rode stiksels en grote wielen. Maar Porsche heeft de laatste twintig jaar aan de Cayenne gesleuteld volgens de opvatting dat die zaken elkaar niet hoeven uit te sluiten, dat het mogelijk moet zijn om uitersten te combineren zonder het ene onder het andere te laten lijden.

We weten al een tijdje dat ze dit onder de knie hebben. En toch voelt deze Cayenne GTS Coupé, met zijn hervonden V8 en zijn zorgvuldig geselecteerde techniek, aan als een soort culminatie van al die inspanningen. Als een auto van en voor de echte fanaten. Hij mag dan niet de krachtigste, de snelste of de meest geavanceerde Cayenne zijn die Porsche aanbiedt; hij is misschien wel de allerfijnste.

Specificaties Porsche Cayenne GTS (2020)


Motor
3.996 cc
V8 biturbo
460 pk @ 6.000 tpm
620 Nm @ 1.800 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 270 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,3 l/100 km
302 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.939 x 1.995 x 1.656 mm (l x b x h)
2.895 mm (wielbasis)
2.175 kg
90 l (benzine)
625 / 1.540 l (bagage)
Prijzen
€ 183.800 (NL)
€ 121.895 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)