Je bent niet de enige; ook wij snappen momenteel weinig van de modellenstructuur van Renault. Het draait allemaal om crossovers, zoveel is duidelijk, maar buiten trendsetter Captur en Kadjar-opvolger Austral is het inmiddels een hoop abracadabra. Want naast de namen die je al kende, is hier ineens ook de Renault Symbioz. Hoe rijdt de nieuwe Renault waar je nog nooit van hebt gehoord?

De Megane en Scenic staan nu hoger op hun poten, wat de vraag oproept hoeveel C-segment crossovers te veel C-segment crossovers zijn als je een enigszins logisch modellenaanbod wilt. Daarnaast is nu ook de Espace gevallen voor de softroad-levensstijl, en dan zijn er nieuwkomers als de Arkana en Rafale waarvan niemand op het eerste gezicht kan zeggen welke minuscule niche ze precies opvullen. Dat is wel genoeg crossovers voor één merk, zou je denken. Mais non: hier is de Renault Symbioz.

Wat is de Renault Symbioz?

Renault noemt ’m een ‘voiture à vivre familiale’ en linkt hem aan de klassieke Renault 16, de vrij revolutionaire hatchback die ‘veelzijdiger was dan andere auto’s uit zijn tijd’. Een wat vage functieomschrijving, dus we zullen je vertellen wat de Symbioz precies is: een Captur die dusdanig is opgerekt dat ie een klasse hoger uitkomt. Jep, nóg een C-segment crossover – Renault was vroeger dat kind dat het nooit bij één snoepje uit de pot kon laten.

Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid 145 Iconic 2024 review: achterkant rijdend

De specifieke taak van de Symbioz is het opvangen van Megane Estate-rijders die bij de dealer aankloppen voor een opvolger. Mochten ze niet in een vol-elektrische Scenic willen stappen, dan is er nu de hybride Symbioz als alternatief. En ja, ze hadden deze modellen ook Scenic Electric en Scenic Hybrid kunnen noemen, maar dat zou wel erg overzichtelijk zijn geweest.

Wat is er precies anders aan deze crossover?

Met 4,41 meter lengte is de Renault Symbioz 6 centimeter korter dan een Scenic en 10 centimeter korter dan een Austral, maar ook 18 centimeter langer dan een Captur. Renault noemt hem ‘de compactste hybride in het C-segment’ en als je iets maar vaak genoeg herhaalt, wordt het vanzelf waar. Uiteraard heeft de Symbioz dezelfde verschuifbare achterbank als de Captur, wat in dit geval zorgt voor een bagageruimte van 492 tot 624 liter. Met de bank plat kom je op 1.582 liter, en dat is met recht riant te noemen.

Hoe rijdt ie?

Rijden doet de Symbioz, niet verrassend, als andere Renaults met de E-Tech Full Hybrid 145-aandrijflijn. Je kent het inmiddels wellicht: turboloze viercilinder, transmissie die kunstjes doet met losse versnellingen voor de benzine- en elektromotor, geen scherpe of dynamische reacties, wel zuinig in gebruik (we scoren zo’n 5 l/100 km). De besturing is prettig actief en het onderstel biedt aardig wat comfort, al hebben de stoelen daar ook een aandeel in.

Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid 145 Iconic 2024 review: interieur stoelen

Hoe is het interieur van de Renault Symbioz?

Renault propt de Symbioz desgewenst vol met spullen als een Solarbay-panoramadak (dat met een druk op de knop in secties doorzichtig of ondoorzichtig te maken is), een Harman Kardon-audiosysteem met negen speakers en OpenR Link-infotainment op Google-basis. Dat laatste betekent niet alleen dat bijvoorbeeld je kaarten altijd up-to-date zijn, maar ook dat je de beschikking hebt over de beste stemherkenning in de business. Het systeem werkt met twee fraaie schermen een reageert snel.

De waarschuwingspiepjes in de Symbioz zijn gemaakt door de Franse componist Jean-Michel Jarre en klinken plezierig, al is vaak wel onduidelijk wat ze betekenen: heeft iemand z’n deur niet goed dichtgetrokken of staan we op het punt te verongelukken? Volgens zijn makers voelt de Symbioz vanbinnen aan ‘als een ruime, lichte woonkamer’, maar dat valt ons nogal tegen.

Om te beginnen zijn de bouwstenen uit het B-segment merkbaar, niet alleen qua opzet van het interieur, maar ook qua kwaliteit van materialen. En net als in sommige andere recente Renaults lijkt er vreemd genoeg weinig rekening te zijn gehouden met de achterpassagiers. Met de verschuifbare bank heb je zat beenruimte, maar achter de Solarbay raakt je hoofd al snel het hemeltje. En waarom zit je met je kuif in een leeslampje? In een Captur, waarbij de daklijn minder afloopt, zitten we achterin beter.

Wat is de prijs van de Renault Symbioz?

Het gamma van de Renault Symbioz begint in Nederland – wanneer we dit in augustus 2024 schrijven – bij de 36.490 euro kostende Techno-versie. In België kun je instappen vanaf 32.000 euro. De Iconic die wij voor deze test rijden, begint bij 40.390 euro (36.000 euro in België). Ertussenin zit nog de sportief uitgevoerde Esprit Alpine voor 37.990 euro in Nederland, 33.750 euro in België. De enige beschikbare aandrijflijn is de E-Tech Full Hybrid 145.

Renault Symbioz E-Tech Full Hybrid 145 Iconic 2024 review: voorkant rijdend

Dus, moet je de Renault Symbioz kopen?

Al met al is de Symbioz zeker geen verkeerde manier om je vie familiale te mobiliseren, zolang je enfants maar niet trop grands zijn. In dat geval ben je bij Renault wellicht beter bediend met de, eh… Welke ook alweer?

Renault Symbioz specificaties 2024

UitvoeringE-Tech Full Hybrid 145 Iconic
Motortypeviercilinder hybride
Motorinhoud1.598 cc
Versnellingsbak4v + 2v automaat
Aandrijvingvoorwielen
  
Vermogen145 pk/105 kW
Koppel255 Nm
 
0-100 km/u10,6 s
Topsnelheid170 km/u
Verbruik4,7 l/100 km
 
Afmetingen l x b x h4.413 x 1.797 x 1.575 mm
Gewicht1.506 kg
Bagageruimte492/1.582 l
 
Prijs NL (vanaf) 40.390
Prijs B (vanaf) 36.000

Reacties

  • Billythekit heeft op 28 augustus 2024 geschreven:

    Zitten we niet op te wachten, veel te duur voor Jan Modaal

    Reageer
  • Tonyduca heeft op 25 augustus 2024 geschreven:

    Doet VAG het dan beter?

    • autoblogger heeft op 28 augustus 2024 geschreven:

      Qua modelnamen en autoverkopen wel.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)