Je las al over onze ervaringen in de Westfield Cup, een heel betaalbare raceklasse, maar het kan nog veel goedkoper. TopGear rijdt een race mee in een oude Mazda MX-5. Joehoe!
 
Een beetje racen kost je snel 10.000 euro per seizoen, en dan heb je nog geen auto. Lease er een bij Westfield en je bent voor een kleine 20.000 euro per seizoen klaar – mits je niet te veel schade rijdt. Maar het kan nog goedkoper. Met een 950-kilo zware Mazda MX-5 van de eerste generatie (1990-1993), met 116 pk en 135 Nm uit een 1,6-liter motortje. Het kost minder dan de helft van in Westfields scheuren, maar dan rijd je wel in een oud bakkie dat, als je de specs zo leest, niet vooruit te branden is. Aan de andere kant: zo’n ding koop je voor twaalf euro. Rolkooi erop en klaar. Toch?
 
Laten we beginnen met de auto zelf. Volgens fabrieksopgave rijdt een standaard MX-5 1.6i uit die tijd in 8,8 seconden naar 100 km/u en heeft-ie een top van 195 km/u. Heerlijk voor als je kapper bent en op zondagmiddag met je vriendjes wilt toeren. Op het circuit heeft zo’n auto niks te zoeken. Maar pak een hamer en beitel en trek er alles wat in, aan en om de auto te vinden is en enigszins los zit, uit. Deurbekleding, achterbank, airco, stuurbekrachtiging, zijruiten, abs, vouwdak, wielen: laat alleen de voorruit en het dashboard zitten. Deuren en motor- en achterklep zijn ook handig, die kunnen ook blijven. Nu weegt de auto nog maar zeven gram.
 
Vervolgens pak je het racereglement van de Mazda MaX5-klasse erbij en schroef je er nieuwe schokdempers op (nu deint-ie niet meer in bochten), racevelgen en -banden, een rolkooi, een racestoel met een spinnenweb aan gordels, een brandblusser en klaar ben je. De pech is dat de auto nu weer 960 kilo weegt, het voordeel is dat je het kenteken kunt laten zitten om er na de race gewoon mee naar huis te rijden. Je hebt alleen geen dak meer.
 
Die hele ombouwexercitie kun je zelf doen, als je dat leuk vindt. Je mag ook de remblokken vervangen, een ander luchtfilter monteren en de cilinderkop afvlakken. Dan heb je meer trekkracht. Opvoeren mag niet. Inmiddels is de auto getransformeerd van kappersauto tot plezierracer, al gaat-ie nog steeds niet hard. Wel is de wegligging aanmerkelijk geschikter voor een circuit. Zegt men. We stappen in.
 
De klasse met de Mazda’s rijdt dit seizoen samen met twee andere klasses hun races. Dat betekent dat we tussen de Legends en Caterhams terecht komen, tezamen met zeven andere MaX5’s. Die Caterhams zijn rapper dan de Mazda’s (maar weer niet zo rap als een Westfield) en die Legends zijn volslagen debiel. Het zegt je waarschijnlijk niks maar het zijn een soort hotrods waarin oma Duck zou rondrijden, echter nu met een 150-pk sterke, 1.250-cc motorfietsmotor van Yamaha. Die dingen maken een prachtig geluid, en rijden bijzonder snel. Ze starten dan ook vooraan, maar binnen drie of vier ronden word je al ‘gelapt’ zodat je daarna voortdurend in je Mazda-spiegels zit te staren of je niet een roedel Legends in de weg rijdt. Het maakt het rijden levendiger, niet per se makkelijker.
 
We reden een halfuur ervoor nog in een Westfield en als je dan overstapt in de MX-5 gaat het allemaal wel erg langzaam. Het voelt echt alsof je met een licht geprepareerde personenauto over het circuit rijdt, en dat maakt het ook makkelijker. De auto staat wat dichter bij wat je dagelijks gewend bent en dat geeft vertrouwen. Overigens, we eindigen gewoon als een na laatste, over langzaam gesproken.
 
Is dit wat voor ons? Eh, nee. Na een half seizoen Westfield, niet meer. Voor jou dan? Ja! Nee, echt. Als je nog nooit geracet hebt, en er al jaren van droomt dat te gaan doen, dan is dit de ideale en betaalbare opstap. Voor tien mille heb je een volledig geprepareerde MX-5, daar kun je makkelijk drie seizoenen mee vooruit. Zonder schade kost dat je dus 3.333 euro per seizoen. (Mocht je het zat zijn, dan verkoop je de auto toch aan een andere race-instapper?) Daar komt nog inschrijfgeld bij voor de races, banden en andere materialen – voor nog geen tien mille per seizoen ben je klaar. En als wij er al lol in hebben om er een race mee te rijden, dan weten we zeker dat jij een seizoen lang kunt hebben. Een tot drie jaar oefenen in de MaX5-klasse en je stapt probleemloos over naar elke snellere klasse. Waar wacht je nog op?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear