Ons eerste praktische advies aan iedereen die een EV wil kopen: vermijd de snelste versie. Sterker: pak de langzaamste. Hij zal goedkoper zijn, efficiënter, komt verder op een volle accu en zal waarschijnlijk nog lichter zijn ook. En hij zal nog altijd de meeste benzineauto’s in een sprintje bij het stoplicht verslaan. Nou ja, tenzij je een Dacia Spring koopt.

Hoe dan ook, voor deze test besloten we ons eigen advies compleet in de wind te slaan, met een elektrische familie-SUV die dik meer dan 600 pk heeft en in 3,3 seconden naar 100 km/u rost. Jawel, het is de nieuwe elektrische Porsche Macan, en dan meteen maar in zijn volvette Turbo-versie. En inderdaad, net als bij de Taycan houdt Porsche vast aan de ouderwetse benamingen, hoewel er van turbo’s natuurlijk absoluut geen sprake is.

De BMW X3 M50 xDrive heeft er wel een. Hij heeft ook een 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor, een achttraps automatische versnellingsbak en vier uitlaatpijpen. We doen dus een niet heel alledaagse vergelijking tussen een elektrische performance-SUV en een die op benzine loopt. Welke is de beste? De Porsche Macan of de BMW X3?

Bizar vermogen en koppel voor de Porsche Macan

We moeten waarschijnlijk beginnen bij de Porsche en zijn bizarre cijfers. Het totale vermogen en koppel dat de twee elektromotoren eruit knallen ligt op 639 pk en 1.130 Nm. Als je zijn launchcontrol gebruikt, is hij sneller bij 100 km/u dan een 911 GT3. Bij normaal rijden krijg je ‘maar’ 585 pk. Het accupakket is ook fors, met 95 kWh aan bruikbare energie, en als je niet telkens al die power gebruikt, zou je 591 kilometer ver met hem moeten kunnen komen. Snelladen gaat met 270 kW – ook handig. Dit alles betekent wel dat de Macan 2.380 kilo op de weegschaal zet. Misschien moeten we de wegen alvast maar gaan verstevigen, nu ook de Cayenne elektrisch zal worden.

Porsche Macan Turbo Electric oranje (2025) en BMW X3 M50 (G45) grijs (2025) voorkant rijdend achter elkaar rechts schuin op weg wolken

Met net onder de twee ton is de BMW al evenmin een vlieggewicht. Sterker: hij is gewoon vadsig. De BMW X3 is goed voor 398 pk en 580 Nm, en hij kan de Porsche Macan dan ook niet bijhouden op een sprint naar 100 km/u; daar doet ie 4,6 seconden over. Er zit een prijsverschil tussen de twee: de Porsche kost 121.000 euro (126.740 euro in België), de BMW is de topuitvoering van de X3 en kost 105.735 euro (82.250 euro in België). Op het moment dat we dit schrijven, is de elektrische iX3 niet meer te koop vanwege de komst van de Neue Klasse (zie ook pagina 092), en het gerucht wil dat er geen ultradikke M Competition-versie van deze vierde-generatie X3 meer zal komen. Hier zal BMW het dus voorlopig even mee moeten doen, maar wij zijn dol op underdogs.

Wij vinden wat van het design van de BMW X3

Helaas heeft de nieuwe G45 X3 niet direct een beste start. In deze sneue beige lak en met die enorme nieren, die nog verlicht zijn ook, is het niet bepaald een elegant apparaat. De vierkante, stationwagenachtige achterzijde is waarschijnlijk zijn beste kant, maar de zij- en voorkant zijn een beetje een rommeltje. Er is gewoon te veel auto, de oppervlakken zijn te vlak, en zoals een van de collega’s opmerkte: de wielkasten zien eruit alsof ze door holenmensen zijn uitgehakt. Een prima poging met primitieve middelen, maar perfect rond kun je ze met geen mogelijkheid noemen.

Zelfs met die dubbele koplampen in zijn neus is de Macan een stuk vriendelijker voor het oog. Op het eerste gezicht lijkt hij niet eens zo heel anders dan de vorige generatie, maar Porsche verzekert ons dat niet één onderdeel gelijk is gebleven. De daklijn is veel coupéachtiger dan die van de BMW, en hoewel ze qua lengte en breedte redelijk overeenkomen, is de Porsche bijna 40 millimeter lager.

BMW X3 M50 xDrive (G45) grijs (2025) zijkant rechts schuin rijdend

De plastic splitter aan de voorkant ziet eruit alsof ie de eerste de beste verkeersdrempel niet zal overleven, maar de Turbo krijgt wel standaard luchtvering waarmee je de auto hoger kunt zetten. Aan de achterkant zie je de klassieke Porsche-lichtbalk en je kunt de Turbo herkennen aan de extra ventilatieopeningen achter de achterwielen. Als je die letters achterop even hebt gemist, natuurlijk.

De Porsche Macan is zelfs zachter dan de BMW X3

Onze specifieke test-Macan is ook voorzien van de enorme 22-inch RS Spyder Design–wielen die je de lieve som van 4.792 euro -kosten. Wonderbaarlijk genoeg zitten ze het comfort niet eens zo in de weg. Vering en demping zijn aan de sportieve kant, zeker, maar de Porsche is zelfs iets zachter dan de BMW op zijn 21-inch wielen met platte banden. Beide auto’s hebben adaptieve demping, en hoewel je op slecht wegdek de sportiefste afstelling zult laten voor wat ie is, zijn ze allebei uitstekend gedempt. Het rijcomfort is er bij performance-SUV’s enorm op vooruit gegaan, de laatste tijd.

Het eerste dat opvalt aan de Macan is niet eens zijn snelheid in rechte lijn – het is de besturing. Het dunne, met alcantara beklede stuur ligt meteen prettig in je handen, en de Macan stuurt heerlijk scherp in en reageert meteen op je input. Het zijn de zitpositie – lekker laag in de auto – en die besturing die ervoor zorgen dat deze kleine elektrische SUV onmiddellijk aanvoelt als een Porsche. Geen kleinigheid, zeker niet als je bedenkt dat hij op het PPE-platform staat dat ook de basis van de Audi Q6 en A6 e-tron vormt.

Porsche Macan Turbo Electric oranje (2025) zijkant links rijdend

Als je ze vlak na elkaar rijdt, voelt de Macan veel kleiner aan dan de X3, ondanks zijn grotere oppervlakte en gewicht. Op onze auto zit ook de 1.989 euro kostende achterwielbesturing, wat helpt, terwijl de Beier wordt gehinderd door het veel te dikke BMW-stuur en je ook niet dezelfde feedback krijgt die de Porsche wel verstrekt. Overschakelen naar de Sport-stand voegt wat kunstmatig gewicht aan de besturing toe en het e-diff verdeelt de krachten over de achterwielen in bochten, maar de sportiefste X3 komt dan nog altijd een beetje ‘doof’ over en heeft uiteindelijk een voorkeur voor veilig onderstuur.

De Porsche Macan is hilarisch snel, ook in vergelijking met de BMW X3

De luchtvering van de Macan houdt hem opmerkelijk vlak in de bochten, maar het uit-accelereren is zo gewelddadig dat je jezelf daadwerkelijk misselijk kunt rijden. Dit is een hilarisch snelle auto. Even inhalen is in een fractie van een moment gebeurd, en zelfs in de Normal-stand duwt ie je terug in je stoel. Sport en Sport Plus tillen de zaken naar nog weer een heel ander niveau.

Als je bij de laatste op een koude, klamme dag vol ‘gas’ geeft, kan de auto zelfs in rechte lijn van slag raken, als de tractiecontrole aan alle kanten moet grabbelen om de krachten onder controle te krijgen. De achterste motor van de Turbo is krachtiger dan het exemplaar op de vooras, de focus ligt dus op de achterwielen. En hoewel het allemaal reuze lollig is, kunnen we ons niet helemaal aan de indruk onttrekken dat hij eigenlijk sneller is dan goed voor hem is.

BMW X3 M50 xDrive (G45) grijs (2025) interieur dashboard meneer achter het stuur

Maar goed, schakel Electric Sport Sound in en dit is echt een heel leuke EV om te rijden. En dat terwijl het een crossover is en hij het moet doen zonder dat je, à la Hyundai Ioniq 5 N, met flippers de regeneratie kunt beïnvloeden of (neppe) schakelmomenten kunt inbouwen. De BMW heeft het echte geluid van zijn zes-in-lijn aan zijn zijde, maar dat is in de cabine behoorlijk gedempt en wordt opgepoetst met IconicSounds-versterking, tot het moment dat je ontdekt hoe je dat kunt uitzetten.

De BMW X3 heeft minder gevoel voor dramatiek dan de Porsche Macan

Deze B58 blijft echter wel een uitmuntende motor. Op een rit door de stad en over de snelweg zien we een verbruik van 8,0 l/100 km (de claim is 7,7 l/100 km), hij heeft lekker veel trekkracht en de versnellingsbak is supersoepel, met grote, met rubber beklede flippers als je zelf wat wilt doen. Hij mag dan om zijn oren krijgen van de Macan, maar er zit heus een hoop snelheid in deze auto. Het is alleen jammer dat het in deze vergelijking uitgerekend de benzineauto is het qua gevoel voor dramatiek een beetje laat liggen.

Maar hij heeft tenminste wel het betere remgevoel van de twee. De Macan heeft een klein dood punt bovenin, waar het de balans probeert te vinden tussen regenereren en het gebruik van de fysieke remmen, al staat hij opmerkelijk snel stil als die laatste eenmaal aan de slag gaan. Met dank aan een paar suïcidale fazanten die zorgen dat we dit testen. Met temperaturen van net boven de 5 graden realiseren we een verbruik van 21,4 kWh/100 km, wat neerkomt op een reëel bereik van 443 kilometer.

Vertrouwd

En hij voelt niet alleen qua rijden aan als een echte Porsche, de binnenkant oogt ook al zo vertrouwd. Je krijgt geweldig comfortabele sportstoelen, een gebogen 12,6-inch digitaal dashboard met duidelijke, eenvoudig te begrijpen meters en een 10,9-inch centraal infotainmentscherm van zeer hoge kwaliteit. Het scherm oogt niet alleen heel premium, met indrukwekkende graphics en een achtergrond die past bij de exterieurkleur van de auto, het reageert en laadt ook snel. Het nogal ‘bassige’ geluidssysteem komt van Bose, er is meer dan genoeg opbergruimte in de middenconsole en er zijn echte knoppen voor de klimaatcontrole en op het stuur. Hier regeert gezond verstand.

Porsche Macan Turbo Electric oranje (2025) interieur dashboard

De BMW mikt daarentegen zo’n beetje al zijn functies in dat enorme Curved Display. Zelfs de ventilatieopeningen moet je bedienen via aanraakgevoelige paneeltjes op de deuren. En de eerste keer dat we proberen de hoeveelheid wind die in ons gezicht wordt geblazen wat te temperen, krijgen we een ‘laat u niet afleiden!’-waarschuwing op het dashboard. Aargh!

Het interieur van de X3 is mijlenver verwijderd van dat van zijn voorganger, en hoewel het spectaculair oogt, gaat niet alles goed. Misschien is het omdat sommige materialen nu een beetje goedkoop aanvoelen, maar het lijkt alsof het interieurteam van Mini eens op de X3 is losgelaten om te kijken waar zij mee zouden komen. De bekleding op het dashboard is fraai, maar de verborgen deurhendels zijn in het donker nauwelijks te vinden. En hoewel je veel zelf kunt instellen, behoren gewone ronde tellers niet tot de mogelijkheden. Voor alles wat met de temperatuur te maken heeft, zul je ook het scherm in moeten, hoewel er onderin gelukkig wel altijd snelkoppelingen naar de temperatuur en stoelverwarming staan.

En, moet je nu de Porsche Macan of BMW X3 hebben?

De strijd achterin wordt gewonnen door BMW. De Porsche heeft verrassend veel hoofdruimte te bieden, ondanks die aflopende daklijn, maar zonder het optionele panoramadak is het er wat donker. En omdat de batterij zich onder de vloer bevindt, zitten passagiers met hun knieën opgetrokken. De wielbasis is wel 86 millimeter langer dan bij de vorige Macan, dus er is meer beenruimte beschikbaar dan je zou denken.

Het glazen dak van de BMW laat veel hoofdruimte over, en beenruimte en licht zijn er in overvloed. Ook de bagageruimte van de BMW is een handig stuk groter, al loopt de Porsche iets in als je zijn 84 liter grote frunk meerekent. Oh, en het is misschien handig om te melden dat als je voor de basis-Macan gaat, met de kleinere motor achter, je al 540 liter laadruimte hebt voordat je zelfs maar aan die frunk hoeft te denken.

Porsche Macan Turbo Electric oranje (2025) en BMW X3 M50 (G45) grijs (2025) stilstaand zijkant schuin achter

Dus ja: dit is waarschijnlijk niet de versie van de Macan waar wij voor zouden gaan. Maar in deze strijd tussen de topmodellen onder de performance-SUV’s verslaat hij de X3 M50. Hij is misschien minder praktisch en een stevige klap duurder, maar hij is leuker om te rijden, heeft een slimmer en makkelijker te bedienen interieur en is wat ons betreft ook de (veel) mooiere van de twee. Vergeet alleen niet om achterin de kotszakjes klaar te leggen.

Winnaar: Porsche Macan Turbo Electric (16/20)

Er lag nogal wat druk op Porsche bij het elektrificeren van hun bestseller, maar de elektrische Macan is een succes. In Turbo-vorm is ie akelig snel, maar ook akelig prijzig

BMW X3 M50 xDrive (14/20)

Vergeef ons de barst in onze plaat, maar de nieuwe G45 X3 is geen mooie auto. We hebben ook moeite met het interieur. Rijdt echter prima en heeft een heerlijke zescilinder

Porsche Macan TurboBMW X3 M50
Prijzen (NL)€ 121.000€ 105.735
Prijzen (B)€ 126.740€ 82.250
Motor2 e-motoren, 100-kWh accu2.998 cc, zescilinder turbo
Vermogen639 pk398 pk
Koppel1.130 Nm580 Nm
AandrijvingVier wielen, traploosVier wielen, 8-traps automaat
Acceleratie (0-100 km/u)3,3 s4,6 s
Topsnelheid260 km/u250 km/u
Verbruik, bereik/uitstoot18,8 kWh/100 km, 591 km7,7 l/100 km, 175 g/km CO2
Gewicht2.380 kg1.955 kg
Bagageruimte480 l570 l

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *